Montera miniblinkers?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Eftersom elkunskap är (ytterligare) ett område jag är helt novis på, frågar jag expertpanelen här istället.

Såhär ser anslutningen/kontakten ut på hojen nu med originalblinkers.
kontakter.png

..och såhär ser kontakterna/sladdändarna ut på miniblinkersen.
blinkers.png

Bör jag kapa miniblinkerskontakterna och skaffa kontakter som i original istället, eller kan jag använda en "sockerbit" och ansluta sladdarna mot varandra o skippa plasthylsorna helt?

Och behövs motståndet på bilden där, eller fixar det sig ändå?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mitt råd är att skaffa kontakter om du kan det och inte klippa i originalkablaget, om du ska klippa så lämna en hyfsat bit kabel i kontakterna som klipps bort för att kunna skarva om man vill återställa hojen. Sockerbit kan säkert funka men känns mer som bondmek så jag skulle försöka få tag på runda kabelskor som passar direkt till blinkersen, dock kan sockerbitar vara bra för att testa ut motstånden och sen byta till kabelskor.

Motstånden skulle jag skippa och byta ut reläet till ett lastoberoende relä, kan köpas lite varstans men jag har köpt från diodhuset.se. Kan även blir knas med kontrollampan beroende på hur den är kopplad men då får man ta och koppla in två dioder och sen dra en ny jordkabel till kontrollampan.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har ett gäng sådana blinkers i en låda, köpte från kina innan jag såg att biltema hade samma, 600% dyrare iofs.
Att de ligger i lådan beror på att synligheten i dagsljus är nära noll och jag vill inte bli manglad bakifrån, heller.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ett gäng sådana blinkers i en låda, köpte från kina innan jag såg att biltema hade samma, 600% dyrare iofs.
Att de ligger i lådan beror på att synligheten i dagsljus är nära noll och jag vill inte bli manglad bakifrån, heller.

Håller med satt såna då jag köpte min Thruxton, syns dålig i dagsljus. Där i mot synna Biltemas andra modell som är ännu mindre riktigt bra, lyser starkt och intensivt synna nog bättre än vissa glödljus https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-belysning/blinkers/led-miniblinkers-x-small-2st-2000032579
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag har ett gäng sådana blinkers i en låda, köpte från kina innan jag såg att biltema hade samma, 600% dyrare iofs.
Att de ligger i lådan beror på att synligheten i dagsljus är nära noll och jag vill inte bli manglad bakifrån, heller.

- Jag provblinkade dem o tyckte det var bra krut i de 6 dioderna per lampa, men det var på eftermiddagen iof.
Mina var 100% billiga, eftersom de medföljde gratis i en låda extraprylar med en av mina tidigare ZX7:eek:r
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Har själv monterat
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-belysning/blinkers/led-blinkers-2-st-2000020436
på två hojar, SV650S och Sprint RS.
Syns bra tycker jag och de är dessutom E-märkta för montering bak.

Ha ha, som av en händelse så har jag ett par sådana också, eller väldigt lika. Jag köpte 3-4 uppsättningar plus backspeglar med blinkers i för 200:- för att se vad jag ville ha.
De pilformade var bäst i den satsen.
På de hojar som nu går på gatan sitter originalblinkers med LED-lampor i.
Lyser som ...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Och byta ut det enorma bakljuset lättar nog hojen avsevärt också! :crash

- Ja men mot vad? Finns nog ingen uppsjö med passande bakljus i annan modell...eller?
Jag föredrar det mesta som kan spara vikt och storlek med bibehållen effekt..och i viss mån väghållning då :rolleyes:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top