1981 Suzuki GS450

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
I fredags köpte jag en GS450 från 1981. Den känns bra och allt, allt mekaniskt är smort och motorn låter bra. Men jag tror att någon satt på andra bakdämpare, förra ägaren var ganska kort.

Om man kollar på bilden så verkar det som att dämparna är för korta eftersom bakhjulet är inträngt under skärmen liksom, dessa 'Hagon' är alltså 28 cm mellan monteringsöglorna. Hagon är vad jag sett bra grejer, men jag vill prova längre dämpare. Har letat på ebay och internet och det verkar som att originallängden ska vara åtminstonne 310 cm mellan hålen? Har stött på allt från 310 - 340 cm mått, vilket är rätt? Nån med samma hoj och original bakfjädring som kan bekräfta snälla?

Samt undrar jag vilket märke på bakdämpare som funkar bra, och vilket man ska akta sig för. Tackar.

Suzuki GS450 (min) 02.JPG
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det är inte helt lätt att se men för mig ser det ut som om den är sänkt även fram; Jag tycker att den fria delen av innerbenen i framgaffeln ser kort ut.

Om det är så då finns risk för att hojen blir väldigt lättsvängd med längre bakstötdämpare eftersom gaffelvinkeln då bli brantare än standard.

Det kanske är värt att kolla med förre ägaren om den är sänkt fram också?

Mvh,
Ingvar
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Peter, reggade mig där nyss.

Ingvar, jag förstår. Jag tror att den är som original nu efter 330 mm dämparmonteringen. Bifogar en bild på hojen här, den känns inte för låg i fronten, nu sitter jag superbra känns det som.

Ska se om jag kan ta en bild, kanske på söndag, med mig på hojen sittandes samt ståendes med fötterna på marken, från sidan. Så kan man lättast bedöma om ställningen är optimal.

IMG_7667.JPG
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Anders, oj vad mycket dom skriver där, vill läsa precis allt om den.

Jag gör ett litet montage här för att se eventuella skillnader tydligare. Min är den till vänster, dessvärre inte tagen direkt från sidan som fotot från den där hemsidan. Men jag har försökt att ställa dom så rakt mot varandra det går.

Suzuki GS450 compare.jpg

Sidostödet verkar vara original. Allt verkar vara original. Förtår dock inte varför gubben har limmat på dessa fantastiskt oranga reflexer på framgaffeln.

IMG_7586.JPG

Vill passa på att nämna att med dom tidigare kortare bakdämparna stod motorcykeln väldigt rakt med sidostödet, jag var orolig att den skulle välta ifrån stödet, om det t ex skulle blåsa mycket. Men nu med dom nya längre dämparna lutar den så att säga mer över stödet, och står därför med stabilt.
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Sen tänkte jag passa på och fråga hur man enklast tvättar krom-detaljer på motorcyklar, typ avgasrören.

Idag brukar jag ta en vanlig fibertrasa och ljummet vatten spetsat med lite YES, och dra över. Detta lämnar naturligtvis liksom vattenfläckar. Provade sen lite med en finare skinntrasa och lite fönster-ajax, så blev det som en spegel sen.

Nu har jag köpt Biltemas Super Gloss

"Super Gloss glansmedel ger enkelt en skinande lyster på bilens lack, lister och kromade detaljer. Den innovativa sammansättningen bevarar glansen under mycket lång tid samtidigt som smuts och damm inte fastnar så lätt på ytan."

Men är det OK att dom behandlade detaljerna blir varma sedan?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag skulle aldrig ha något medel på avgasrören med tanke på risken för missfärgning.
Autosol fungerar men är ju lätt polerande.
Bäst bruker det bli om man bara tar en microfiberduk och putsar noga så det är helt torrt.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Förtår dock inte varför gubben har limmat på dessa fantastiskt orangea reflexer på framgaffeln.


Den fluoriserande tejpen var åttiotalets ABS - en ormsalva som ALLA skulle smörja in sig med på det att ingen skulle dö eller skadas allvarligt. SMC sålde ark med fluo, andra ville vara värre och sålde på rulle. Hej och hå, folk dog ändå.

Det är lite imponerade att tejpen på din hoj inte blekts bort på alla dessa år. För mig är det en tidsmarkör. En blixtbild på hur man tacklade problemet med blinda bilister för förti år sedan. Många har dött sedan dess, och ingen har lyckats koppla grepp om källan till problemet.

Först med självlysande front?

Guzzi LM I 1976


Moto Guzzi 850 LeMans I  76  6.jpg


Bortom "bikini".
Det där är snarare små tyglappar på ett snöre.
Sexigaste kåpan ever!
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jaha, det var lustigt, då har dom där oranga reflexerna suttit där ganska länge. Jag vill plocka bort dom, ska se om jag kan göra det idag. Kanske sitter som berget men med lite lacknafta går det nog, eller om man vågar putsa lite med vanlig bensin.

Hur som helst har jag trots min förkylning tagit en del underbara trippar genom Huddinge/Haninge. I fredags blev det Ådran och Öran, och en hel del friluftsåkning genom Haninge. Mellan väg 257 och 259 här på södertörn finns många sköna vägar och mycket smått att upptäcka på två hjul så här på hösten. Idag tänkte jag sticka till Stora Vika och fota min Suzuki vid det gamla kalkbrottet.

I princip allt jag gör är att jag kör runt och fotar den gamla hojen, jag kan bara inte låta bli ;) ... måste ägna lite tid åt min Yamaha XJ900 också, men den är lite lika 'fotovänlig'.

IMG_7764.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Efter inköp av ny hoj säljer jag nu denna fina gamla GS450.

Min nya hoj är en Kawasaki KLX230 som ger mig total tillgång till det jag saknat, och som jag inte haft hjärta att utsätta min fina GS450 för; skogen, vildsvinen, stenar, kottar rötter .. ja allt som inte asfaltshojar gillar. Funderar på att 'vandra' sörmlandsleden med min nya Kavva.

I alla fall, jag tar mig fräckheten att länka till annonsen på blocket här:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/suzuki_gs450/92607913

IMG_8108.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag försöker sälja min GS450 på blocket nu, och jag har en intresserad som undrar om hur den är att starta. Jag förklarar att hojen startar fint när den varit igång dagen, eller ett par dagar innan, men om man låter den stå en vecka, i synnerhet om den står kallt, så blir den segare att starta. Den har endast elstart.

Så nu undrar jag; är det för att den har förgasare? Eller har gamla hojar annat bus för sig som gör att dom blir svårstartade när dom stått ett tag? Samt hur kan man underlätta starten efter en tids stående?

Tackar för info.

Eh, såg nyss att jag redan informerat om att jag säljer den i inlägget ovan. Allt handlar nuförtiden om min nya KLX230, den är så himla lätt att köra. Sån skillnad från dom tyngre äldre hojar jag haft tidigare.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om du tänker ge dig ut på en vandringsled med din hoj så hoppas jag att du halkar på en rot, slår skallen i en sten och blir uppbökad av vildsvinen.
Men det kanske finns en Sörmlandsled för MC också?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Om du tänker ge dig ut på en vandringsled med din hoj så hoppas jag att du halkar på en rot, slår skallen i en sten och blir uppbökad av vildsvinen.
Men det kanske finns en Sörmlandsled för MC också?

Det är lugnt, det kommer att regna näverhorn över honom vid varje möte:D:D

( fast jag tycker det är nästan ok med en repa Sörmlandsled med en sån tyst liten hoj )
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Hehe... ja du Gunde, tackar så mycket, men jag har dessvärre hjälm på mig så det skulle inte bli nån fest för dom vilda grisarna i alla fall. Jag har ofta tänkt tanken, men sörmlandsleden verkar inte vara för tvåhjulingar överhuvudtaget. I september måste det ha varit så letade jag upp en bit av sörmlandsleden, tänkte jag skulle titta närmare på den, men jag blev besviken. Den var för grävlingar och kaniner, inget för en vuxen man med en Suzuki 450.

Här har du sörmlandsleden där den korsar Segersängsvägen vid sjön Tärnan, här på Södertörn. Jag skulle inte ens 'vandra' den till fots. Som sagt, rötter, grenar, kottar och annat tjafs. Då är det roligare att fara på åkervägarna i fria luften, och hälsa på vildsvinen i en lite rymligare miljö.

Gunde, du kanske har nåt bra förslag åt mig där jag kan njuta av min nya KLX?

IMG_8072.JPG


Bara för det lägger jag upp en till skönhetsbild på min GS450, vid ett ställe på sörmlandsleden som funkar för hoj. Såg faktiskt en annan MC komma på vägen där, när jag stod på en sten och fotade. Så jag var inte ensam om att köra på sörmlandsleden här denna dag.
IMG_8081.jpg


Just ja, kom på att jag inte riktigt fick nåt svar på min fråga. Det här med förgasare och tröga starter, då efter att hojen stått kallt några dagar. Är det vanligt? Min kollega här i BRFen säger att jag ska spruta in "startgas" i tändstiften, då startar den mycket lätt. Stämmer det?
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
*klipp*
Just ja, kom på att jag inte riktigt fick nåt svar på min fråga. Det här med förgasare och tröga starter, då efter att hojen stått kallt några dagar. Är det vanligt? Min kollega här i BRFen säger att jag ska spruta in "startgas" i tändstiften, då startar den mycket lätt. Stämmer det?

Vill minnas att det sitter en vacuum-styrd bränslekran på dom där hojarna.
Efter ett par dagar har en del av bensinen i förgasarnas flottörhus ångat bort.
Nivån är alltså för låg för att motorn ska få i sig den mängd bensin som krävs för att starta.

Lösningen är att fylla på mer bensin i flottörhusen = öppna bensinkranen.

För att den vacuumstyrda bensinkranen ska öppna krävs undertryck (vacuum) från insugsröret och det får du först när startmotorn driver runt motorn.

Alltså:
Det kommer inte börja fylla på förgasarna förrän motorn roterar.
Därför tar det en stund.

Suzuki har tänkt på det där och lösningen är läge "PRI" på bensinkranen: PRIMER.
I det läget är kranen "alltid öppen".
Testa att ställa kranen på PRI, vänta en minut och starta sedan.
Bör lösa problemet.
Bör sa Bull, för inget är självklart med gamla motorcyklar... ;-)

kran.jpg
Bild från någonstans på nätet som visar "ON / RES / PRI"
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top