Tänka stort - österut

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hjälp mig reda ut och göra en plan över hur man bäst planerar och genomför följande tanke:
Båt till Klaipeda. Sen köra genom Litauen, Polen, Ukraina, Sovjet, Kazakstan, Sovjet och sen till bortre Mongoliet. Och sen lämplig väg hem igen.

Vad tänka på? Visum? Tidsåtgång? Risker? Lämpliga körväg/områden att undvika?

Ser det här som en spåna-tråd, då en tanke om en sådan här körning funnits i bakhuvudet ett tag nu.

Ös på med tankar, tips och funderingar, vettja :).
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Beror på hur bråttom du har och hur mycket du vill se men jag skulle säga att mellan 8 - 12 veckor bör vara lagom. Vad har du för hoj? Ju mindre elektronik desto bättre. Mekaniska fel kan alla fixa. El-/databox-strul är värre. Google Translate på mobilen. Spara ner ryska på luren så slipper du använda mobilt internet. Booking funkar i princip överallt idag. Vi brukar boka boende kvällen innan. Aldrig tidigare än så. När drar du? Från 1:a Januari kan man ansöka om ryskt visum gratis på nätet även om man kommer med fordon. Har varit i alla länder du räknar upp förutom Yttre Mongoliet. Mongoliet däremot har vi varit i. Mongoliet krävs det inte visum till som svensk längre. Inte Kaz heller av vad jag förstått. Risker finns det knappt några skulle jag säga. Då ska man ha otur. Har nästan känt mig mer säker i dom länderna än i Sverige efter att initiala resenerver lagt sig. Och definitivt fått mer hjälp än här i Sverige. Ska fundera lite på rutter. Missa INTE Altai-området. Jag vill tillbaka dit. Vill tillbaka till Mongoliet också fast det förändras snabbt. 2012 fanns det 60 mil asfalt totalt i ett land som är tre gånger större än Sverige och mindre än en tredjedel så många invånare. Idag kan man åka asfalt hela vägen öst till väst om man vill.

*EDIT* Ser nu att du skrev ”bortre” Mongoliet och inte Inre Mongoliet. Är det östra delarna av Mongoliet du menar? *Slut edit*
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Ukraina är definitivt det land i din lista där man ska ta det mest lugnt. Senast vi var där fick vi k-pistar riktade emot oss. Högra Sektorn hade haft ihjäl folk. Total kaos. Ukraina gick från hyfsat till kaos under och efter statskuppen. Många av Europas nazzar letade sig dit för att hjälpa sina ”bröder” inom Azov, Svoboda, Högra Sektorn etc. Bättre idag nu några år senare men definitivt det land i din lista där man ska ta det lugnt.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Sen skriver du ”Sovjet....” Förmodar att du syftar på Ryssland. Sovjet var en union som upplöstes för snart 30 år sedan..... Ryssland är ett av mina favoritländer att resa i. Har sett hela landet i princip förutom Magadan och Vladivostok. Magadan är på schemat nästa år.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Litauen och Polen är ju EU, dvs i princip som här.
Ukraina är... lite..... annorlunda.
:hihi

Inom EU passeras gränser omärkbart
Ukrainas gräns märks.
In kan lätt ta fyra-fem timmar.
...och då har jag kommit från Polen, dvs från EU och in i västra delen.
Östra delen har väl inte varit lugn någonsin?

Intressant resa, själv har jag inte åkt längre än Kiev (och Tjernobyl)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jepp, såklart Ryssland, inte Sovjet ;). Uppåt 10 - 12 veckor är väl vad jag har i tankarna. Antingen GS800, eller är det smartare att ta XT600n? Och just Ukraina var jag såklart lite fundersam över. Just Kazakstan och Mongoliet är länderna som lockar mest, så Ukraina kan jag skippa om det är vettigare att köra via Lettland och Ryssland i stället (? ).

Och med "bortre" så menar jag östra. Är det en bra idé att vända åter västerut genom samma länder (men via annan ruttning), eller går det enkelt och smidigt att återvända västerut vis xxx-istanländerna, utan byråkratisk härdsmälta?

Så många frågor :)...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Trevlig resetanke.

Ville bara tillägga att man måste ha försäkringsbolagets så kallade "gröna kort" och registreringsbeviset i original, helt oförstört utan hålstämpel, annars blir det problem att ta sig in i både Ukraina och Ryssland.
Till Ryssland krävs visum, men det ser jag redan är nämnt.
I övrigt tycker jag att Estland, Lettland och Litauen var trevliga upplevelser, där man kunde bo billigt hos privatpersoner och äta gott.
Gränskontroller mot Ryssland var dock helt sjukt köbildande, så ha något att äta med dig, för man är ju förmodligen irriterat hungrig innan det är din tur.
Men, som sagt var, vilken trevlig resa att planera :tummenupp
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Litauen och Polen är ju EU, dvs i princip som här.
Ukraina är... lite..... annorlunda.
:hihi

Inom EU passeras gränser omärkbart
Ukrainas gräns märks.
In kan lätt ta fyra-fem timmar.
...och då har jag kommit från Polen, dvs från EU och in i västra delen.
Östra delen har väl inte varit lugn någonsin?

Intressant resa, själv har jag inte åkt längre än Kiev (och Tjernobyl)

Östra Ukraina har varit tvärlugnt fram tills statskuppen -14 då Kiev tillsammans med nazistgrupperna gick till anfall. Det är inte östra Ukraina som startade kriget. Det enda man gjorde var att på diplomatisk väg lobba för autonom status.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Östra Ukraina har varit tvärlugnt fram tills statskuppen -14 då Kiev tillsammans med nazistgrupperna gick till anfall. Det är inte östra Ukraina som startade kriget. Det enda man gjorde var att på diplomatisk väg lobba för autonom status.
Nu är detta resedelen av SH och vi skall inte skriva för mycket OT om politik. Men jag kan inte riktigt hålla mig.

(Moderator får gärna ta bort om Högt Ärade Moderator tycker så. :) )

Så det skulle vara nazister som bedriver krig i Ukraina? Ukrainska nazister som startar ett anfallskrig inom sin egen stat, mot sina egna landsmän ... Känner mig tvivlande till den historieskrivningen.

Din källa på det? Putin själv? Russia Today? Någon trollfabrik?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jepp, såklart Ryssland, inte Sovjet ;). Uppåt 10 - 12 veckor är väl vad jag har i tankarna. Antingen GS800, eller är det smartare att ta XT600n? Och just Ukraina var jag såklart lite fundersam över. Just Kazakstan och Mongoliet är länderna som lockar mest, så Ukraina kan jag skippa om det är vettigare att köra via Lettland och Ryssland i stället (? ).

Och med "bortre" så menar jag östra. Är det en bra idé att vända åter västerut genom samma länder (men via annan ruttning), eller går det enkelt och smidigt att återvända västerut vis xxx-istanländerna, utan byråkratisk härdsmälta?

Så många frågor :)...

Jag och sambon drog iväg på våra 1200GSA när vi drog till Mongoliet. Våra Ural-hojar till Kaz.

Kazakstan var på många sätt mer modernt än Sverige. Världsledande på energi. Vart på några gym. Vartenda maskin var uppkopplade till internet. Södra delarna var mer basic dock. Men Kaz förvånade oss. Trodde att det skulle vara mer som Mongoliet. Astana är en fantastiskt modern stad. Ulaanbaatar vart rejält slitet men misstänker att det fräschats upp sen vi vart där 2012.

Val av hoj är svårt.... Så länge en GS800 funkar är det en fantastisk hoj. Inte lika kul om något elektroniskt klappar ihop. Vilket tyvärr händer..... Vilken årsmodell har du? Vi hörde oss för rejält när det kommer till mer vanliga felkällor på våra 1200GSA. Hade med en extra ringsensor (tändningen), elektroniken till soppapumpen och lite annat smått. Lärde mig att klippa rätt kabel till sensorn på sidostödet och lite annat som kan strula. XT600 är en enklare hoj. Den kan nästan vem som helst laga om man får problem. Att skruva isär och göra ren en förgasare är enkelt. Får man elektroniska problem så är man rökt..... Svårt val. Skulle nog personligen luta åt XT’n faktiskt och packa lätt..... Men vi drog som sagt till Mongoliet på två 1200GSA från -09 och hade med oss lite reservdelar som strular mer ofta än annat.... Inget hände. Och Ural-hojarna lagar man med en hammare. Inget allvarligt hände med dom heller.

Alla länder i dom krokarna går att resa igenom. Till och med Afghanistan om man lyssnar på goda råd. Allt hänger egentligen på hur äventyrlig man är. Den snabba vägen hemåt är definitivt genom Ryssland. Många av dom större städerna även i Sibirien är fantastiskt fina. Tumen, Kazan etc. Fantastiska städer. Och missa INTE Altai-området.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Skynda dig! Snart är allt asfalterade motorvägar och IKEA i varje halvstor by. :tummenupp

Om du fiskar runt på Advrider + Horizon Unlimited så kan du nog få bra feedback på val av rutter. Många som kör åt det hållet verkar välja delar av det som Walter Colebatch körde under Sibirsky Extreme.

I vissa länder kan separat försäkring krävas, om ditt gröna kort inte omfattar det berörda landet. Så var det iaf när jag skulle till Ukraina 2015.

Den största utmaningen är som vanligt att faktiskt komma iväg och inte överplanera saker.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Nu är detta resedelen av SH och vi skall inte skriva för mycket OT om politik. Men jag kan inte riktigt hålla mig.

(Moderator får gärna ta bort om Högt Ärade Moderator tycker så. :) )

Så det skulle vara nazister som bedriver krig i Ukraina? Ukrainska nazister som startar ett anfallskrig inom sin egen stat, mot sina egna landsmän ... Känner mig tvivlande till den historieskrivningen.

Din källa på det? Putin själv? Russia Today? Någon trollfabrik?

Det var exakt vad som hände. Mikael Skillt var inte den enda svenska nazisten som drog till Ukraina och anslöt sig till Azov. Oppositionen tog hjälp av Azov, Svobodas och Högra Sektorns väpnade grenar innan och under statskuppen. Minst 100 svenska nazzar drog ner tillsammans med högerextremister från andra delar av Europa....

https://www.sydsvenskan.se/2015-01-22/svensk-nazist-fruktad-krypskytt-i-ukraina

https://www.bbc.com/news/world-europe-26468720

Franska Canal+, italiensk tv, Oliver Stone etc har gjort dokumentärer....

https://vimeo.com/163237577

https://youtu.be/LHH10jIRJmQ

Det enda bra Trump gjort var att avsluta USA’s stöd till Azov och andra nazistförband.

https://thehill.com/policy/defense/...versial-ukrainian-militia-linked-to-neo-nazis

USA investerade över 5 miljarder dollar redan innan -14..... McCain, Victoria Nuland körde på hårt i Ukraina. Hur kommer det sig tror du att Ukraina helt plötsligt fick en amerikansk utrikesminister, att Hunter Biden hamnade i styrelsen på Ukrainas största energibolag etc.....? Du behöver inte svara på den frågan.....

https://youtu.be/U2fYcHLouXY

https://youtu.be/L2XNN0Yt6D8

Tänker inte skriva mer om detta. Du får tro vad du vill. Jag har varit mycket i Ukraina och har ett gäng kompisar som bor där. Det börjar så sakteliga bli bättre där nu. Nog om detta.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Skynda dig! Snart är allt asfalterade motorvägar och IKEA i varje halvstor by. :tummenupp

Om du fiskar runt på Advrider + Horizon Unlimited så kan du nog få bra feedback på val av rutter. Många som kör åt det hållet verkar välja delar av det som Walter Colebatch körde under Sibirsky Extreme.

I vissa länder kan separat försäkring krävas, om ditt gröna kort inte omfattar det berörda landet. Så var det iaf när jag skulle till Ukraina 2015.

Den största utmaningen är som vanligt att faktiskt komma iväg och inte överplanera saker.

IKEA finns i Ulaanbaatar.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
GS:en är en 2011. 4000 mil, varav jag kört 3000 dom sista två åren. Kikade lite på visumhanteringen gällande Ryssland. Verkar som att man måste spika in- och utdatum redan när man ansöker om visum. Känns jäkligt bökigt, när man ska passera gränsen flera gånger. Finns det någon väg förbi denna byråkrati, som ger mer flexibilitet gällande tid6dpunkter för gränspassagerna?
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
GS:en är en 2011. 4000 mil, varav jag kört 3000 dom sista två åren. Kikade lite på visumhanteringen gällande Ryssland. Verkar som att man måste spika in- och utdatum redan när man ansöker om visum. Känns jäkligt bökigt, när man ska passera gränsen flera gånger. Finns det någon väg förbi denna byråkrati, som ger mer flexibilitet gällande tid6dpunkter för gränspassagerna?

Jag vill minnas att det finns visum som sträcker sig över 3 månader, men dessa är lite knepigare att få tag i än de ordinarie visumen. Roger på Framresor & Cigarrer (ja... skön kombo) kan säkert hjälpa dig vidare - slå honom en signal!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
GS:en är en 2011. 4000 mil, varav jag kört 3000 dom sista två åren. Kikade lite på visumhanteringen gällande Ryssland. Verkar som att man måste spika in- och utdatum redan när man ansöker om visum. Känns jäkligt bökigt, när man ska passera gränsen flera gånger. Finns det någon väg förbi denna byråkrati, som ger mer flexibilitet gällande tid6dpunkter för gränspassagerna?

Måste inte spika in/utresedatum. Man ansöker om visum för en viss period och man måste inte passera gränsen första/sista dagen visumet gäller. Mycket håller på att förändras just nu. Redan nu kan man söka visum gratis på nätet gratis om man flyger in/ut från en rysk stad med internationell flygplats, färjan till St Petersburg etc. Men från 1:a Januari kan man söka visum gratis på nätet oavsett hur man tar sig in och av vad jag förstått ska dom räcka i tre månader men kan minnas fel.....

Visum har aldrig varit ett problem. Åtminstone om man vet hur man gör. Största problemet vi hade var att man bara fick en inresa första gången man sökte. Och vi skulle in/ut flera gånger. Känner folk i Moskva. En av dom fixade en speciell inbjudan från inrikesdepartementet i Ekaterinburg (av alla ställen) åt oss så vi fick flera inresor första gången..... Hon på Sweagent som hjälpte till med själva visumansökan trodde inte att det var sant.....

-”Hur i ******* lyckades ni med det där.....”?



TROR att man kan få fler inresor första gången man söker på nätet efter 1:a Januari men lite osäker. Kan kolla upp det. Känner ryssar både här i Sverige och i Ryssland som har koll. Men oavsett så har det blivit enklare i realiteten på sistone. Kan se knöligt ut på pappret men en del grejor är kvarlevor från förr som dom skiter fullständigt i nu för tiden. Och om några månader blir det ännu enklare.....

Vart bor du? Har du vägarna förbi Stockholm så hör av dig. Kan träffas och babbla lite. Jag bör nog vara en av dom här på forumet som flängt mest österut. Kan Ryssland och däråt ganska bra.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
GS:en är en 2011. 4000 mil, varav jag kört 3000 dom sista två åren. Kikade lite på visumhanteringen gällande Ryssland. Verkar som att man måste spika in- och utdatum redan när man ansöker om visum. Känns jäkligt bökigt, när man ska passera gränsen flera gånger. Finns det någon väg förbi denna byråkrati, som ger mer flexibilitet gällande tid6dpunkter för gränspassagerna?

Vafaan. Du bor ju en halvmil från mig....
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Vafaan. Du bor ju en halvmil från mig....

Yes - Årsta :D. Missade en middag med dig och Tony J för några år sen. Var meningen att jag skulle haka på, och jag tror jag minns rätt att du var du i alla fall. Skulle vara kanontrevligt att ses vid tillfälle, och snacka lite :).
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Yes - Årsta :D. Missade en middag med dig och Tony J för några år sen. Var meningen att jag skulle haka på, och jag tror jag minns rätt att du var du i alla fall. Skulle vara kanontrevligt att ses vid tillfälle, och snacka lite :).

Vi gör’t. Hållit reseföredrag om Ryssland för BMW/Touratech och andra. Har lite svart bälte när det kommer till navigering i dom där krokarna också. Garmin gör inga kartor över Ryssland etc.... När kan du?
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Vi gör’t. Hållit reseföredrag om Ryssland för BMW/Touratech och andra. Har lite svart bälte när det kommer till navigering i dom där krokarna också. Garmin gör inga kartor över Ryssland etc.... När kan du?

Får man klämma sig in på ett hörn här? :7peta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top