Island - touratechexperience

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är säkert en rolig resa, men för 50.000?



Är det hyrhoj genom Touratech, eller kör man egen?


Åka Smyril på egen hand är fan inte billigt, och med Touratech antar jag att man har följebil som tar packning, som har rullande verkstad för att rätta till småfel och kan fixa punktering mm.

Sedan kör man i grupp och kan ha roligt tillsammans, träffas efteråt och ha "kommerduihågnär-möten".

Jag kan förstå dem som slantar upp - det är ju ett väldigt bekvämt sätt att resa.
Det enda som krävs är att man har ordning på sin hoj, packat lagom mycket av rätt grejer och prickar ett rendez-vous i tid.
Dock hör jag att även detta kan vara svårt ibland för somliga resenärer...

Hur som helst, grejar man detta så serveras upplevelserna på matarband därefter.

Inte min påse te, och jag dessutom inte speciellt sugen på Island - men vassego den som är sugen.






Edit - har läst på:

Man flyger in och hoppar på en hyrhoj.
Allt serverat, inget att tänka på och man behöver inte ens tvätta hojen efteråt.
Bara lämna och flyga hem igen.

Det kan inte sägas vara dyrt. Inte om man tänker sig in i rollen som företagare där man kanske bara kan få två veckor ledigt på hela året och varken hinner med förberedelserna eller kan leva med osäkerheten att kanske bli en eller två dagar försenad.

Eller, med ett liv in the fast lane, där familjen ställer krav på hur semestern skall spenderas - man kanske har båt och måste vara i vissa viktiga hamnar vissa veckor för att behålla familjens ställning i den sociala hackordningen. Det finns tusen sätt att plåga sig själv för att passa in i den viktiga omgivningen.
Det finns folk som är så låsta i sina arbets- och sociala liv att dom inte KAN mer än drömma om att ens köra egen hoj ner till Alperna ett par veckor. Dom har pengar, men är fångar i sina gyllene burar, och fångade av konventioner som säger hur saker och ting skall vara.

En vecka i augusti kan man kanske vika undan för sig själv, och ingen behöver veta vart man är och vad man gör.
Förarutbildning ingår också...



Sättet att resa och prislappen gör det ointressant för mig som tycker om att kastas in i den torktumlare av äventyr som "obokat" kan innebära, men jag förstår att behovet finns och resorna är ju välbokade.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej på er.

Håller med föregående talare, det är egentligen inte speciellt dyrt, även om det är mycket pengar.
Har själv bokat en resa nästa år, inte Island, men i samma prisklass.
För mig handlar det om en dröm att besöka platser, men också att göra det med hoj.
Visst, jag gör det ju inte på det genuina sättet, det vill säga planerar och genomför allting på egen hand.
Men jag känner att risken är överhängande att allting förblir en dröm om jag ska göra allting på det viset.
Naturligtvis är vi olika där vad gäller komfortzonen, och jag känner att just i detta fallet spelar det ingen roll om priset är 15 000 kr mer för att skaffa sig "peace of mind".
För resan är ju målet, och jag skulle få svårare att njuta av "här och nu" om jag är för långt utanför min komfortzon.

Därför gör jag så här just i detta fall, och så får man också ta att vissa är lite nedlåtande över att man inte fixar allting själv.
Så, med lite disciplin över det månatliga sparandet till resan, så kommer pengarna att finna när det bär av, och det kontot har fått ett passande namn - "Rör du så dör du".

Ja, en hel del off-topic, men tycker att det mallar in eftersom prisbilden ofta tar för mycket fokus från drömmarna ibland.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Hej på er.

Håller med föregående talare, det är egentligen inte speciellt dyrt, även om det är mycket pengar.
Har själv bokat en resa nästa år, inte Island, men i samma prisklass.
För mig handlar det om en dröm att besöka platser, men också att göra det med hoj.
Visst, jag gör det ju inte på det genuina sättet, det vill säga planerar och genomför allting på egen hand.
Men jag känner att risken är överhängande att allting förblir en dröm om jag ska göra allting på det viset.
Naturligtvis är vi olika där vad gäller komfortzonen, och jag känner att just i detta fallet spelar det ingen roll om priset är 15 000 kr mer för att skaffa sig "peace of mind".
För resan är ju målet, och jag skulle få svårare att njuta av "här och nu" om jag är för långt utanför min komfortzon.

Därför gör jag så här just i detta fall, och så får man också ta att vissa är lite nedlåtande över att man inte fixar allting själv.
Så, med lite disciplin över det månatliga sparandet till resan, så kommer pengarna att finna när det bär av, och det kontot har fått ett passande namn - "Rör du så dör du".

Ja, en hel del off-topic, men tycker att det mallar in eftersom prisbilden ofta tar för mycket fokus från drömmarna ibland.

Jag har kollat på många filmer från tex KTM adventures och skulle gärna åka på en sådan, men 50k är för dyrt för mig (oss i hushållet), men det är ju såklart individuellt!

Att ena sättet är mer eller mindre genuint ger jag inget för. Smidighet, när någon fixat allt så bra det kan, är ju super!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Kanske finns alternativ? Bodde i Portugal under ett halvår och var inne på ett liknande företag. De sålde både upplevelse med allt fixat men även paket med egen körning, men hjälpte till att boka stop mm. De hade olika rutter att välja på. Bra mycket billigare men det hamnade nog ändå på 20k (minns inte antal dagar)
Ville bara dela med mig av ett tips som kanske inte existerar på Island men värt att höra med dem.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Varit på Island. Planerade resan själva på egna hojar, körde till Hirtshals, tog båten, hoppade av på Färöarna i några dagar och tog nästa båt vidare till Island. Passade på precis när Islands ekonomi dök efter bankkrisen. Innan dess var Island direkt svindyrt. Vi tältade för det mesta förutom under en natt i Reykjavik. Fantastiskt land. Idag är det mycket dyrare igen. Ekonomin har återhämtat sig men det är fortfarande inte lika dyrt som innan krisen. Sett till vad man får kan jag inte säga att 50 tusen är direkt dyrt egentligen. Touratech är ett väldigt bra företag. Har haft mycket att göra med Touratech i över tio år nu. Mest köpt utrustning men även hållit reseföretag på Touratech-event. Dom har definitivt koll. När vi var på Island träffade vi på ett tyskt par på båten på vägen dit. Träffade kvinnan igen på båten tillbaka. Ensam. Hennes snubbe hade varit med om olycka uppe på höglandet och kört ihjäl sig. Tragiskt. Bra folk.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Ja, nu glömde jag min egen tråd. :rolleyes:

Har en helt okej ekonomi, men tiden är kanske begränsad som ensamstående pappa med allt som ska klaffa i livet.
Ska en sån resa bli av känns det som det behöver vara färdigt kit.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top