Slitna däck

wassss

Ny medlem
Gick med
8 May 2020
Ort
Falköping
Hoj
ktm duke 690R
tjenare, något dum fråga detta kanske men har problem med att jag verkar slita ut däck lite väl snabbt :( köpte nytt bakdäck i våras, Metzeler roadtec 01 och har nu kört någonstans mellan 300-400 mil på dom och nu tittar redan väven fram :'( har väl inte kört jätte lugnt med dom men har aldrig burnat eller likande med dom (kom på att de var för dyrt o byta däck hela tiden :p ) är ju ingen extrem hoj jag har heller utan är på en ktm duke 690r, visst har väl hyfsat vrid men borde väl inte äta däck? kollegan sa att gummi blandningen ibland när man tillverkar däck kan bli felaktig och att däcken då slits alldeles för fort någon som vart med om de innan? provat reklamera eller hävda tillverknings fel på slitna däck? samt någon som har några tips på hur man ska göra för o minska slitaget något? fått tipset att kontrollera däcktrycket oftare och vara lite mjukare på gasen (ingen ide jag är så förtjust över :p ) ps. vet att jag låter som en fattig snåljåp (vilket jag delvis är ) men tycker nya däck borde hålla något längre än ~300 mil :/
 

wassss

Ny medlem
Gick med
8 May 2020
Ort
Falköping
Hoj
ktm duke 690R
om någon har tips på andra däck så skulle de uppskattas :) funderar på pilot 5 eller road pilot 4 nån som har nån åsikt om dom?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Imponerande, jag har precis kört ca 150 mil med såna däck, med full packning på hojen och ett tempo med både moms och skatt :rolleyes: Och det syns inte på däcken, trots tung hoj, en del grusväg och rappa omkörningar.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
300-400 mil är bra på den hojen. Jag fick inte ut mer än 100 på min. Men då körde jag conti attack sm.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Hasse_Ua

ninja
Gick med
5 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10-R -04
Jag har kört 1300mil med mina Road 5 nu, och där är endel mönster kvar fortfarande, är väldigt nöjd med dom däcken då dom passar bra för min typ av körning, sthlm-pendling till jobbet i ur och skur, samt diverse nöjeskörning och endel långtouring, ingen bankörning dock. Sitter på min Gsxr 1000 -09 :)
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fick ut dryga 1000 mil på metzeler M7RR.

På motarderna körde jag alltid Michelin purepower o lyckades köra lite över 1000 mil på dessa med.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Michelin Pilot Road är bra däck, dessutom ärliga i meningen att det syns i god tid att de börjar bli slitna, dock utan att tappa alltför mycket av sina fina egenskaper ffa på våt vägbana.

Hållbarheten brukar vara om inte överlägsen så åtminstone i toppklass.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
tjenare, något dum fråga detta kanske men har problem med att jag verkar slita ut däck lite väl snabbt :( köpte nytt bakdäck i våras, Metzeler roadtec 01 och har nu kört någonstans mellan 300-400 mil på dom och nu tittar redan väven fram :'( har väl inte kört jätte lugnt med dom men har aldrig burnat eller likande med dom (kom på att de var för dyrt o byta däck hela tiden :p ) är ju ingen extrem hoj jag har heller utan är på en ktm duke 690r, visst har väl hyfsat vrid men borde väl inte äta däck? kollegan sa att gummi blandningen ibland när man tillverkar däck kan bli felaktig och att däcken då slits alldeles för fort någon som vart med om de innan? provat reklamera eller hävda tillverknings fel på slitna däck? samt någon som har några tips på hur man ska göra för o minska slitaget något? fått tipset att kontrollera däcktrycket oftare och vara lite mjukare på gasen (ingen ide jag är så förtjust över :p ) ps. vet att jag låter som en fattig snåljåp (vilket jag delvis är ) men tycker nya däck borde hålla något längre än ~300 mil :/


Jo, det är faktiskt en påtagligt extrem hoj du har.
Du har över 100 mm i borrning och minst 80 mm i slag, beroende på vilken årgång det handlar om.

Det finns bara en till så stor stånka, men inte alls med samma trimmingsgrad.
Alltså, du har en extrem hoj, där varje kolvslag genererar ett tjirp under påslag, eller rent av mikroburnis om du så vill.
Ut på gruset om du vill lära dig mer.

Välj ut en ostörd raksträcka och lär dig hur lite gas som krävs för att du inte längre skall kunna räkna kolvslagen i gruset bakom dig.
Kul körstil för framtiden?

Knappast, men nu kanske du fått förståelse för vilka krafter du hanterar.

Kör du skrot av ett vanligt landsvägsdäck på 300-400 mil handlar det mycket om fullgasacceleration från låga farter.
Massa ettan tvåan trean och så stop and repeat, inte sant?

Jag frågar inte för att tracka dig, utan för att det är ett mycket vanligt sätt att köra sin hoj i början, och för att du på just en stor single måste hålla MYCKET noga koll på kedjan med sådan körstil. En stor stånka rycker hårt i kedjan redan vid normal körning, och att kvadda ett däck på 300 mil tyder på att kedjan slits hårt också.

Trivialt däckslitage syns även för en oerfaren medans man bara går ett varv runt hojen, kedjeslitage syns knappt alls med kedjan kvar på cykeln - inte ens för en erfaren hojåkare.
Alltså: du riskerar rycka av kedjan i en av dina accelerationer om du inte har järnkoll på dess skick.
Inte alla kedjor slår framåt och spräcker vevhus, men tillräckligt många för att jag skall ta tid och hytta med fingret. :mattias


Tipset att ändra körstil är det bästa du kan få.
Att få ut mer mil ur vilket däck som helst med bibehållet gasande leder in på hårdare däck, egentligen avsedda för touringkörning. Men, då måste du lära dig att köra på sladd och behöver stanna hemma när det regnar. Inte kul det heller.

Mitt tips är att ge dig ut i bôggda.
Du bor mitt i den äldsta kulturbygden vi har i landet.
I precis vilken riktning som helst har du urgamla vägar, som slingrar sig längs åsarna och ger dig utmaningar långt utöver stadsgasning mellan de få rödljusen som finns kvar i down town Nasko.

Västerut finns Svältorna, söderut hela Hökensås, norrut Svea Rikes vagga och österut... ...ja, ehrm...
Labbås. Du kan ju börja med de andra vädersträcken...

Det är inte min mening att låta mästrande. Vi alla ha börjat med att vara förtrollade av accet från stillastående, men gått vidare. Du har alla chanser att slita alla sidor på däcket där du bor.
Gör det! Lycka till. Have fun!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Eftersom jag är färsk på mc vågade jag inte yttra mig igår, men misstänkte att det är pulserna från den ensamma cylindern som hjälper till att döda däck. Man har inte jämn kraft utan det varierar kraftigt.
Jag har sett samma fenomen på bilar inom dräggracing. En fyrcylindrig bil knäcker bakaxlar som håller för en åtta med samma vridmoment.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Eftersom jag är färsk på mc vågade jag inte yttra mig igår, men misstänkte att det är pulserna från den ensamma cylindern som hjälper till att döda däck. Man har inte jämn kraft utan det varierar kraftigt.
Jag har sett samma fenomen på bilar inom dräggracing. En fyrcylindrig bil knäcker bakaxlar som håller för en åtta med samma vridmoment.
Det här en Hoss Boss man ska ha alltså, för däckekonomins skull vill säga :D
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har du inte ryckutjämnare på bakhjulet?
De kan påverka lite, men inte mycket.
Jag körde +1000 mil med mina roadtec 01 ,touring, pendling, nöjeskörning och bana . Detta på 1301cc v-twin , problemet är nog gaskontrollen....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo, det är faktiskt en påtagligt extrem hoj du har.
Du har över 100 mm i borrning och minst 80 mm i slag, beroende på vilken årgång det handlar om.

.......
Jag frågar inte för att tracka dig, utan för att det är ett mycket vanligt sätt att köra sin hoj i början, och för att du på just en stor single måste hålla MYCKET noga koll på kedjan med sådan körstil. En stor stånka rycker hårt i kedjan redan vid normal körning, och att kvadda ett däck på 300 mil tyder på att kedjan slits hårt också.

Trivialt däckslitage syns även för en oerfaren medans man bara går ett varv runt hojen, kedjeslitage syns knappt alls med kedjan kvar på cykeln - inte ens för en erfaren hojåkare.
Alltså: du riskerar rycka av kedjan i en av dina accelerationer om du inte har järnkoll på dess skick.
Inte alla kedjor slår framåt och spräcker vevhus, men tillräckligt många för att jag skall ta tid och hytta med fingret. :mattias

Sönderslagna vevhus kan kanske förklara varför det inte finns en enda KTM 620 som tillverkades mellan 1994 och 2006 till salu på blocket.
Medan det finns ca 150 KTM 690 på blocket.
Kolla kedjan, kedjan kanske också bör bytas. Innan den smäller av.

Ser nu i Old Badgers inlägg # 14, länken,
https://www.sporthoj.com/forum/show...ling-KTM-690&p=6468543&highlight=#post6468543
att en kedja har du redan kört av. :(
 

Bifogat

  • Kedjeförlängning4.pdf
    29.5 KB · Visningar: 36
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
----.
Alltså: du riskerar rycka av kedjan i en av dina accelerationer om du inte har järnkoll på dess skick.
Inte alla kedjor slår framåt och spräcker vevhus, men tillräckligt många för att jag skall ta tid och hytta med fingret. :mattias
---
tjenare, var ute o körde för några veckor sedan och då gick kedjan av i farten ????
https://www.sporthoj.com/forum/show...ling-KTM-690&p=6468543&highlight=#post6468543
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Har du inte ryckutjämnare på bakhjulet?
De kan påverka lite, men inte mycket.
Jag körde +1000 mil med mina roadtec 01 ,touring, pendling, nöjeskörning och bana . Detta på 1301cc v-twin , problemet är nog gaskontrollen....
Jag trodde tvärt om, att ryckutjämnare på en storstånka gör enorm skillnad och förlänger livslängden på både drivpaket och däck avsevärt?
Min plan är att köpa ett hjul med ryckutjämnare till motarden, endast för att skona allt i drivlinan.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du vill nog inte ha ett däck som håller fantastiskt länge om din körstil tuggar i sig ett roadtec på 300 mil. Det skulle innebära en hårdplastpuck som har värdelöst fäste.
Släpa med hojen på en bandag med instruktörer och lär dig köra mycket bättre och ha skitroligt samtidigt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag trodde tvärt om, att ryckutjämnare på en storstånka gör enorm skillnad och förlänger livslängden på både drivpaket och däck avsevärt?
Min plan är att köpa ett hjul med ryckutjämnare till motarden, endast för att skona allt i drivlinan.

Jo, ryckutjämnare spar kedja och däck ????
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
om någon har tips på andra däck så skulle de uppskattas :) funderar på pilot 5 eller road pilot 4 nån som har nån åsikt om dom?

Road 5 och Pilot Road 4 är båda bra däck. Så det är bara att slå till.
Men däckslitaget är det svårt göra nått åt.
KTM 690 förbrukar däck när man gasar.
Enstånka utan ryckutjämnare i baknavet.
Hela hojen byggd för hög effekt och låg vikt.
Inte för lång livslängd på nått som du redan märkt.

Vill du däcken ska hålla längre, byt till flercylindrig hoj.
Alla har ryckutjämnare. Och mindre impulser från varje cylinder.
Yamaha MT-09 tex.

Men till sist är det körstilen och hojen som bestämmer hur länge däcken håller.
På min GSX1300R håller ett Metzeler M7RR bakdäck 400 mil, på Sprint RS nästan 1000 mil.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top