För och nackdelar mellan Ducati 939 SS och 899 Panigale

Mini72

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2020
Ort
Norrköping
Hoj
99 Yamaha r6
Hoppas detta är rätt forum ???? Är nybörjare och undrar om någon har eftarenhet av dessa två hojjar. Står i valet och kvalet mellan dessa och har noll kunskap om vad som är bra eller dåligt Kanske någon här kan hjälpa mig ????????
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Ja det ena är ju en touringmaskin och det andra mer av en bansmiskare...
Men det visste du nog redan.
Frågan är vad du ska ha hojen till.
Håller du till mest på vägarna är ss ett kanonval panigalen vill helst rastas på bana, Det är ju körställningen som blir lite jobbig på landsväg annars funkar båda till allt bara underlaget är asfalt.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hej och välkommen in i Ducativärlden :)
Valet mellan de två beror på vad du ska använda den till huvudsakligen.
Nu har jag begränsad erfarenhet av precis dessa modellerna men många mil på liknande.
939 Supersporten är en allroundmaskin, lite mer upprätt sittställning än Panigalen men inte som på en ST eller liknande.
Vill du ta ut den på bana så kommer antagligen fotpinneplaceringen att bli ett bekymmer efter ett tag när du blir van på banan. Prestandamässigt duger den hur bra som helst till vad man vill, långtouring eller bandagar.
Köper du en "S" så behåller dne värdet bättre och du får fjädringskomponenter som är det bästa på marknaden.

899 Panigale är en racer mer än allrounder. Du kommer att ha ömma handleder och rygg efter en dags landsvägskörning och i låga farter i stan kommer du att bli galen.
På bana duger den till allt du kan önska, hojen kommer inte att vara begränsningen, snarare kanske lite för mycket om man är ovan.

Glöm inte att gå med i Svenska Ducatiklubben, du hamnar i Regio Est, the best :) https://www.ducatiklubben.se/index.php
 

Mini72

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2020
Ort
Norrköping
Hoj
99 Yamaha r6
Tack för svar. Jag har en r6:à idag och älskar den men någon sa att dessa modeller är något ”smidigare” än r6:an som jag upplever (155cm lång ;) är rätt klumpig. Kör inte på bana just nu men tänkt göra det framöver. Inget proffs men älskar höga farter :)
 

Mini72

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2020
Ort
Norrköping
Hoj
99 Yamaha r6
Tanken är att köra lite bana, nybörjare och även ”till vardags” :) undrar egentligen vilken av dem som är minst och smidigast och vilken av dem som är bäst att äga både maskinellt och ekonomiskt,.. :D
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Bästa stt äga ekonomiskt är Supersporten, maskinellt så är båda lika bra.
Sedan finns ju 959 också ;-)
 

Mini72

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2020
Ort
Norrköping
Hoj
99 Yamaha r6
959 skulle man absolut inte ha sa killen i mc affären, ingen aning varför men den modellen var fiasko enligt honom. Du verkar kunnig så lutar mer och mer till supersporten. Den duger garanterat för mig och mina behov vad gäller bankörning :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu är jag såklart helt opartisk som ägare av en 939S, men jag skulle absolut säga 939an utifrån det beskriver, särskilt att du är mer av en nybörjare. 899an är bättre på bana, men för amatören så ska man köra riktigt vasst innan 939an är begränsningen maskinellt. Fotpinnarna funkar bra för bankörningen i min erfarenhet, och det är faktiskt ljuddämparburken som tar i innan fotpinnarna (vid ca 45-48 grader nedlägg). Dvs, vet du med dig att du helst skrapar armbåge när du kör bana så ska du välja 899an. På gatan är 939an bättre på allt, både ergonomi och motorkaraktären, som har lite mer vrid i botten och därför är bekvämare att köra i gatutempo. Jag har bara provkört en beggad 899 så jag kan ha fel, men den har väl bara quickshift för uppväxling, 939S har QS både upp och ner.

Att säga att 939an är en touringmaskin som nick burns är inne på gör den inte riktigt rättvisa, den är klart kapabel även på bana och vid aktiv körning, men man får inte riktigt den där "på hörntänderna"-känslan som med mer banorienterade hojar pga av clip ons sitter lite högre så man hänger inte på armarna så mycket. Möjligen att Pirelli Rosso III-däcken som sitter på som standard är lite trögstyrda, upplevde iaf att styrningen blev kvickare med Metzeler M7RR. Med det sagt så ÄR den bekväm även för längre turer. Längst jag kört själv är ca 40 mil på en dag, och det var helt oproblematiskt. Tror inte det hade varit detsamma med en 899a.

Jag har inte kört någon R6a men med tanke på att din är ganska gammal så kommer bara fjädringen vara enormt mycket bättre. Känslan när jag kör min supersport är att jag är "ett" med hojen väldigt mycket, på ett sätt jag inte upplevt med andra hojar. Ansträngningen att styra är minimal, även i fart. Dock är den ca 10 kg tyngre än din R6, så möjligen att du upplever det när du flyttar runt den stillastående.

-edit- de flesta Ducati kommer med inbyggd rumpvärme, tack vare motorkonfiguration och avgassystemets dragning, så även på 939an. Oftast en fördel i vårt kyliga klimat...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
959 skulle man absolut inte ha sa killen i mc affären, ingen aning varför men den modellen var fiasko enligt honom. Du verkar kunnig så lutar mer och mer till supersporten. Den duger garanterat för mig och mina behov vad gäller bankörning :)

Till att börja med, vilken butik skall man handla ifrån?
I rimlig närhet har du bara två att välja på, Italia Bike Center i Arboga eller Desmocenter i Stockholm.
Hos båda får du råd och hjälp på riktigt.
Jag åker till Arboga när jag behöver hjälp eller vill köpa prylar.
En säljare som kallar 959 för fiasko har nog inte haft ut en sådan på en bana :)

By the way, starta inte flera trådar i samma ämne, blir ju hopplöst att följa och kommentera.
 

Mini72

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2020
Ort
Norrköping
Hoj
99 Yamaha r6
Tack för svar :) jag kommer nog aldrig köra så att jag skrapar armbågen i en kurva ;) Supersporten verkar vara den rätta hojen för mig av dessa två
 

Duccatista

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2018
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati 959 corse, Ducati 748, Sherco 300sef
En annan väsentlig skillnad är ägandekostnaden. Kolla vad 899:an kostar att försäkra jämfört med 939:an.... ????
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Och glöm inte att det är en fördel med en "S"
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tanken är att köra lite bana, nybörjare och även ”till vardags” :) undrar egentligen vilken av dem som är minst och smidigast och vilken av dem som är bäst att äga både maskinellt och ekonomiskt,.. :D

Med tanke på att du bor i Norrköping lär det vara mest ekonomiskt med en Suzuki eller Kawasaki eftersom du har Biketech i stan som är auktoriserade för Suzuki och Kawasaki.
Lite om storlek på hojar men sadelhöljden säger inte allt.
http://cycle-ergo.com/
Exempel: Samma sadelhöjd på GSX1300R och Kawasaki ZX1400 men funkar GSX1300R bra för mig men inte Kawa ZX1400 för sadeln är mycket bredare,
jag har mycket svårare nå ner med tårna på ZX1400.

Men har du bil med släp så är det ju inte långt till Arboga med en Ducce 939 SS !
Eller det kanske är en bra kommunala kommunikationer. kör upp med hojen, tillbaka kommunalt och kommunalt till Arboga och hem på den servade hojen ?
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag bor längre bort och har lyckats ta mig till Arboga och hem.????
Inte ett skäl att inte köpa en Ducati om det är det man vill ha.
Släp lånar man för småpengar nu mer på byggaffärerna.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top