REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Inlägg
    1 494

    Kedja utan O-ringar, WTF?

    Köpte ett nytt drivpaket i vintras till min XT600, från random ebayförsäljare. Valde DID, som ju brukar vara helt ok. Valde inte det billigaste, men ändå i det lägre prissegmentet. Och tänkte inte så mycket på det.

    I dag blev det dags för byte, och när jag ska slänga på kedjan upptäckar jag att den varken har O-ringar, X-ringar eller annat mellan länkarna. Hur påverkar det användningen, och vad kan jag förvänta mig gällande livslängd, jämfört med en vanlig O-ringskedja?

  2. #2
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    4 398
    Tre extra häst ner i backen och lite mer skötsel.
    Fullt möjligt att nå samma milsträcka utan gummibroms i kedjan - eller rent av mer mil om du gör slag i saken och skaffar den där Scottoilern.
    IBA #40701

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    256
    Hur mycket kostade det att köpa på Ebay, med frakt och allt. Är nyfiken.
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

  4. #4
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Inlägg
    1 494
    Smörja ofta, och torka bort överflödigt kladd, och ingen anledning till oro mao(?).

  5. #5
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Inlägg
    1 494
    DID Standard Chain Set Yamaha XT 600 E, Bj. 90-98, Chain Kit, 15-45-106Total: GBP 71.25

  6. #6
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Inlägg
    1 494
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Tre extra häst ner i backen och lite mer skötsel.
    Fullt möjligt att nå samma milsträcka utan gummibroms i kedjan - eller rent av mer mil om du gör slag i saken och skaffar den där Scottoilern.
    3 hk till, eller allt extra i effekt, är synnerligen välkommet på den hojen. Slängde även på Maxxis 6006 bakdäcket som du i förföriska ordalag fick flera av oss att köpa, för någon månad sedan. Ska bli kul att se vad det går för.

  7. #7
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    4 398
    Citat Ursprungligen postat av perjul Visa inlägg
    Smörja ofta, och torka bort överflödigt kladd, och ingen anledning till oro mao(?).
    Precis.

    O-ringskedjor är en bekvämlighetsgrej, och man betalar med ökad bränsleförbrukning/försämrad effekt.

    En traditionell kedja hade ALDRIG klarat Saarelas torrtest, utan blivit skrot på mindre än halva sträckan.
    Det finns däremot inget som säger att det inte skall gå att plocka ut fler mil ur en traditionell kedja, än man får ur en normalskött O-ringskedja.

    Men, det går åt (mycket) mer sköta.

    Nita inte kedjan, och se till att ha några nya kedjelås hemma. Det är nämligen dags att låta det gamla "koka kedja" komma till heders igen.

    Om EbayUK är din lokala handlare så finns några byttor kvar här:

    https://www.ebay.co.uk/itm/PUTOLINE-...edirect=mobile


    Annars skulle jag absolut rekommendera ScottOiler. Fotta säljer - och ger support. På... ...ja, typ svenska.
    Han går att förstå i vart fall, trots dalmål, och är angelägen om att kunderna skall bli nöjda.

    En ScottOiler förlänger livet på vilken kedja som helst, även XYZ-rings.
    IBA #40701

  8. #8
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    8 singlar och 4 par -44 till -13
    Inlägg
    1 126
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Nita inte kedjan, och se till att ha några nya kedjelås hemma. Det är nämligen dags att låta det gamla "koka kedja" komma till heders igen.

    Om EbayUK är din lokala handlare så finns några byttor kvar här:

    https://www.ebay.co.uk/itm/PUTOLINE-...edirect=mobile
    Om man vill kan man handla mer lokalt
    https://www.frmotor.se/olja-kemi/84-...-chainwax.html
    Racing is the process of turning money into noise.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Upplands Väsby
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Inlägg
    893
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Precis.

    O-ringskedjor är en bekvämlighetsgrej, och man betalar med ökad bränsleförbrukning/försämrad effekt.

    En traditionell kedja hade ALDRIG klarat Saarelas torrtest, utan blivit skrot på mindre än halva sträckan.
    Det finns däremot inget som säger att det inte skall gå att plocka ut fler mil ur en traditionell kedja, än man får ur en normalskött O-ringskedja.

    Men, det går åt (mycket) mer sköta.

    Nita inte kedjan, och se till att ha några nya kedjelås hemma. Det är nämligen dags att låta det gamla "koka kedja" komma till heders igen.

    Om EbayUK är din lokala handlare så finns några byttor kvar här:

    https://www.ebay.co.uk/itm/PUTOLINE-...edirect=mobile


    Annars skulle jag absolut rekommendera ScottOiler. Fotta säljer - och ger support. På... ...ja, typ svenska.
    Han går att förstå i vart fall, trots dalmål, och är angelägen om att kunderna skall bli nöjda.

    En ScottOiler förlänger livet på vilken kedja som helst, även XYZ-rings.
    "Koka kedjan"... Minnen kommer till liv och säger nog en del om ens aktningsvärda ålder idag

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 417
    Citat Ursprungligen postat av PeterDeleter Visa inlägg
    "Koka kedjan"... Minnen kommer till liv och säger nog en del om ens aktningsvärda ålder idag
    Fan menar du????

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av perjul Visa inlägg
    DID Standard Chain Set Yamaha XT 600 E, Bj. 90-98, Chain Kit, 15-45-106Total: GBP 71.25
    Lite som info så om du skulle ha köpt drivpaket i Sverige av en firma som säljer Addemotos grejor hade standard drivpaket med EK kedja utan O-ring kostat 643 kronor, svensk moms inräknat. Frakten tar vi 130 kr för men det skiljer säkert beroende på vilken av de svenska leverantörerna som handlas av. Paket med O-ringskedja 965 kr.

    Jag talar lite i egen sak men att handla hemma i Sverige då det är billigare borde uppskattas och det finns många återförsäljare av Addemotos sortiment i Sverige. Leveranstiden brukar vara 1-3 arbetsdagar.

    Slutligen så minskar ju risken till noll att det ska komma en pirattillverkad kedja från Kina om den handlas från Addemoto.
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 373
    Citat Ursprungligen postat av perjul Visa inlägg
    3 hk till, eller allt extra i effekt, är synnerligen välkommet på den hojen. Slängde även på Maxxis 6006 bakdäcket som du i förföriska ordalag fick flera av oss att köpa, för någon månad sedan. Ska bli kul att se vad det går för.
    3 hk till låter ju mycket i effekt för att byta kedja, stämmer detta eller är det en lätt överdrift? På en XT600 skulle det ju ge ca 6-7% effektökning.

    Ska bli spännande att höra vad du tycker om Maxxis däcket, mitt däck står fortfarande orört i garaget och jag kör väl slut på Mitas däcket innan jag byter till det.

  13. #13
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    4 398
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    3 hk till låter ju mycket i effekt för att byta kedja, stämmer detta eller är det en lätt överdrift? På en XT600 skulle det ju ge ca 6-7% effektökning.

    Ska bli spännande att höra vad du tycker om Maxxis däcket, mitt däck står fortfarande orört i garaget och jag kör väl slut på Mitas däcket innan jag byter till det.

    3 häst är kanske lite mycket idag. I O-ringskedjans barndom var det dock mer än så som gick förlorat.
    På småhojar känns det fortfarande.
    IBA #40701

  14. #14
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 781
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    3 häst är kanske lite mycket idag. I O-ringskedjans barndom var det dock mer än så som gick förlorat.
    På småhojar känns det fortfarande.
    Ja, jag kan inte låta bli att tänka på alla föräldrar i motocrosscirkusen som slänger upp många tusentals kronor för att deras telningar ska få några få hk extra i sina små motorer.

    Sen slänger dom på en o-ringskedja på hojarna och förlorar kanske mer effekt än allt trim dom lagt på hojen.
    Förr hade jag det dåliga omdömet att påpeka saken men man blir ju inte omtyckt i depån om man nämner såna saker.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  15. #15
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna TE300i
    Inlägg
    4 242
    Hittade den här bilden på ett quadforum.
    https://www.trx450r.org/threads/o-ri...127372&slide=0
    Jag har aldrig ägt en tillräckligt klen (cross)hoj för att känna någon skillnad iallafall...
    Alpinestars knästöd säljes: https://www.sporthoj.com/annonser/id/8164

  16. #16
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 781
    Citat Ursprungligen postat av Busaberg Visa inlägg
    Hittade den här bilden på ett quadforum.
    https://www.trx450r.org/threads/o-ri...127372&slide=0
    Jag har aldrig ägt en tillräckligt klen (cross)hoj för att känna någon skillnad iallafall...
    Det är lätt att man bara ser toppen på den där kurvan där skillnaden är 0.3hk. Men notera att förlusten ökar med hastigheten, och vid 10000rpm är det uppe i uppskattningsvis 2.5hk.

    Men det är också väldigt anmärkningsvärt att den ena effektkurvan har sin peak på 7000 rpm medans den andra peakar vid 7500 rpm. Det är inte normalt för en motor, en ganska anmärkningsvärd skillnad som får mig att bli starkt tveksam till hela testet.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2020-08-08 klockan 08:20.

  17. #17
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Inlägg
    1 494
    Testat nya kedjan/drivlinan över 90 mil nu i helgen. 70% av dom utanför asfalten. Känns faktiskt piggare med den här kedjan utan O-ringar. Men det kanske är inbillning ...

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 373
    Citat Ursprungligen postat av perjul Visa inlägg
    Testat nya kedjan/drivlinan över 90 mil nu i helgen. 70% av dom utanför asfalten. Känns faktiskt piggare med den här kedjan utan O-ringar. Men det kanske är inbillning ...
    Intressant, skulle vara kul att veta hur mycket mer effekt du fått på bakhjulet. Frågan är ju om du känner av är en märkbar effektökning på bakhjulet eller placeboeffekten för den är ju inte att förringa heller den kan ju göra under i sig Frågan är om det skulle vara värt det extra besväret med underhåll av kedjan för att få ut mer effekt på effektsvaga hojar som tex KLR 650 eller CB250

  19. #19
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamaha XT600E, BMW F800GS, Suzuki DL650
    Inlägg
    1 494
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Intressant, skulle vara kul att veta hur mycket mer effekt du fått på bakhjulet. Frågan är ju om du känner av är en märkbar effektökning på bakhjulet eller placeboeffekten för den är ju inte att förringa heller den kan ju göra under i sig Frågan är om det skulle vara värt det extra besväret med underhåll av kedjan för att få ut mer effekt på effektsvaga hojar som tex KLR 650 eller CB250
    I ärlighetens namn så tror jag inte det hela är så mycket att fundera över, i slutändan. Jag slänger på ett drevpaket, smörjer efter varje tur, kör tills det är slut och byter sen till nytt . Är i slutändan kurvhastigheten, inte effekten, som avgör hur fort jag tar mig från A till B på en offroadtur .
    Senast redigerat av perjul den 2020-08-17 klockan 13:37.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Vad har Bolognaraketerna fått i tanken? Gigis skägg?

FettSnok
Vill du annonsera ovan? Klicka här