Gängpaj skruv till ventilkåpa triumph T595 -97

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
När jag drog fast skruvarna till ventilkåpan drog jag först för hand och sedan plockade jag fram momentnyckeln. 10 Nm skulle de dras vilket jag ställe in och började dra fast dem korsvis. Tyvärr släppte en av dem direkt dvs långt under 10 Nm.
Det som är surt är att skruvarna fäster i, vad det nu heter, det som håller kammarna nere "camshaft caps" heter de i Haynes så jag undrar:
Är det bara att byta "cap", de är väl inslitna med kammen, eller går det att rädda med en HeliCoil, typ?
Jag gissar att den gängen var sönderdragen redan när jag köpte hojen i våras så jag har lagt några mil bakom mig med en lös skruv så det verkar inte vara superakut?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Timesert eller helicoil fixar det. Kolla först så att det verkligen är M6 som det snackas om på nätet och inte M7 (som annars är vanligt för saker som ska dras med 10 Nm).

Jag drar ALDRIG med momentnyckel. När du känner att skruven bottnar lätt har du redan fått gummipackningen att komprimeras att täta korrekt. Den skruven kommer aldrig att gänga ur av sig självt.

<edit>Skulle du råka spräcka "tornet" kan en bra svetsare ordna det. Med zinklod är det risk att du smälter hela överfallet.</edit>
 
Last edited:

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Tack för snabbt svar! Vad bra att det låter sig fixas med typ Helicoil! Jag är rädd för att dra för hårt, därför använder jag momentnyckeln. Är inte så proffsig, så jag har inte känslan för vad som är lagom.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Använd momentnyckel för saker över 20 Nm dvs 2 kg. För "5 - 10 Nm" i aluminium dvs småsaker ska du inte ha ett skaft längre än 10 cm och dra med tummen och ETT finger. Att känna när ventilkåpsskruven tar i "botten" och börjar ge motstånd, det är tillräckligt.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Använd momentnyckel för saker över 20 Nm dvs 2 kg. För "5 - 10 Nm" i aluminium dvs småsaker ska du inte ha ett skaft längre än 10 cm och dra med tummen och ETT finger. Att känna när ventilkåpsskruven tar i "botten" och börjar ge motstånd, det är tillräckligt.

Toppen! Kul att få lära sig :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top