Motorproblem

Uffed

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Bara
Hoj
Kawasaki vn 900 classic 2007
Jag kopplade en vacummätare till Map sensorn kawa vn 900 classic och den slår som en galning, problemet när varm går det inte att Köra en jämn fart då verkar den tappa kraft och när man gasar då händer inget på nästan 1 cm men sen kommer den som 1 skott. Under uppvärmning verkar den funka normalt
Mvh Uffe, något förslag tack?!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Långsökt men sitter slangen till map sensorn i rätt port?
Oftast sitter en strypning i map porten.
Synkportarna har ofta ganska stora hål så där är strypningar till manometer direkt nödvändigt..
 

Uffed

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Bara
Hoj
Kawasaki vn 900 classic 2007
Jag är ganska säker på att det är rätt port, olika dimensioner, var själv inne på att innsugsventilen inte tätade men det skulle väl knalla i insuget?
 

Uffed

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Bara
Hoj
Kawasaki vn 900 classic 2007
Innan jag kollade med vacumm, hade jag beställt en ny Map sensor, jämförde ohm värden o dom varierade lite så jag monterade den nya ooch tog ett komp prov 16 bar på båda inga problem där demonterade spjällhuset för inspektion, och det såg ut som om någon hade varit på tpsen för märkningen matchade ej vågade inte röra dock, rengjorde spjällhuset och monterade igen. Började klydda när varm men plötsligt funkade det normalt, vågar inte ta ut något i förskott, får se efter ett par turer
Mvh Uffe
 

Uffed

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Bara
Hoj
Kawasaki vn 900 classic 2007
Att ändra tps på en båge med o2 sensor är det klokt?jag är osäker
Den gick naturligt vis inte bra 2dra åket, möjligen lite bättre än innan men lätt att lura sig
Mvh Uffe
 

Uffed

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Bara
Hoj
Kawasaki vn 900 classic 2007
Jag skulle väldigt gärna få mer hjälp! Ingen därute som har lite info, är tacksam för hjälpen jag fått, men tror det är något annat
Mvh Uffe
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror också på felande tps .Mät upp tps givaren med ohmmätning eller volt sök på youtube hur du gör de är samma mätteknik för alla tps. Du behöver inte bry dig om exakt vilken volt eller motstånd den ger för de viktiga är att den ökar och sänks i volt och ohm när du gasar och släpper gasen. Vrid sakta på gasrullen och leta buggar i motstånd typ sifferfladder eller helt lost ohm vid visst gaspåslag. Och vid voltmätning ska volten öka och sänkas utan lilla minsta sifferfladder.

Ang frågan om man får ställa om tps på en insprutare så går de utmärkt jag brukar ställa om dem medvetet fel för att ändra hur fett snålt motorn går sok fattigmans mappning. Upp till ett vist varvtal eller gaspåslag försöker lambdasensorn styra insprutet till 14.1 på tomg och upp till typ 5000v och gaspåslag upp till 10%. De innebär att även om man ställer tps lite fel försöker lambdan fixa bränsleblandningen ändå. Men de är smalbandslabda så vrider man tps mer än någon grad utanför org spec så vinner tpsen över lambdan. Motorn går då fetare snålare hur man nu ställer den även under 5000v och under 10% gas. Över 10% gas och ca 5000v funkar inte smalbandslambdan då går den slaviskt efter tps och insugstemp motortep mm.
 
Last edited:

Uffed

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Bara
Hoj
Kawasaki vn 900 classic 2007
Har inte kollat tpsen ännu men funderar på, är det ingen som tycker att det är fel att vackumet till Map sensorn varierar mycket och i snabb takt, det är väl mappen som ser till att bränslet blir rätt, eller?
Detta på tomgång
Mvh Uffe
 

Uffed

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Bara
Hoj
Kawasaki vn 900 classic 2007
Hallå igen, har nu kollat med mätare under körning, tpsen alltså, den var stadig hela tiden fast motorn klyddar, den axar kanon men köra jämn fart funkar inte nästan vilken fart som helst, aningen bättre i låg fart
Ska koppla mätaren til Map sensorn på prov
Mvh Uffe kommer ni på något så snälla hör av er
Jag har inte haft mcn mer än 3 månader så jag har ingen info vad som hänt tidigare
 

Uffed

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Bara
Hoj
Kawasaki vn 900 classic 2007
Tack för snabbt svar verkar vara normal Map sensor när jag volt mätade, jag har en obd från healtech då rör sig tempen som den ska
Nu hör det till saken att kylaren var sönder under fläkten, jag hade bara kollat i expkärlet men det ändrar sig inte om inte kylaren är tät, har lagat verkar funka men den kan ju ha blivit överhettad vad nu det kan ställa till, har du något tipps att kolla o2 sensorerna? Ska väl gå att koppla ur med motstånd?
 

Uffed

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Bara
Hoj
Kawasaki vn 900 classic 2007
Normalt eller?

Kom på hur jag skulle bära mig åt för att kunna ha datorn med, jag tycker att inlet air pressure beter sig konstigt, den axar som den ska men hålla jämn hastighet går ej, och co adjust ser inte ut att funka
Mvh Uffe Danielsson
 

Uffed

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Bara
Hoj
Kawasaki vn 900 classic 2007
Hallå igen, om man kopplar bort en o2 sensor och inte får någon felcode, är den då bort kopplad i ecun? 1an ger code men inte 2an.hur påverkar det motorgången??? Någon som vet?
 

Uffed

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Bara
Hoj
Kawasaki vn 900 classic 2007
Tack Anders för helg läsningen, superbra
Mvh Uffe
 

Uffed

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Bara
Hoj
Kawasaki vn 900 classic 2007
Vet någon om power commander kan lösa mitt problem?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top