Monster Energy Grand Prix Ceské republiky

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Finns det olika regelböcker till spanjorer kontra andra nationaliteter? Pedrosa och Lorenzo gjorde nästan exakt samma sak som Pol och Zarco. Det var en race incident. Denna gång irresponsible riding. ok?

Ja, det finns ju andra spanjorer (ingen nämnd, ingen glömd) som regelmässigt kommer undan med den typen av omkörningar. Ett möjligt försvar för race direction skulle vara att man plötsligt börjat tolka regelboken hårdare, men... Sen är det ju lätt att hamna i konspirationsteoriträsket om man går för mycket på hur olika nationaliteter behandlas. Cal menade ju t.ex. att han bedömts hårdare än spanjorer ang. att få ok att köra race vid något tillfälle, men hur mycket som faktiskt ligger bakom kan man ju aldrig veta säkert.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det som många inklusive mig stör sig på är väl att Pol Es själv tappade spåret strax före incidenten som gjorde att han gick i backen. Han var ur balans och försökte komma tillbaka till idealspåret men där var ju redan Zarco, dock en decimeter efter men vad ska han göra? Pol kommer ju från en position han aldrig borde varit på från första början.


Spanjo......vs frans.......spekulerar fritt med mig själv......tråkigt för zarco men han gjorde det bra och ska ha en stor:tummenupp
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Det såg lite mer tveksamt ut från vissa vinklar men omedelbart efter det hände var min första känsla race incident, och att det var Pol som var för het för att kompensera för sina misstag (och för att komma ikapp sin rookie-kollega i teamet?).
Håller med, men tyckte att Simon Crafars kommentar verkade rimlig:

Ifall man ska köra om någon på innern som tar kurvan för brett, måste man sticka fram sitt framhjul framför den föraren INNAN denne kommer tillbaks till apex.

Det gjorde inte Zarco. Han kom stack dit sitt framhjul mitt på den andra hojen; för sent alltså.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Tycker inte JZ var skyldig att vänta in Pol efter att han fylld av adrenalin bromsat på sig i sin iver att försöka komma ifatt sin rookiekollega. Den enda av de två som hade möjlighet att se den andre när de krockade ihop var Pol. Tror ni att Pol hade släppt fram JZ?
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
...fylld av adrenalin...bromsat på sig...försöka komma ifatt...tror ni att Pol hade släppt fram JZ?
Vilka av dessa omständigheter tycker du framför allt ska bedömas när tävlingsledningen bedömer ifall en regelöverträdelse har begåtts?

- Mängden adrenalin i blodet
- Hur mycket för sent man har bromsat
- Ifall man försöker komma ikapp
- Ifall man hypotetiskt hade släppt fram den andre föraren

Alternativt undersöker man var på banan förarna befinner sig i relation till varandra när sammanstötningen sker, deras respektive riktning och hastighet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vilka av dessa omständigheter tycker du framför allt ska bedömas när tävlingsledningen bedömer ifall en regelöverträdelse har begåtts?

- Mängden adrenalin i blodet
- Hur mycket för sent man har bromsat
- Ifall man försöker komma ikapp
- Ifall man hypotetiskt hade släppt fram den andre föraren

Alternativt bedämer man var på banan förarna befinner sig i relation till varandra när sammanstötningen sker, deras respektive riktning och hastighet.

Har du kört själv?

När konkurrenten försvinner iväg åt vänster i ingången vrider man själv över blicken dit man ska och tar det nu tillgängliga spåret, den som bommade ingången finns inte längre i synfältet och banan är fri så vad ska man vänta på?

Ska man i ett race försiktigt bromsa lite extra ifall den där som bommade spåret råkar hämta tillbaka och vill bryta in eller ska man kanske utgå från att det som är ivägen framför är det man behöver ta hänsyn till?
Och som följd därav ge tillbaka platsen om han är riktigt ute och seglar och inte skulle komma in i linjen innan man är om tack vare att man snällt väntade kvar?

Nä, när någon försvinner vänster i en högerböj eller tvärtom är det dennes ansvar att återta spåret på ett säkert sätt, kör man nära sitt max är det vad som finns i synfältet man kan agera på och sålänge man håller racelinjen det enda man ska behöva.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Solklart PE som gjorde fel.

Går man brett får man alltid räkna med att någon försöker ta fördel av detta.
Då får man titta snabbt innan man styr tillbaka mot idealspår så ingen är där.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Har du kört själv?
En del.

Nä, när någon försvinner vänster i en högerböj eller tvärtom är det dennes ansvar att återta spåret på ett säkert sätt, kör man nära sitt max är det vad som finns i synfältet man kan agera på och sålänge man håller racelinjen det enda man ska behöva.
Solklart PE som gjorde fel.

Går man brett får man alltid räkna med att någon försöker ta fördel av detta.
Då får man titta snabbt innan man styr tillbaka mot idealspår så ingen är där.

Varför tror du/ni att race direction i MotoGP gjorde en annan bedömning än du/ni?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Tycker mig se att vi som själva tävlar/tävlat är i stort överens om en åsikt... Som He rik skriver så dyker man ju på innern om någon bromsar på sig, likväl kollar man innan man trycker tillbaka hojen till apex, speciellt om man vet att någon är strax bakom. I fullt racetempo har du ingen möjlighet att kolla utåt. Och att släppa av för att någon kanske kommer tillbaka i spåret i en jävla fart känns väl långsökt. I detta fallet tycker jag att karma skötte utgången ganska bra.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det fanns ju ingen ledig plats kvar...

Med världens ögon riktade mot sig – och med en av de viktigaste tillverkarna emot sig – ägnar man sig åt sig i direktsändning åt nepotism?
Det vore väl inte första gången?
Jag har sett tror jag 10-talet klipp från olika vinklar och höjder och det ser ut som om att Pol bromsar bort sig/tappar spåret medan Zarco helt enkelt jämförelsevis bara forsätter på spåret och när Pol svängt tillbaka så är det liksom inte ledigt längre.

Jag hade nog kunna begripa det om de två legat i bredd/i närheten hela vägen in genom bromsning och insvängning men när Pol lämnar spåret, oavsett varför, så förstår i alla fall jag inte varför Zarco ska få bannor för att han bara fortsatt på spåret medan Pol varit och turistat utanför och sedan "ångrar sig". Det är Pol som gör sidförflyttningen och inte Zarco...trodde Pol att det liksom bara helt enkelt fortfarande skulle finnas en ledig plats när han kom tillbaka på spåret?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Som sagt sa Simon Crafar: Ifall man ska köra om någon på innern, som tar kurvan för brett, måste man sticka fram sitt framhjul framför den föraren INNAN denne kommer tillbaks till apex. Men du vet kanske bättre...

Nej, det tror jag nog inte att jag gör. Jag kan nog däremot tolka det annorlunda. Grejen är ju att den ena mer eller mindre lämnar spåret medans den andra är kvar på det. Och det här med att "sticka fram framhjulet" är betydligt mer relevant t.ex i en situation där de mer eller mindre parallellt bromsar in tillsammans...
Här är Pol ett inte helt litet antal hojbredder utanför i ett helt annat spår och turistar medans Zarco inte gör det.

Simon må heta Crafar i efternamn men det gör honom inte till en oomkullrunkelig auktoritet bara för det. Även om han har en långt bättre meritlista än de flesta här.

Håll min plats...jag är snart tillbaka?

Nåja, sista ordet är nog inte sagt om detta.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top