Monster Energy Grand Prix Ceské republiky

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Borde inte vara något problem och inte ge något straff då det inte har någon effektpåverkan.

Mycket bättre än att behöva använda extra motorer som straffas med fördröjd start från pitlane per motor och förare.

Organisationens medlemmar måste tydligen vara helt eniga om att det är ok först.
Jag vet inte hur man normalt resonerar - sänka en konkurrent för att man kan (och lyckats med sin egna design) eller tänka att det ska göras upp på banan chaufförerna emellan?

Det är väl sedan en depåstart per motor man bryter, man kanske chansar några rejs till för att se hur ffa Fabio står sig på övriga banor och sedan bestämmer sig för att ta en depåstart när säsongen börjar klarna?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Organisationens medlemmar måste tydligen vara helt eniga om att det är ok först.
Jag vet inte hur man normalt resonerar - sänka en konkurrent för att man kan (och lyckats med sin egna design) eller tänka att det ska göras upp på banan chaufförerna emellan?

Det är väl sedan en depåstart per motor man bryter, man kanske chansar några rejs till för att se hur ffa Fabio står sig på övriga banor och sedan bestämmer sig för att ta en depåstart när säsongen börjar klarna?

Får väl programmera bort den sensorn ur systemet om de inte får byta den annars så de inte behöver bryta för ett sensorfel, skulle motorn rasa så blir det ju samma resultat, start från pitlane med ny motor eller bruten plombering och sensorbyta.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Får väl programmera bort den sensorn ur systemet om de inte får byta den annars så de inte behöver bryta för ett sensorfel, skulle motorn rasa så blir det ju samma resultat, start från pitlane med ny motor eller bruten plombering och sensorbyta.

Det med. Eller en större medianvärdesarray. De är ju rätt grymma de där Iwata-människorna har jag hört.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Får väl programmera bort den sensorn ur systemet om de inte får byta den annars så de inte behöver bryta för ett sensorfel, skulle motorn rasa så blir det ju samma resultat, start från pitlane med ny motor eller bruten plombering och sensorbyta.

Om inte annat så går det antagligen falla tillbaka på andra givare eller interpolerad data från andra givare.
Men det hade ju varit hyggligt av övriga att tillåta att Yamaha får fixa problemet.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Organisationens medlemmar måste tydligen vara helt eniga om att det är ok först.
Jag vet inte hur man normalt resonerar - sänka en konkurrent för att man kan (och lyckats med sin egna design) eller tänka att det ska göras upp på banan chaufförerna emellan?

Det är väl sedan en depåstart per motor man bryter, man kanske chansar några rejs till för att se hur ffa Fabio står sig på övriga banor och sedan bestämmer sig för att ta en depåstart när säsongen börjar klarna?
Nu har vi väl inte hela bilden men att konkurenterna nekade Yamaha att försöka åtgärda problemet på plats är ju ett tveeggat svärd, nästa gång är det de som sitter i skiten.
Vore intressant att veta hur mycket som är Dornas saying för dispens och hur mycket som är konkurenternas?
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Tråkigt med en andra operation för Marc. Använder de samma skruvhål som första gången? Humerus-benet såg ju helt perforerat ut på röntgenbilden det efter första operationen, så om de ska sätta nya skruvar på nya ställen blir det ju mer hål än ben. Den typen av operation brukar väl leda till en generell försvagning så hoppas det inte leder till komplikationer längre fram. Om Boris JR läser motogp-trådar har han kanske input, han är väl ortoped?

Marquez aside, ska bli intressant att se hur Yamaha klarar sig på Brno denna gången, och i synnerhet Rossi.

dom kanske satte i helicoil gängor i dom gamla hålen :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det blir mer spännande racing om Yamaha som leder tabellen i fortsättningen får starta från depån !
Det är spänning som lockar publik !
DORNA jobbar i underhållningsbranschen !
Så mitt tips är att man följer reglerna. Bland annat för att undvika diskussioner i framtiden.
Och vilken chans MotoGP 2020 blir för europeiska teamen Ducati och KTM !
Och för Nakagami på Honda.

Jämför fotboll.
Målvakten får bara ta bollen med händerna inom straffområdet. Tror jag. :va
Hur långt , hur mycket av kroppen får ditt Favoritlags målvakt vara över gränsen innan utvisning ?
Hur långt , hur mycket av kroppen får motståndarlagets målvakt vara över gränsen innan utvisning ?
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det blir mer spännande racing om Yamaha som leder tabellen i fortsättningen får starta från depån !
Det är spänning som lockar publik !
DORNA jobbar i underhållningsbranschen !
Så mitt tips är att man följer reglerna. Bland annat för att undvika diskussioner i framtiden.

Fast som jag läser reglerna så är det inte i fortsättningen utan en gång per bruten plombering så det är väl till viss del en allokeringsfråga.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Ja så tolkar även jag det, ett straff per extra motor dom behöver använda... Sen vet inte jag om dom ens får byta plomberingen eller får en ny 6:e plomberad motor att använda.

Hur få motorer kan man ens klara sig med? Om man börjar med 5 så borde det ju vara riktig kris vid 3 eller?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det blir mer spännande racing om Yamaha som leder tabellen i fortsättningen får starta från depån !
Det är spänning som lockar publik !
DORNA jobbar i underhållningsbranschen !
Så mitt tips är att man följer reglerna. Bland annat för att undvika diskussioner i framtiden.
Och vilken chans MotoGP 2020 blir för europeiska teamen Ducati och KTM !
Och för Nakagami på Honda.

Jämför fotboll.
Målvakten får bara ta bollen med händerna inom straffområdet. Tror jag. :va
Hur långt , hur mycket av kroppen får ditt Favoritlags målvakt vara över gränsen innan utvisning ?
Hur långt , hur mycket av kroppen får motståndartlagets målvakt vara över gränsen innan utvisning ?

Personligen tycker jag att race ska avgöras på banan, inte av politik i slutna rum.
Yamaha har ett fel i sina motorer, på grund av att årets säsong är totalt uppfuckad av panik, så k an de inte bara rulla över på andra halvan av motorerna som blivit uppdaterade och inte har felet, eftersom att alla moptorer redan är låsta.
Det är inte spännande att se race där en av de ledande tillverkarna har en rysk roulette där de helt plötsligt kan bli tvugna att bryta racet.
Om en tillverkare får problem en gång under en säsong må det ju vara hänt, men när samma tillverkare redan bränt 3 motorer är det skapligt hög risk att någon av ledarhojarna får ge upp bara för att datorn stängde av. Det är tråkigt.
Samma med att parkera toppförarna ohjälpligt sist åtminstone i två race i en förkortad säsong är inte så värst roligt heller.

Om övriga medlemmar i MSMA säger nej så försöker de vinna i det där rummet bakom banan, inte på banan, tycker iaf jag. De är i sin fulla rätt att göra det däremot.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja så tolkar även jag det, ett straff per extra motor dom behöver använda... Sen vet inte jag om dom ens får byta plomberingen eller får en ny 6:e plomberad motor att använda.

Hur få motorer kan man ens klara sig med? Om man börjar med 5 så borde det ju vara riktig kris vid 3 eller
?

Man kan ju tänka såhär, om de har 5 motorer till en hel säsong men klarar sig på 3 så har de inte tagit ut vad det går ur motorn och har misslyckats så sannolikt blir det svårt att köra de kvarvarande 100% om de ska hålla säsongen ut.

Sen är ju frågan hur många race de motorerna byggdes för, 13 eller 20, kan ju funka med 3 ändå, om de nu inte ökat effektuttaget för det är kortare säsong då...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Var det inte så att man fick mindre motorer i år pga minskat antal lopp?
Hur som helst är det bättre att starta sist med hel motor än först med dålig dito.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
M Marquez ser ju inte för stressad ut även om twittermeddelandet löd:
"Falling is allowed, getting up is an obligation..."
:D

MarcMarquez dope2.jpg
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Sen är ju frågan hur många race de motorerna byggdes för, 13 eller 20, kan ju funka med 3 ändå, om de nu inte ökat effektuttaget för det är kortare säsong då...

Det är väl det som är den stora frågan... annars hade det nog inte varit några problem med att få öppna motorerna. Men om Yamaha har tagit en rövare och det håller på att gå åt pipsvängen då får dom stå sitt kast tycker jag.
Det är ju inte så att de inte haft tid på sig detta år, tycker att det är rätt svagt av ett fabrikat av den kalibern får ett sådant problem.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är väl det som är den stora frågan... annars hade det nog inte varit några problem med att få öppna motorerna. Men om Yamaha har tagit en rövare och det håller på att gå åt pipsvängen då får dom stå sitt kast tycker jag.
Det är ju inte så att de inte haft tid på sig detta år, tycker att det är rätt svagt av ett fabrikat av den kalibern får ett sådant problem.
Känner att jag är på tunn is men får väl hoppas att det "bara" är ett elektroniskt fel med tanke på att Yamaha nog tvingades göra ett rejält gräv i konstruktionen till i år, särskillt pga kritiken från förarna med Rossi i spetsen och att Massimo Meregalli i intervju i slutet av förra säsongen skarpt påpekade att de inte tänkte göra avkall på körbarheten (för högre toppfart, min tolkning)..
 
Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Känner att jag är på tunn is men får väl hoppas att det "bara" är ett elektroniskt fel med tanke på att Yamaha nog tvingades göra ett rejält gräv i konstruktionen till i år, särskillt pga kritiken från förarna med Rossi i spetsen och att Massimo Meregalli i intervju i slutet av förra säsongen skarpt påpekade att de inte tänkte göra avkall på körbarheten (för högre toppfart, min tolkning)..

Ja, håller med, tempgivaren som tydligen detta ska handla om kan knappast ha med en ganska trolig effekthöjning på årets Yamaha att göra. sedan hur en sådan sak börjar spöka när mästerskapet äntligen kommit igång är märkligt, jag har ingen koll på hur fabriksteam provar ut saker men ett par försök med racepace hel distans borde väl ingå i förberedelserna inför säsong:va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var det inte så att man fick mindre motorer i år pga minskat antal lopp?
Hur som helst är det bättre att starta sist med hel motor än först med dålig dito.

Valet är att åtgärda motorerna och för varje åtgärdad motor så blir det en start från depån.
Med föraren kan ta så många points han kan, det blir att köra ikapp och om konkurrenterna.....

Eller inte åtgärda motorn förrän den dött, dvs ett lopp med 0 pinnar till föraren/Yamaha. För han bryter innan mållinjen.

Gissar Yamaha tänker så det glöder efter bästa strategi.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Valet är att åtgärda motorerna och för varje åtgärdad motor så blir det en start från depån.
Med föraren kan ta så många points han kan, det blir att köra ikapp och om konkurrenterna.....

Eller inte åtgärda motorn förrän den dött, dvs ett lopp med 0 pinnar till föraren/Yamaha. För han bryter innan mållinjen.

Gissar Yamaha tänker så det glöder efter bästa strategi.

Vet någon om i fall Yamaha plockar ut en 6:e motor OM den då redan är plomberade & har samma skitsensor som dom motorerna som tagits ur bruk?

Är det så det funkar då är det ju jobbigt på riktigt...

Då borde ju Yamaha ta en rejäl titt i statistiken på vilken bana där dom har minst chans på pallen & offra en depå start för att få åtgärda problemet på motor som man sedan bara kör race med, om dom andra lägger ner på en FP spelar ju mindre roll/”kostar” förmodligen färre förlorade poäng i sammandraget.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top