Monster Energy Grand Prix Ceské republiky

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Stress är väl på ren svenska att titanplåten var "för tunn" så när MM använde armen så klarade inte
det oläkta / halvläkta(?) armbrottet
plus
titanplattan
den belastning MM utsatte armen för.
Utan titanplåten deformerades,
och gissar jag
armbrottet bröts upp.
https://www.motogp.com/en/news/2020/08/03/marc-marquez-undergoes-second-operation/336779

Så mitt tips är att MM inte kommer köra Monster Energy Grand Prix Ceské republiky.

Men gör MM det ändå, så blir min gissning att då kommer det ta lång innan MM kör MotoGP igen.
MM är helt enkelt för stark för att de
Titanförstärkningar som räcker till de flesta plus det ej läkta armbrottet inte pallar
när MM tvingar Hondan runt i MotoGP.

Jag hoppas MM klarar sig undan infektion i armen.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Verkar som slaget om titeln kommer stå mellan FQ och MV samt gärna Miller från min sida.

Tyvärr så kommer väl denna titel alltid behandlas med en asterisk oavsett vem som vinner den.

Pallen blir:
1. Miller
2. FQ
3: VR
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
MM93 står över.

https://www.motogp.com/en/news/2020/08/03/marc-marquez-undergoes-second-operation/336779

”Bradl replaces Marc Marquez in Brno
HRC test rider will line-up alongside Alex Marquez in the Repsol Honda Team camp at the Czech GP

After undergoing a second surgery on a fractured humerus, Marc Marquez will be replaced by HRC test rider Stefan Bradl for the upcoming Czech GP.”

AD
MV
JM
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tråkigt med en andra operation för Marc. Använder de samma skruvhål som första gången? Humerus-benet såg ju helt perforerat ut på röntgenbilden det efter första operationen, så om de ska sätta nya skruvar på nya ställen blir det ju mer hål än ben. Den typen av operation brukar väl leda till en generell försvagning så hoppas det inte leder till komplikationer längre fram. Om Boris JR läser motogp-trådar har han kanske input, han är väl ortoped?

Marquez aside, ska bli intressant att se hur Yamaha klarar sig på Brno denna gången, och i synnerhet Rossi.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Verkar som slaget om titeln kommer stå mellan FQ och MV samt gärna Miller från min sida.

Tyvärr så kommer väl denna titel alltid behandlas med en asterisk oavsett vem som vinner den.

Pallen blir:
1. Miller
2. FQ
3: VR

Tror jag inte, finns flera år som den troliga världsmästaren inte hållit sig på hjulen och fallit bort.
Sporten handlar om att vara så nära gränsen för det omöjliga utan att passera den...
Det gjorde inte MM på Jerez utan klev över, inte för första gången men han har oftast lowsidat och klarat sig bra, så inte denna gång.
Oavsett vem som står där som segrare i höst är han värdig sådan enligt mig.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Alltid trist när man inte får se sina favoriter. :(
Men MM gör förstås helt rätt.
Som Aryey skrev så är detta ett mellan-år och kommande säsonger är ändå viktigare.

Det öppnar ju upp plats för nya aliens att ta för sig. :)

Så därför tror jag:
Quarten
Mir
Morbidelli
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Tror jag inte, finns flera år som den troliga världsmästaren inte hållit sig på hjulen och fallit bort.
Sporten handlar om att vara så nära gränsen för det omöjliga utan att passera den...
Det gjorde inte MM på Jerez utan klev över, inte för första gången men han har oftast lowsidat och klarat sig bra, så inte denna gång.
Oavsett vem som står där som segrare i höst är han värdig sådan enligt mig.

Jag håller med dig helt och fullt det är själva antalet race och mindre antal banor som jag tror asterisken kommer gälla.
Racing är ju just underhållande för att det oväntade händer och den stora favoriten inte alltid håller.
Har ju funnits många stora talanger som inte kunnat hålla sig på hjulen.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Verkar som slaget om titeln kommer stå mellan FQ och MV samt gärna Miller från min sida.

Tyvärr så kommer väl denna titel alltid behandlas med en asterisk oavsett vem som vinner den.

Pallen blir:
1. Miller
2. FQ
3: VR

Håller med Nick Burn. Tror inte att årets världsmästare kommer ses som ovärdig. Tänker tillbaka till 1999, tror inte många säger att Criville inte var världsmästare egentligen för att han tog titeln när Doohan krashade och tvingades avsluta karriären, och då var Doohan än mer dominant åren innan än vad Marques är.
Eller att Kevin inte var världsmästare 1993 för att Rainey bröt ryggen då. Eller att Rainey inte var mästare 1992 för att titeln egentligen skulle varit Doohans (igen) innan han var med om sin vansinniga olycka där läkarna ville amputera ena benet.
Att hålla sig på hjulen är en viktig del av sporten. Det känns som att Marques har legat över gränsen betydligt oftare än ovan nämnda stora mästare men att han delvis haft en så lång karriär tack vare att han verkar i en tid då det finns elektroniska skyddsnät som oftast räddar från gamla tiders highsiders.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
jag skriver för långsamt. :D Å andra sidan är det inte färre race nu än det var förr i tiden och de var också värdiga mästare
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det nu vi ser resultatet av att antalet race bara ökat genom åren?
Chansen att vinna titeln trots missade race bara ökar, premierar större risktagande, nu när vi är tillbaka på färre antal så blir det viktigare att köra lite mer "safe" och faktiskt ta de poäng man kan om man inte kan vinna och en nolla kan bli riktigt kostsam och pressa till att ta större risker nästa race.

Kan bli någon av de som är lite mer benägna att hålla sig på hjulens år i år, på ett vis känns det....bra... :)

Quartrararo eller vinales år tror jag beroende på om Q håller sig på hjulen för det tror jag Vinales kommer göra, Rossi kommer placera sig bra i totalen men är redan borta pga. nollan i första, han har inte spetsen längre att ta tillbaka förlorade poäng i nuvarande motstånd och ett reglemente som gör hojarna relativt likvärdiga.

Dovi känns som en joker....kan det äntligen bli hans år? Tror denna helgen avgör det.

Tror och hoppas på Dovi nu denna helgen! :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om MM:
Läser här Citat: "Har man fått genomgå en operation tar det ofta flera månader innan man bör köra lopp igen."
Så MM och Teamet kanske väljer MM "vilar" och rehabar resten av MotoGP säsongen 2020.

https://enduroemskovde.se/benbrott/

För att slippa ytterligare operationer, undvika förlora ännu mer tid.
Problemet är kanske att få MM själv att inse detta ?
Men vad vet jag ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag ser 2019 Brno resultat 1a MM; 2a Dovi; 3a Miller; 4a Rins; 5a Kalle Krycka; 6a Rossi, 7a Qvarten
Och tänker på att MM ställer in Brno 2020 och Rins skadad
Så borde ju pallen i Brno fyllas av tre från det här gänget
Dovi, Miller, Kalle Krycka, Rossi, Qvarten
Eller ?
 
Last edited:

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Klart att den som blir mästare 2020 blir en värdig mästare, det är bara mig veterligen Mr Puig :dummer som tyckte att då Hondas/Marquez chanser till titeln verkade mer eller mindre försvinna efter Marcs krasch som värdet på titeln skulle devalveras...

Precis som tidigare skrivits så har ju dom flesta av mästarna missat chansen på titeln vissa år pga skador & nu blev det Marcs tur att ha oturen att bli skadad & missa flera race & ev sin chans att ta titeln.

Nu blir det spännande & se om Ducati & KTM får nytta av sina högre toppfart eller om Yamaha kan vara med & slåss om segern(Honda har bara Cal som kan vinna...).

1. Quarten
2. Rossi
3. BannJajjja
4. Morbidelli
5. Binder

Sådär en högst osannolik pall/topp5 lista & den är baserad på enbart önsketänkande!! :D:D:D
(MV blir sämsta Yamma pga oförmåga vid omkörningar, Miller kraschar, Cal kraschar & Dovi han blir 6:a(omkörd av Morbidelli & Binder på sista varvet...)).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Undrar hur det går med Yamahas motorproblem
Jag har inte hört nåt sen detta skrevs juli 27
https://www.crash.net/motogp/feature/940653/1/yamaha-engine-situation-cause-concern

Spånar från egen erfarenhet.
En väns trepipiga Kawasaki 500cc dog när han var ute och körde. En kompis bogserade honom hem.
Och jag fick erbjudandet köra den över helgen om jag hittade felet.
Skruvade av motorkåpan på ena sidan och där låg en liten spole med tillhörande skruv som lossnat.
Skruvade dit spolen och så var det ut och köra med 60 hp maskinen, min R60 hade 30hp.
Jag tog det väldigt lugnt för att inte ställa till nått.

Så vad har hänt med Yamahas M1 2020? Spånar.
Någon har dragit en sensorskruv med fel moment ? Inte följt instruktionerna ?

Eller ännu värre följt instruktionerna ? Exempel från Manualen till Suzuki GSX1300R 2008. Sida 2D-3 Wheels and Tires
Här
föreskrivs till M10 skruvarna som håller bromsoken 23Nm. Jag drar i princip med 39 Nm.
föreskrivs till hjulaxelskruven som drar framhjulslagerdistansen mot höger gaffelben 39 Nm. Jag drar i princip med 100 Nm.
föreskrivs till de två M6 skruvarna på varje sida som klämmer gaffelbenet mot hjulaxeln 100 Nm. Jag drar i princip med 23Nm.

Så (som jag ser det) en rad tyckfel i manualen.
Vilket gör att jag när hjulet varit av drar jag med moment som verkar rimligt för mig.

I princip, med misstanke om fett på gängan, lägre moment, angivna moment är alltid torra gängor.
 
Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Verkar ju sannolikt att det är en givare eller mjukvara som stänger av i onödan. De har nog gått igenom alla tre motorerna väldigt, väldigt noga vid det här laget, och synat dataloggen extremt noga.

Hörde att det ska vara en avgastempgivare, kruxet är att den sitter innanför plomberingen på motorn och Yamaha ansökt om dispens för att få öppna motorerna och byta givaren.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Hörde att det ska vara en avgastempgivare, kruxet är att den sitter innanför plomberingen på motorn och Yamaha ansökt om dispens för att få öppna motorerna och byta givaren.

Borde inte vara något problem och inte ge något straff då det inte har någon effektpåverkan.

Mycket bättre än att behöva använda extra motorer som straffas med fördröjd start från pitlane per motor och förare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Får se hur det går för Yamaha.
Med MM borta för vila av armen följt av rehab, kanske hela 2020.
Med Yamaha (med Rossi, Qvarten, Vinales och Morbidelli) illa ute med motorhaverier.

Ja då måste ju Ducati och KTM se fram mot MotoGP 2020, genombrott ?
Och Nakagami har ju fått chansen ta Honda till täten.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top