Yz250 2T

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Detta borde nog ligga i köpes o säljes.

Jag tänkte tota ihopa en yz300 2T men söker då efter en motor till en yz 250 96-97-98 en rasad komplett eller delar.

Så är det någon som har något eller känner någon som har pryttlar, skriv då här är ni snälla.

Detta är bara för att se om man kan få till en lika snäll motor som gasgas300..

Min yz250wr var regad med 55,2 HP o beroende å dag o temp så bromsade jag denna till 52-55 HP på slangen

obs inte original orörd motor utan pipa boyesen portad annan fögge annan tändning topp med lösa kammare osv osv

Tar man vissa delar från ett gäng olika årsmodeller o från yz250 generation 1 som är 1988-1998.

Vissa delar från hybriden 1999

Någon del från 2000-2001

O ett par småsaker från 2002-2020

Samt en 5 mm längre vevstake

Då bör det gå att tota ihop en 300cc yz.


Mvh så länge.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Därför har du missat att Honda TRX verkar ha väldig snarlik cylinderfotspackning mot YZ250 från 99.
Och till TRX finns det ordentliga big bore kit. Dock utan power valve tror jag.

http://www.cpindinc.com/pub/part_list?manufacturer=2

Jo jag vet att trx o 99 passar nästan på pricken o trx finns upp till 350cc med och utan avgas port ala rotax etech.

Men till yz 250 99 o uppåt finns 280-300-320cc kit men besvärlig som jag e vill jag ju bygga på den gamla motorn till 98 då det är mera borr i den..
 

Jonwal

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Sv1000n
Hej. Har en komplett-96 som skall bytas kolv. Tänkt mig 12’ Dyrare än en motor men en hel cykel på köpet
:)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo jag vet att trx o 99 passar nästan på pricken o trx finns upp till 350cc med och utan avgas port ala rotax etech.

Men till yz 250 99 o uppåt finns 280-300-320cc kit men besvärlig som jag e vill jag ju bygga på den gamla motorn till 98 då det är mera borr i den..

Ser du min länk så finns det ända upp till 539cc.

Finns de med vakuumstyrd avgasport så lär den ju gå att bygga om till mekaniskt styrd.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ser du min länk så finns det ända upp till 539cc.

Finns de med vakuumstyrd avgasport så lär den ju gå att bygga om till mekaniskt styrd.

CP industri. Jo dom gör fina saker som verkar leverera bra med prestanda. Men skall man stroka veven så åker minst 6-8000 o allra bäst är ju då att beställa en i viktad custom vev från babbis i Stockholm men då är det 8-10 k som gäller.

Min 400cc yz yamarotax (1 st rotax 800 cyl med kluven topp med lösa insatser o ktm 380 exc pipa 42mm mikuni)
har en sådan custom vev det hade gått med våld att stroka om original veven men att ballensera om originalet hade kostat fläsk i tungsten (wolfram).
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hej. Har en komplett-96 som skall bytas kolv. Tänkt mig 12’ Dyrare än en motor men en hel cykel på köpet
:)

Hej

Jagg skall fundera på detta någon dag o se om det dyker upp något mer.. Har ett tomt 97 block på g också men vi ser vad som kanske dyker upp.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja visst kan jag fixa bilder utan bekymmer men sporthoj fullständigt toktotal vägrar att låta mej ladda upp bilder.

Oavsett storlek oavsett format oavsett allting sedan 2 år bakåt, o dessutom oavsett vilken dator oavsett vilken mobil eller padda.

Sporthoj svarar bara lite torrt, för lite minne:huvet

Nåväl jag vill tacka MR Two stroke man för att förnämligt bistått att fixa en honda Trx 250r stroker vev splirrans ny för ungefär samma pengar som Ebay tull moms frakt.


Vevhus urtaget "trenchat" ca 7 mm i diameter så honda veven går i vevhuset i yamaha yz Blocket.

Införskaffat ett honda trx250r svänghjul som jag tar centrumet på och skrotar resten, för att få rätt kona och läge med yamaha svänghjul så nitar jag fast honda centrumet mot Yamahas svänghjul efter att ha tagit väck yamaha centrumet.

Har även köpt honda trx250r primär drev o vattenpump drev. Kommer att fräsa bort allt vad kuggar heter o enbart behålla inner delen av dreven för att få splines som passar på veven utgående axel.

Motsvarande yamaha drev får således kuggarna kvar o sedan en lätt presspassning mot honda drev centrum med 2/100 mm.

Tänkte först silver löda ihop skarven men inser att jag nog förstör ev härdning då. Så det blir att borra o gänga i låsskruvar i pressfogen mellan inner/ytter drev delar.

Detta funkar det vet jag vi har gjort likadant på kopplingar när original koppling är för liten i diameter..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Borra och gänga i det härdade primärdrevet låter ju inte helt lätt.
Kanske går att pressa in stift i hålet så slipper du åtminstone gänga?

Nu blev jag bara ännu mer nyfiken på hur det ser ut. Måste ju börja vara ganska tunt med gods i vevhuset också då?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är 2,5mm gods kvar i vevhuset sedan har jag gjort en Alu form i 1mm runt vevhusen o gjutit spalten mellan yttresida original vevhus o innersida form med JB-weld, så vevhuset har ca 6-7mm gods att täta imot.

JB-weld, n skyddas av den 1mm aluplåten på utsidan o ioförsig så finns det inget i en motor som påverkar JB överhuvudtaget.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Honda veven passade iallafall i motorn.

Måste dock ta bort lite Alu så vevstaken kan gå ned i vevhuset utan att ta i när den står i max vinkel på väg upp eller ned. Pice of cake??

Sedan e honda veven lite smalare över skinkorna således knappast amerikans eller brasiliansk skinka där behövs 0,9mm chims på båda sidor. Pice of muffins??

Nu blir det fnulande.
På tänd sidan är honda vevens axel till svänghjulet längre än på yamaha. ??

Lösning 1
Svarva ett nytt centrum till svänghjulet så svänghjulet hamnar rätt såga bort gängan o borra ur axeln då går grejorna in under huven på kåpan, prrrreeeeeessssiiisss??.
Enklast men inte rätt känslomässigt.

Lösning 2
Svarva ned konan på veven så svänghjulet då kryper i nåt till rätt läge.
Fixa nytt spår till svänghjuls kilen, gänga in längre på axeln så det får plats under huven på kåpan.
Rätt men mycket pyssel o dessutom är kilspåret väldigt kritiskt för tänd läget..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tändläget måste du ju oavsett metod mäta med stroboskoplampan och finjustera efteråt.

Men om man tänker ytterligare ett steg till framtida renoveringar av motorn och kanske inköp av ny vevaxel då kommer du ju vara tacksam om du valt den första metoden med nytt centrum.

En tredje lösning kunde kanske varit att montera en statorplatta från TRX?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Honda veven passade iallafall i motorn.

Måste dock ta bort lite Alu så vevstaken kan gå ned i vevhuset utan att ta i när den står i max vinkel på väg upp eller ned. Pice of cake??

Sedan e honda veven lite smalare över skinkorna således knappast amerikans eller brasiliansk skinka där behövs 0,9mm chims på båda sidor. Pice of muffins??

Nu blir det fnulande.
På tänd sidan är honda vevens axel till svänghjulet längre än på yamaha. ??

Lösning 1
Svarva ett nytt centrum till svänghjulet så svänghjulet hamnar rätt såga bort gängan o borra ur axeln då går grejorna in under huven på kåpan, prrrreeeeeessssiiisss??.
Enklast men inte rätt känslomässigt.

Lösning 2
Svarva ned konan på veven så svänghjulet då kryper i nåt till rätt läge.
Fixa nytt spår till svänghjuls kilen, gänga in längre på axeln så det får plats under huven på kåpan.
Rätt men mycket pyssel o dessutom är kilspåret väldigt kritiskt för tänd läget..

Jag inser att detta är långt mer komplext än jag hade gett mig på. Får man fråga varför? Det känns dyrare och väldigt mer komplicerat än att t.ex köpa en CR500-motor och passa in i vad du nu bygger?

- För att jag kan är ett helt OK svar :)
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Svaret är för att yamaha inte har fått tummen ur arslet o tagit fram en 300cc enduro motor tillsammans med flera japanska tillverkare.

KTM/GasGas/Beta o säkert någon mera har tagit fram rena o mycket starka 2T 300cc motorer som dessutom är snåla o i KTM, s tappning insprutad.

Yamaha har dock troligen marknadens absolut bästa fjädring original o det är en sak som kostar en rejäl slant att fixa kanske mer än motorn.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fick beställt ett LA sleeve 72mm foder och en 72mm kolv från samma firma. Rätt kolv till rätt sorts foder, anledning att det blir foder är att jag tycker Alu i cylinder röret blir för tunnt att nicasila, sedan går det borra fodret 4-5 gånger OM det händer något oförutsett..
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tändläget måste du ju oavsett metod mäta med stroboskoplampan och finjustera efteråt.

Men om man tänker ytterligare ett steg till framtida renoveringar av motorn och kanske inköp av ny vevaxel då kommer du ju vara tacksam om du valt den första metoden med nytt centrum.

En tredje lösning kunde kanske varit att montera en statorplatta från TRX?

Tanken har slagit mej men trx har samma platta o svänghjul som cr. Väldigt litet o lätt, Yamahas svänghjul är större o tyngre som jag nog"" vill ha det på en motor som skall orka på riktigt låga rpm och om allt blir bra vara väldigt linjär med ett högt vrid tidigt i rpm o nästan plant hela vägen genom registret.

O där kommer nästa fundering om vilken årsmodell på cylinder som skall utgöra stomme. Det skiljer en del i area i transuppgångar o jag inbillar mej att jag nog vill ha trånga med högre gashastighet på låga rpm.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tanken har slagit mej men trx har samma platta o svänghjul som cr. Väldigt litet o lätt, Yamahas svänghjul är större o tyngre som jag nog"" vill ha det på en motor som skall orka på riktigt låga rpm och om allt blir bra vara väldigt linjär med ett högt vrid tidigt i rpm o nästan plant hela vägen genom registret.

O där kommer nästa fundering om vilken årsmodell på cylinder som skall utgöra stomme. Det skiljer en del i area i transuppgångar o jag inbillar mej att jag nog vill ha trånga med högre gashastighet på låga rpm.

Med tanke på att du ökar cylindervolymen en hel del så skulle jag ju vilja ha så stora portar som möjligt.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja nu är veven tillslut i Blocket inchimsad o rullar så lätt o fint, första bekymret var pboxar då honda veven är grövre o pbox läget på tändsidan, momentum löste biffen galant för en 50 lapp:tummenupp.

Primärdrivsidan visade sig ha mycket klenare utgående axel på veveven i Hondas tappning än vad yamaha ansåg vara behövligt för hållbarhet.

Lösning en hylsa som trycktes i inuti Yamahas hylsa mellan ramlager o primärdrev. Enkelt o kostnad 30 minuter svarvning.

Denna motor som kommer från Skellefteå ungefär har levt ett helt enormt hårt liv, det finns inte en pryl som inte är utsliten skadad eller bonmekad.

Hela motorn är full både invändigt o utvändigt med silikon o permatex, troligtvis har någon yngre parvel hittat farfars burk med permatex o använt detta i ytterst riklig mängd istället för packningar där det borde vara sådana.

Koppling arméns övre nålager lyser med sin frånvaro o kuggar a i Vlådan har misstänkta märken efter lager nålar som passerat mellan en del kuggar i Vlådan.
Inget större bekymmer med Vlådan.
Men nålager till koppling armen är igentligen inte bytbart o finns inte som reservdel vad jag kan se.

Lösning. Förhoppningsvis momentum eller en svarva bronsbussning.

Jag har funderat på hur många 100/1000 timmar denna motor har gått igentligen, som cross i 10 år kanske sedan stugmoppe i skogen på sommarn, dom 3 sista ägarna e kända, 3 sist hade motorn i en gocart, näst sist i en plast påse i vedboden, sista ägaren innan mej fick den, o jag fick den mot frakt kostnad.

Jag har aldrig sett en cross motor som är så helt genom slut o ändå funkar, men lite kärlek på den o den kommer vara bättre än ny om ett tag.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top