Var kan jag finna BAM.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Letar info och om det finns produkter med BAM.

Bor/aluminium/magnesium legering

BAM har 6 gånger lägre friktion än PTFE (teflon) men det verkar minst sagt vara klent med produkter.

Som jag fattat binder sig BAM till andra material pga att BAM har ett underskott av elektroner o pga det binder sig stenhårt till material med ett normalt eller med överskott av elektroner..

BAM kom som många andra saker till av misstag i ett labb och är iprincip oförstörbart och outslitligt. Har tydligen visat sig minska friktion o värme i växlar o dyligt med helt orimligt mycket..

Alatalo kanske vet mer då öhlins har någon hych hych behandling på dom värsta sorterna av gaffel en.


Mvh
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vi har många ”hysch hysch material” i gafflar. Nuförtiden kanske fler ligger på hyllan på grund av reglementen...Annat var det i slutet av nittiotalet när man fick härja fritt...

Bor ingår ju som smörjande eller friktionsminskande komponent i en massa möjliga och omöjliga saker, bland annat i BAM.

Jag hörde talas om BAM för säkert femton år sedan och då föll de flesta praktiska tillämpningar på att det var svårhanterligt. Mitt intryck är att inte väldigt mycket har ändrats på den punkten...?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det fick bli 99,99%igt BOR istället för BAM och enbart som test vad som händer i en gammal bil.

En 2,2 liters opel omega med 20,000mil således precis inkörd.

I motorn med tickande ventil lyftare (hydrauliska) efter 5 mil så tystnade lyftarna :tummenupp.

Då fick vlåda och bakaxel några matskedar Bor i slängda i befintlig olja.

Efter ca 50 mil hade det dova morrande som kännetecknar lager som håller på att passera bäst före datum tystnat.

Efter 100 mil så har bränsle förbrukningen sjunkit från 7,2/100Km till 6,1/100Km med exakt samma körning till och från jobbet i samma hastighet.

Spännande:tummenupp

Även styr servon som var lite dåligt tryck i (Trög på tomgång) fick en tesked Bor och resultatet är att servon är fantastiskt mjuk o har tydligen fått bättre tryck eller helt enkelt går lättare.


Sedan fick jag lära mej att har man en gång kört någon typ av PTFE ex slick50 i en vlåda eller motor så spelar det ingen roll vad man häller i.. Ingenting fastnar på en plast yta.

Exempelvis så har PAYBACK PTFE i sina finaste performance oljor o det är ju inget bra i våta kopplingar som jag ser det.

Hade varit kul o veta om Motul 300V dual ester också har PTFE eller löst det med Bor.
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top