Falsk neutral.. Bör man vara orolig?

Industry

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki
Hände mig igår. Rookie som jag är så blev jag såklart livrädd och sitter och nojar över att något hänt. Körde I 100kmh ungefär på motorvägen och ska lägga I 6ans växel och känner ett klick men märker att det blev lite väl tyst och kollar på mätaren och ser att varvmätaren står på 1000 rpm och förstår då at jag fått I falsk neutral och paniken som infinner sig gör att jag kopplar in kopplingen och lägger i 6an igen medan jag rullar i sådär 95kmh och världens bang hörs och sen rullar den på igen. 30 min senare händer samma sak IGEN! försöker denna gång rev matcha men blir samma pang ljud ändå.. Är väldigt orolig. Kan jag ha skadad motorn eller lådan med tanke på den hastighet man befann sig i när man la I 6an igen med en hastighet på runt 100 med rpm på 1000? Vad borde jag gjort istället?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sådant händer pga mc lådors utformning. Väldigt många hojar har kopplingsfri växling. Man trampar på växelspaken och då bryter tändningen eller i sprut i några millisekunder.

Så nej du har inte pajat lådan pga detta, du är bara lite mesig när du kickar i nästa växel.. Det är inte din fru som du diskuterar med utan här får du vara man:yoparty
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Sådant händer pga mc lådors utformning. Väldigt många hojar har kopplingsfri växling. Man trampar på växelspaken och då bryter tändningen eller i sprut i några millisekunder.

Så nej du har inte pajat lådan pga detta, du är bara lite mesig när du kickar i nästa växel.. Det är inte din fru som du diskuterar med utan här får du vara man:yoparty

In på genus- och familjerådsspåret direCkt! Atta boy!



@TS

Ingen fara. Som Moddlaren säger - tydligare, mer distinkta fotledsrörelser löser problemet.

Vi som är uppväxta med Sachs sexväxlat, Simonini sjuväxlat eller Zundapps eländiga dragkilslåda vet att prata klarspråk med vöxelpetaren. Dagens lådor är som smör, men man behöver ändå arbeta bestämt med dem.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har upplevt att kawas växellådor kräver mer distinkt interaktion än andra japanska hojar.
Stampa inte på växelpetaren, men tryck distinkt till stopp vid växling.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top