Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kawasaki
    Inlägg
    2

    Falsk neutral.. Bör man vara orolig?

    Hände mig igår. Rookie som jag är så blev jag såklart livrädd och sitter och nojar över att något hänt. Körde I 100kmh ungefär på motorvägen och ska lägga I 6ans växel och känner ett klick men märker att det blev lite väl tyst och kollar på mätaren och ser att varvmätaren står på 1000 rpm och förstår då at jag fått I falsk neutral och paniken som infinner sig gör att jag kopplar in kopplingen och lägger i 6an igen medan jag rullar i sådär 95kmh och världens bang hörs och sen rullar den på igen. 30 min senare händer samma sak IGEN! försöker denna gång rev matcha men blir samma pang ljud ändå.. Är väldigt orolig. Kan jag ha skadad motorn eller lådan med tanke på den hastighet man befann sig i när man la I 6an igen med en hastighet på runt 100 med rpm på 1000? Vad borde jag gjort istället?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 226
    Sådant händer pga mc lådors utformning. Väldigt många hojar har kopplingsfri växling. Man trampar på växelspaken och då bryter tändningen eller i sprut i några millisekunder.

    Så nej du har inte pajat lådan pga detta, du är bara lite mesig när du kickar i nästa växel.. Det är inte din fru som du diskuterar med utan här får du vara man

  3. #3
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    4 201
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Sådant händer pga mc lådors utformning. Väldigt många hojar har kopplingsfri växling. Man trampar på växelspaken och då bryter tändningen eller i sprut i några millisekunder.

    Så nej du har inte pajat lådan pga detta, du är bara lite mesig när du kickar i nästa växel.. Det är inte din fru som du diskuterar med utan här får du vara man
    In på genus- och familjerådsspåret direCkt! Atta boy!



    @TS

    Ingen fara. Som Moddlaren säger - tydligare, mer distinkta fotledsrörelser löser problemet.

    Vi som är uppväxta med Sachs sexväxlat, Simonini sjuväxlat eller Zundapps eländiga dragkilslåda vet att prata klarspråk med vöxelpetaren. Dagens lådor är som smör, men man behöver ändå arbeta bestämt med dem.
    IBA #40701

  4. #4
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 930
    Blogginlägg
    37
    Jag har upplevt att kawas växellådor kräver mer distinkt interaktion än andra japanska hojar.
    Stampa inte på växelpetaren, men tryck distinkt till stopp vid växling.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Street Triple
    Inlägg
    76
    Trodde falska frilägen bara var en Ducati feature?

  6. #6
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 222
    Du kanske skulle ha väntat till 240+ innan 6an läggs i

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Motospeed gjorde ett test förut mellan 630 o-ring och 530 icke o-ring, skillnaden var 6 hk.. //Tanken

Tanken
Vill du annonsera ovan? Klicka här