Kedjelås o nitning..hur utan specialverktyg?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Är i farten med att nita ihop kedjan, men får inte ens dit länkblecket på utsidan.
Har försökt med polygrip och rörtång utan framgång.

kedjelås.jpg

Att slå fast det, känns lite knivigt eftersom det inte finns något fast o stabilt mothåll på baksidan.

Hilfe bitte!!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En tving och en liten distans på hålsidan så kan du trycka ihop låset.
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Håller med Brink.
Finns mycket man kan snåla med, kedja är inget av dom enligt mig.
Biltema.....

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Är i farten med att nita ihop kedjan, men får inte ens dit länkblecket på utsidan.
Har försökt med polygrip och rörtång utan framgång.

View attachment 455476

Att slå fast det, känns lite knivigt eftersom det inte finns något fast o stabilt mothåll på baksidan.

Hilfe bitte!!

Polygrip-/Multifixtång för att få ihop det (om det är trångt) och sedan ett RIKTIGT kedjeverktyg för att nita.
Kedjeverkyget är värt varenda öre.

Biltema har t.ex ett som funkar bra.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag såg en kille på Facebook igår som råkat ut för kedjebrott. Om jag minns rätt hade inte bara åkturen blivit förstörd utan bakänden på motorcykeln, sadeln och så ett hål i motorn som krona på verket. Jag tror det kostar mer än 900 kr som ett verktyg att göra arbetet med kostar.
Nu kan den kedjan ha gått sönder av nån annan anledning, men varför chansa?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag brukade alltid åka till en mc-verkstad för att få mina kedjor nitade. Sen såg jag hur han gjorde och beslutade mig för att köpa ett eget verktyg. Meken nitade bara kedjorna med ett städ som mothåll och en hammare och ett dorn. Det blev bra nitningar dock, han visste ju hur man gjorde.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Finns billiga kit på nätet, alternativt gubbdagis. Hemligheten med de billigare verktygen är att först slipa bort den gamla skallen med vinkelslip/Dremel sen använda verktyget för att driva ut den gamla niten. De dyrare klarar av att pressa ut pinnen oavsett, men de billigare går sönder i just det momentet. Eller helt sonika kapa av gamla kedjan helt med vinkelslip..
Jag köpte mig ett Sealy kit på Ebay, har dock inte hunnit prova det än. Tror det gick på under 300:- ink frakt. Inte mycket att fundera på imho :fakta
Länk till det jag köpte: https://www.ebay.co.uk/itm/392645211155
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag brukade alltid åka till en mc-verkstad för att få mina kedjor nitade. Sen såg jag hur han gjorde och beslutade mig för att köpa ett eget verktyg. Meken nitade bara kedjorna med ett städ som mothåll och en hammare och ett dorn. Det blev bra nitningar dock, han visste ju hur man gjorde.

Så gör jag med.. Bara att följa hur långt in plattan skall vara sedan mäta noga med skjutmått så niten inte blir för stor eller förliten. Ingen kärnfysik direkt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag köpte ett biltemakit när jag upptäckte att kedjan på min första hoj var sopslut. Har funkat i 10 år nu. Jag slipar aldrig mer nitskallar innan jag driver ur nitarna, och jag har börjat använda en mutterknack för att göra det jobbet med.
Biltema har reservdorn till verktyget för inte jättemycket pengar om man nu lyckas knäcka dem. Vilket kan vara värt skillnaden på ett internetverktyg och ett biltemaverktyg. Det är drygt att vänta på verktyg från nätet när man vill köra hoj. ????
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Funderar hur du hade sen tänkt gå vidare när du klämt dit blecket?


Finns väl i princip fyra sätt att kränga på en kedja med nitlås?
- sluten färdignitad kedja. fåtal hojar som man kan kränga på en sluten kedja utan att lossa svingen.
- simpel länkpressare eller polygrip/rörtång för att pressa på blecket och sen knacka niten med mothåll bakom
- kedjeverktyg(biltemas var okej då den var billig, dyr idag tycker jag)
- skruvnitlås. EK´s patenterade som kräver endast en tians ringnyckel och tång
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det fick bli en kedjesats från Biltema, eftersom jag vill vara säker på att nitningen blir lagom. Slå med dorn mot något mothåll funkar nog bra det med, men när hojen står på golvet o jag får ligga ner o meka med kedjan o låset, så blev det den mest tilltalande lösningen även om den var - tycker jag - orimligt dyr.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Biltemas O och X ring kedjor är inte direkt billiga. De ska vara av bra kvalitet dock, troligen en märkeskedja som märks om och packas i Biltemas förpackning.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Har provat btemas 420 kedja till mopeden Den strväckte sig nåt brutalt
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Att tänka på, det finns olika typer av lås som nitas på olika sätt, ett verktyg behöver inte nödvändigtvis funka på alla lås.

Innan jag hade nitverktyg körde jag med tving och två muttrar som distanser....
Det gäller dock att vara noga med hur mycket man pressar in länkplattan, mätte på en grannlänk som jämförelse.
Sen hålla en handslägga på insidan och liten kulhammare för att nita tapparna.

För den som inte har handlaget är detta en nödlösning...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top