REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7, CBR929RR, GSX-R750
    Inlägg
    1 647
    Blogginlägg
    1

    Kedjelås o nitning..hur utan specialverktyg?

    Är i farten med att nita ihop kedjan, men får inte ens dit länkblecket på utsidan.
    Har försökt med polygrip och rörtång utan framgång.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	kedjelås.jpg
Visningar:	42
Storlek:	23,6 KB
Id:	455476

    Att slå fast det, känns lite knivigt eftersom det inte finns något fast o stabilt mothåll på baksidan.

    Hilfe bitte!!
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  2. #2
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    3 472
    En tving och en liten distans på hålsidan så kan du trycka ihop låset.
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  3. #3
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    11 797
    Nitverktyget tjänar du igen på den första kedjan du pajar när du "nitat" den fel.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  4. #4
    Medlem ZxNystroms avatar
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Hedared
    Hoj
    Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
    Inlägg
    209
    Håller med Brink.
    Finns mycket man kan snåla med, kedja är inget av dom enligt mig.
    Biltema.....

    Skickat från min moto g(7) via Tapatalk

  5. #5
    Seriöst fartblind RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    VTR 1000F
    Inlägg
    1 728
    Citat Ursprungligen postat av MickeZX7R Visa inlägg
    Är i farten med att nita ihop kedjan, men får inte ens dit länkblecket på utsidan.
    Har försökt med polygrip och rörtång utan framgång.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	kedjelås.jpg
Visningar:	42
Storlek:	23,6 KB
Id:	455476

    Att slå fast det, känns lite knivigt eftersom det inte finns något fast o stabilt mothåll på baksidan.

    Hilfe bitte!!
    Polygrip-/Multifixtång för att få ihop det (om det är trångt) och sedan ett RIKTIGT kedjeverktyg för att nita.
    Kedjeverkyget är värt varenda öre.

    Biltema har t.ex ett som funkar bra.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    Vi ne povas havi tro da motorcikloj

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Ducati Scrambler - 18, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Suzuki, Triumph, 2xYamaha
    Inlägg
    1 846
    Jag såg en kille på Facebook igår som råkat ut för kedjebrott. Om jag minns rätt hade inte bara åkturen blivit förstörd utan bakänden på motorcykeln, sadeln och så ett hål i motorn som krona på verket. Jag tror det kostar mer än 900 kr som ett verktyg att göra arbetet med kostar.
    Nu kan den kedjan ha gått sönder av nån annan anledning, men varför chansa?

  7. #7
    Icke Annunaki Killawifes avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vimmerby
    Hoj
    Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99
    Inlägg
    1 652
    Jag brukade alltid åka till en mc-verkstad för att få mina kedjor nitade. Sen såg jag hur han gjorde och beslutade mig för att köpa ett eget verktyg. Meken nitade bara kedjorna med ett städ som mothåll och en hammare och ett dorn. Det blev bra nitningar dock, han visste ju hur man gjorde.

  8. #8
    Full gas spar tid irishs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Pinegrove, Scania
    Hoj
    Husqvarna FE501, Skramlaha R1
    Inlägg
    2 329
    Finns billiga kit på nätet, alternativt gubbdagis. Hemligheten med de billigare verktygen är att först slipa bort den gamla skallen med vinkelslip/Dremel sen använda verktyget för att driva ut den gamla niten. De dyrare klarar av att pressa ut pinnen oavsett, men de billigare går sönder i just det momentet. Eller helt sonika kapa av gamla kedjan helt med vinkelslip..
    Jag köpte mig ett Sealy kit på Ebay, har dock inte hunnit prova det än. Tror det gick på under 300:- ink frakt. Inte mycket att fundera på imho
    Länk till det jag köpte: https://www.ebay.co.uk/itm/392645211155
    Senast redigerat av irish den 2020-07-31 klockan 14:57. Anledning: Länk
    Improvise, adapt, overcome.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 226
    Citat Ursprungligen postat av Killawife Visa inlägg
    Jag brukade alltid åka till en mc-verkstad för att få mina kedjor nitade. Sen såg jag hur han gjorde och beslutade mig för att köpa ett eget verktyg. Meken nitade bara kedjorna med ett städ som mothåll och en hammare och ett dorn. Det blev bra nitningar dock, han visste ju hur man gjorde.
    Så gör jag med.. Bara att följa hur långt in plattan skall vara sedan mäta noga med skjutmått så niten inte blir för stor eller förliten. Ingen kärnfysik direkt.

  10. #10
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 930
    Blogginlägg
    37
    Jag köpte ett biltemakit när jag upptäckte att kedjan på min första hoj var sopslut. Har funkat i 10 år nu. Jag slipar aldrig mer nitskallar innan jag driver ur nitarna, och jag har börjat använda en mutterknack för att göra det jobbet med.
    Biltema har reservdorn till verktyget för inte jättemycket pengar om man nu lyckas knäcka dem. Vilket kan vara värt skillnaden på ett internetverktyg och ett biltemaverktyg. Det är drygt att vänta på verktyg från nätet när man vill köra hoj. ????

  11. #11
    Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Boden
    Hoj
    Da Buzz
    Inlägg
    1 394
    Funderar hur du hade sen tänkt gå vidare när du klämt dit blecket?


    Finns väl i princip fyra sätt att kränga på en kedja med nitlås?
    - sluten färdignitad kedja. fåtal hojar som man kan kränga på en sluten kedja utan att lossa svingen.
    - simpel länkpressare eller polygrip/rörtång för att pressa på blecket och sen knacka niten med mothåll bakom
    - kedjeverktyg(biltemas var okej då den var billig, dyr idag tycker jag)
    - skruvnitlås. EK´s patenterade som kräver endast en tians ringnyckel och tång

  12. #12
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7, CBR929RR, GSX-R750
    Inlägg
    1 647
    Blogginlägg
    1
    Det fick bli en kedjesats från Biltema, eftersom jag vill vara säker på att nitningen blir lagom. Slå med dorn mot något mothåll funkar nog bra det med, men när hojen står på golvet o jag får ligga ner o meka med kedjan o låset, så blev det den mest tilltalande lösningen även om den var - tycker jag - orimligt dyr.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  13. #13
    Icke Annunaki Killawifes avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vimmerby
    Hoj
    Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99
    Inlägg
    1 652
    Biltemas O och X ring kedjor är inte direkt billiga. De ska vara av bra kvalitet dock, troligen en märkeskedja som märks om och packas i Biltemas förpackning.

  14. #14
    here i come stylengrace-fzxs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    gbg
    Hoj
    1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
    Inlägg
    1 023
    Har provat btemas 420 kedja till mopeden Den strväckte sig nåt brutalt
    Det är inte målet som är det viktiga, utan att äta mycket pizza o ha sex

  15. #15
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7, CBR929RR, GSX-R750
    Inlägg
    1 647
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av stylengrace-fzx Visa inlägg
    Har provat btemas 420 kedja till mopeden Den strväckte sig nåt brutalt
    +1 på din signatur åtminstone
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  16. #16
    ¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    3 097
    Att tänka på, det finns olika typer av lås som nitas på olika sätt, ett verktyg behöver inte nödvändigtvis funka på alla lås.

    Innan jag hade nitverktyg körde jag med tving och två muttrar som distanser....
    Det gäller dock att vara noga med hur mycket man pressar in länkplattan, mätte på en grannlänk som jämförelse.
    Sen hålla en handslägga på insidan och liten kulhammare för att nita tapparna.

    För den som inte har handlaget är detta en nödlösning...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Motospeed gjorde ett test förut mellan 630 o-ring och 530 icke o-ring, skillnaden var 6 hk.. //Tanken

Tanken
Vill du annonsera ovan? Klicka här