Vinande ljud... Är det illa?? :-(

Geigert

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2020
Ort
Gbg
Hoj
2009 CBR1000RR
Hej!

Jag är helt ny här på forumet men har hört mycket gott om er. :)

Har precis köpt en CBR1000RR 2009 som endast gått 1500 mil. När jag provkörde den vid köpet märkte jag inget konstigt men efter att ha kört några fler mil i lugn och ro har jag lagt märke till att det är ett vinande ljud när jag accelererar på tvåans växel (det är möjligt att det är på de andra växlarna med men svårt att höra då vindbruset blir för starkt). Det vinande ljudet ökar i frekvens i takt med att varvtalet ökar och när jag passerar ca 10k rpm kan jag inte längre höra det.

Finns det någon här som har någon aning om vad detta kan vara?

Mycket tacksam för svar och ber om ursäkt ifall jag skapat tråden på "fel" ställe.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kolla oljan i motorn först.

Rakskurna drev kan vina. Sedan är det så att man helt plötsligt hör ett ljud och när man väl hört detta så är det svårt att nonchalera.

Om det sedan skulle vara något i vlådan så har du väll någon typ av garanti om du köpte den via butik. Köpte du privad så kör vidare då du ändå måste riva motor/växellåda för att kunna se om det är något på tok.

Jag satt o lyssnade på ett morrande ljud o det visade sig att mitt nya framdäck skapade detta ljudet. Jag vet vad som låter men kan inte slita i det när det helt plötsligt kommer pga asfalten yta.
 

Geigert

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2020
Ort
Gbg
Hoj
2009 CBR1000RR
Tack för ditt svar!

Precis som du säger så är det väldigt svårt att tänka bort ljudet när jag väl uppmärksammat det.... :-/
Jag köpte den dessvärre av en privatperson. Har precis bytt olja och filter och det fanns inga metallrester i oljan jag bytte ut.
Jag får väl köra vidare och hoppas på att inget rasar då.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Min nyaste GSF1200 låter som en roots-kompressor i växellådan, fast bara på högsta växeln. Går silkesrent och som en dröm förrutom vid exakt 2000 varv då motorn ger en lätt vibration i styret. Vilken tur att man inte kör sakta så ofta. Vi tar det igen, laga inget som inte är trasigt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är kedjan smord/korrekt spännd?

Annars är det väldigt svårt att veta om något är trasigt utan att se & höra själv.
 

Geigert

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2020
Ort
Gbg
Hoj
2009 CBR1000RR
Jag tror kedjan är korrekt spänd, har ca 3-4 cm spel på den som det står i instruktionsboken och smörjde kedjan ordentligt igår.

Att inte fixa något som inte är trasigt låter väldigt bra just nu... är bara rädd att hela skiten ska paja om jag fortsätter köra..:huvet
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kör bara det kommer till 99,9% inget hända utan det är ett normalt ljud.. Skriv in doggboxsound på Youtube o det är inget fel på dom lådorna med rakskurna drev och helt plötsligt låter din låda ingenting.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top