Resultat 1 till 6 av 6
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2015
    Hoj
    VFR800FA '03

Repor / hack i (eloxerad) aluminium - kan man göra något åt det själv? (bilder)

Hey

Har några områden på ramen där ytan tagit stryk, en del slitage och några repor orsakat från annat håll.

Om jag förstått rätt är mycket aluminium på motorcyklar eloxerad (exempelvis oxiderad i någon syra genom elektrolys) d.v.s. att den har ytbehandlats för att stå emot skit bättre, bli reptåligare m.m. vilket ger en matt men ändå rätt tjusig yta.

Men när denna yta blir skadad, kan man göra något åt det hemma? Och då tänker jag främst något som inte kräver en mängd större maskiner eller tillgång till speciella kemikalier. Bifogar några bilder:

Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_20200727_202424_1.jpg
Visningar:	45
Storlek:	693,5 KB
Id:	455465

Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_20200727_202414.jpg
Visningar:	46
Storlek:	624,6 KB
Id:	455466

Vad säger ni annars när det gäller att få aluminium (eloxerad eller ej) att se bra ut - är det typ bara autosol och liknande samt putsa som gäller?
    Senast redigerat av carfly den 2020-07-30 klockan 20:35.

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Det får du leva med tror jag. Jag vet inget sätt annat än att beta av hela ramen o som du själv skriver så skall den genom några kemiska processer.

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    6
    Skapa egna klistermärken och täck över. https://stickerapp.se/
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

here i come stylengrace-fzxs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Hoj
    1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Skapa egna klistermärken och täck över. https://stickerapp.se/
    Funkat ju även att få det lite snyggt med transperant skydds tejp eller wrap i liknande färg som hojen o bara göra lite diskret dekal trimning
    Det är inte målet som är det viktiga, utan att äta mycket pizza o ha sex

Medlem
    Reg.datum
    jan 2016
    Hoj
    KTM 690 Duke
    Jag tycker det ser ut som lackad och inte eloxerad aluminium. Är det dessutom en Honda VFR är jag nästan säker på att ramen är lackad. Mitt tips är att rulla förbi närmsta lackerare eller rekondfirma och prata med dom om eventuell åtgärd.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2020
    Hoj
    Speed triple + Fireblade
    Det där skulle jag slipa försiktigt med fint sandpapper, sen klarlacka flera lager med sprayburk eller pensel. Slutligen polisha.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Motospeed gjorde ett test förut mellan 630 o-ring och 530 icke o-ring, skillnaden var 6 hk.. //Tanken

Tanken
Vill du annonsera ovan? Klicka här