Modern sportouring - vilken

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Tjena visdomsgänget. Tänker switcha en hoj från naket till sporttouring. Behöver en schysst arbetshäst som kan ta mig och tjejen 10-30 mil utan större problem. Vill ha komfort för passageraren men också bra med tryck i hojen. Känner till Kawas sx1000 men finns det andra bra alternativ? VFR 800, funkar den bra för två? Min ekonomiska gräns är ca 80 kakor.
 

yama250

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Hageskruv
Hoj
Yamaha YZ 250 -01 Kawasaki ZZR1400 -07
Zzr1400
Gtr1400
Riktiga sadlar på dom!
Kör en zzr1400 -07 som gått 9889 mil i skrivande stund! Går att köra både kurvigt och långfärd med 2 på!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Suzuki GSX1300R Hayabusa, bra passagerarsadel,
är inte lägre än ZZR1400 men har smalare sadel än ZZR1400 så kortare ben (som mina) når lättare ner till marken vid stopp.
Sedan finns ju också Yamaha FJR1300.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad har du för prisidé? Några exempel:
H2SX, VFR1200, Multistrada, GSX-S1000F, GSX1250F, RST1000 Futura
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Själv har jag en B-King, vilket är den nakna varianten av Busan. Den är ok att mata mil med, men ingen om man vill leka på kurviga vägar. I mitt tycke finns det lite av "ånglokskänsla" i den.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Absolut, men du hittar nog lättare en tracer i TS prisklass :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Blev liiiite fel.....
 
Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag är partisk men jäkla nöjd med min VFR1200F. Har aldrig skjutsat mer än 2km men tror den ska funka bra över längre sträckor också.
Effekt finns det gott om men försök hitta en utan "automatlåda", tycker den är lite tråkig.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Guldwinge helt klart.
På med frugan/sambon på passagerarplats, sen ut på småvägarna och rasta KTM motarder på dussinet. Allt medans stereon pumpar för fullt :tummenupp

 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Guldwinge helt klart.
På med frugan/sambon på passagerarplats, sen ut på småvägarna och rasta KTM motarder på dussinet. Allt medans stereon pumpar för fullt :tummenupp


Det var mycket roligt att se en herre på en K1600GT steka sporthojar på gokartbana vilt spelandes dansbandsmusik. :hihi:
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Kanske en R 1200R kan vara något?
De känns lite "gubbiga" kanske men klarar av förvånansvärt mycket nerlägg och aktiv körning men också timme efter timme med skjuts.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kanske en R 1200R kan vara något?
De känns lite "gubbiga" kanske men klarar av förvånansvärt mycket nerlägg och aktiv körning men också timme efter timme med skjuts.

Eller kanske ännu hellre en R 1200 RS som är sporttouringvarianten? Har kört både R och RS en hel del på kurviga bergsvägar i Spanien och det är kompetenta hojar som är kul även när det svänger, samtidigt som man får med sig all packning man behöver och reser bekvämt. RS har ju även fördelen av att ha kåpor, vilket kan vara nice vid längre motorvägskörning.

Sen är det ju en smaksak om man gillar karaktären på boxermotorn eller kanske föredrar en radfyra.

Kör själv en S1000R idag och skulle gärna ha lite bättre packmöjligheter och skydd mot vinden, men vill inte göra avkall på smidighet/kurvprecision, prestanda och motorkaraktär. Egentligen borde en S1000XR vara perfekt, men jag är kort så den är alldeles för hög för mig. Söker egentligen något liknande Z1000SX, men känns som Kawasaki ligger lite efter vikt- och prestandamässigt. Hade BMW gjort en S1000RS hade jag köpt direkt.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tiger 1050? Helst den senare upplagan Tiger Sport. (Lite roligare än de äldre. Tycker jag.)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top