REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kawasaki z750 e1 82
    Inlägg
    5

    Har jag förstört min motorcykel?

    Hejsan!

    Jag skulle behöva råd till min Kawasaki z750 e1 från 82.

    Bensinkranen slutade fungera korrekt. Inget flöde i vakuum-utgången men konstant flöde via prime-utgången.

    I väntan på ny bränslekran kopplade jag primeutgången via en på/av-kran direkt till ordinarie bränsleingång i motorn.

    Tyckte allt funkade fint och tog en kortare testtur. När jag kom tillbaka hade förgasaren/motorn svämmat över och det låg en bensinpöl på backen.

    Bränsle har läckt in i oljetråget. Startmotorn orkar inte driva runt cylindrarna. Om man försöker springa igång motorn så låser sig bakhjulet så fort man lägger i en växel.

    Går den att laga?

  2. #2
    Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    M696, GSXR750
    Inlägg
    1 387
    Skruva ur tändstiften och sug eller blås ur soppan. Plocka bort förgasarna och töm där med. Byt olja och kör.

    Kanske läge att kolla flotör och ventiler i förgasarna när du ändå är i farten.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  3. #3
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 222
    Det låter som förgasarna behöver en översyn också. Om flottörventilerna hade tätat som de ska så hade inte motorn fyllts med bensin.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kawasaki z750 e1 82
    Inlägg
    5
    Tack för hjälpen!

    Är det inte märkligt att motorn inte går att dra runt alls, även när man försöker springa igång den?

    Räcker det att skruva på dräneringsventilen i botten av varje förgasare?



    Citat Ursprungligen postat av cpkossa Visa inlägg
    Skruva ur tändstiften och sug eller blås ur soppan. Plocka bort förgasarna och töm där med. Byt olja och kör.

    Kanske läge att kolla flotör och ventiler i förgasarna när du ändå är i farten.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  5. #5
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 222
    Citat Ursprungligen postat av Pertex Visa inlägg
    Tack för hjälpen!

    Är det inte märkligt att motorn inte går att dra runt alls, även när man försöker springa igång den?

    Räcker det att skruva på dräneringsventilen i botten av varje förgasare?
    Att motorn har låst som du skriver tyder på att det har kommit in massor med bränsle i vevhuset som i så fall måste tömmas.

  6. #6
    Medlem cacas avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    hällingsjö
    Hoj
    85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, zrx1200
    Inlägg
    279
    vad är det för märkligt ,,vätska går inte att komprimera, = bom stopp ,se tidigare vad bör göras
    byt olja som kan vara dubbelt så mycket ,,bensin,, ur med stiften dra runt bakhjulet (nödstoppen ativerad/ingen gnista ../ brand)
    byt nålventiler i förgasarna sätt på en kran som går att stänga av
    (förhoppningsvis så startar den utan något är krökt/sönder)
    kämpa på

  7. #7
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    4 201
    Jobba gärna utomhus med detta, i yllekläder, långärmat, ögonskydd och täckt hår - samt med skumsläckare redo.
    Inte vatten, alltså.

    Utomhus inte bara för brandrisken, utan även för att få chans att andas frisk luft.
    IBA #40701

  8. #8
    ¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    3 097
    Borde väl vara en cylinder som fyllts med bensin (hydrolock).
    Visst, det kommer så småning om gå förbi kolvringarna och ner i vevhuset..

    Grundfelet var nog att en flottör hängt sej så bensin flödat in i motorn...

    Drabbad cylinder(rar) måste tömmas på bensin, vevhus tömmas på olja och i med ny olja.

    Förgasare kollas upp, ev knacka på flottörhusen och hoppas nålventilen tätar till...

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Ducati Scrambler - 18, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Suzuki, Triumph, 2xYamaha
    Inlägg
    1 846
    Kanske lite sent i just det här fallet, men det finns en risk att man kröker vevstakar när man försöker tvinga runt en motor där en cylinder fyllts med vätska.
    Råkar man ut för att en motor inte vill snurra är det alltid vettigt att ta reda på varför. Oftast försvinner inte såna fel av sig själva.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kawasaki z750 e1 82
    Inlägg
    5
    Tack för alla tips!

    Hur dränerar man lättast en cylinder från bränsle?

    När det är gjort, öppnar man då oljepluggen och gör likadant som vid ett vanligt oljebyte?

    /Pelle


    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Borde väl vara en cylinder som fyllts med bensin (hydrolock).
    Visst, det kommer så småning om gå förbi kolvringarna och ner i vevhuset..

    Grundfelet var nog att en flottör hängt sej så bensin flödat in i motorn...

    Drabbad cylinder(rar) måste tömmas på bensin, vevhus tömmas på olja och i med ny olja.

    Förgasare kollas upp, ev knacka på flottörhusen och hoppas nålventilen tätar till...

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kawasaki z750 e1 82
    Inlägg
    5
    Ja, så här i efterhand känns det väldigt onödigt att ha försökt springa igång cykeln. Hoppas inget gick sönder!

  12. #12
    ¯\_(O_o)_/¯ Ozzians avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    3 097
    Citat Ursprungligen postat av Pertex Visa inlägg
    Tack för alla tips!

    Hur dränerar man lättast en cylinder från bränsle?

    När det är gjort, öppnar man då oljepluggen och gör likadant som vid ett vanligt oljebyte?

    /Pelle
    Ta bort alla tändstift, slå för guds skull inte på tändningen.

    Antingen tar du en meterlång, tunn slang och försöker suga ur bensinen, när slangen är nästan full sänker du ner ändan i ett kärl lägre än motorns nivå eller ställer upp på centralstöd, i med högsta växel och snurra sakta på bakhjulet så motorn går runt.

    Japp, töm oljetråget på samma sätt som vid oljebyte.
    Om oljan är väldigt utspädd med bensin borde du kosta på två oljebyten då det lär finnas kvar bensinrester efter första bytet..

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kawasaki z750 e1 82
    Inlägg
    5
    Utmärkt!

    Testar det och återkommer med resultat.




    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Ta bort alla tändstift, slå för guds skull inte på tändningen.

    Antingen tar du en meterlång, tunn slang och försöker suga ur bensinen, när slangen är nästan full sänker du ner ändan i ett kärl lägre än motorns nivå eller ställer upp på centralstöd, i med högsta växel och snurra sakta på bakhjulet så motorn går runt.

    Japp, töm oljetråget på samma sätt som vid oljebyte.
    Om oljan är väldigt utspädd med bensin borde du kosta på två oljebyten då det lär finnas kvar bensinrester efter första bytet..

  14. #14
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 812
    Hände samma sak på en corvette för mig flotören i förgasaren läckte de fyllde oljetråget så de rann ut närmare 15liter olja och bensin vid oljedränering. Cylindern behöver inte tömmas de är bara kärra runt den med tändstift urskruvade så blir den ren från soppa. Som tur va i mitt och ditt fall så hydrallockade motorn totalt så inga vevstakar kröktes. De är värre om den är halvfull med soppa i vevhuset för då kan den starta till och tvärlocka då flyger en nvevstake direkt.
    BOOST III

  15. #15
    Medlem Ryddarns avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Honda CB900 -79
    Inlägg
    952
    Passa på att sätta dit en vanlig bensinkran kran utan vacuum.
    --
    Följ en mans stilla färd ner i vansinnet
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...birth-of-a-HPD

  16. #16
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 399
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    det finns en risk att man kröker vevstakar när man försöker tvinga runt en motor där en cylinder fyllts med vätska
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    om den är halvfull med soppa i vevhuset för då kan den starta till och tvärlocka då flyger en nvevstake direkt
    Precis vad jag tänkte när jag läste första inlägget...

    Har man rejsat snöskotrar på den tiden man hade stora förgasare och allt annat än elektriska bränslepumpar så har man hört talas om ett antal knäckta vevstakar eller vridna vevaxlar till följd av hydrolocking...och dessutom hjälpt till att hålla maskiner upp och ner för att tömma dem på bränsle...

    Jag är numera väldigt noga med mina gamla klassiker. Förgasare i skick och bränslekran av så fort de inte ska köras samt att inspektera eventuellt bränsleläckage och att mycket sakta dra runt motorn för hand innan man ens närmar sig startsnöret...
    The Build Quality Police

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 173
    En fundering kanske lite OT, hur vanligt är det att vakuumkranar slutar att fungera och börjar läcka så dom släpper igenom bränsle i stängt läge?

    Tycker detta med vakuumstyrning av kranen känns lite läskigt då må inte har kontroll över kranen, fast å andra sidan har man ju också glömt stänga de manuella kranarna nån gång då och då.

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 226
    Fungerar nålventilen som den/dom skall behövs ingen kran. Som på min thunderacen, där sitter en kran men man måste skruva loss tanken och lyfta upp den 10-15 cm annars kommer man inte åt tanken.

    Den har nog varit på sedan hojen var ny för dryga 30 år sedan

  19. #19
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    1 267
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Fungerar nålventilen som den/dom skall behövs ingen kran. Som på min thunderacen, där sitter en kran men man måste skruva loss tanken och lyfta upp den 10-15 cm annars kommer man inte åt tanken.

    Den har nog varit på sedan hojen var ny för dryga 30 år sedan
    Just på din hoj är det väl bränslepump eftersom tanken ligger under förknasarna? Åtminstone är det så på föregångaren FZR 1000

  20. #20
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 399
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Fungerar nålventilen som den/dom skall behövs ingen kran.
    Den åsikten hade även en kamrat till mig. Tills han transporterade en helt nyrenoverad Ski-Doo Mach 1 med Rotax 670 på släpvagn...Högt placerad tank, lågt placerade förgasare och vibrationer under transporten...Han ryckte lyckligtvis av startsnöret utan att något annat kröktes, men det tog en stund att tömma motorn på bränsle...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Motospeed gjorde ett test förut mellan 630 o-ring och 530 icke o-ring, skillnaden var 6 hk.. //Tanken

Tanken
Vill du annonsera ovan? Klicka här