Har jag förstört min motorcykel?

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Hejsan!

Jag skulle behöva råd till min Kawasaki z750 e1 från 82.

Bensinkranen slutade fungera korrekt. Inget flöde i vakuum-utgången men konstant flöde via prime-utgången.

I väntan på ny bränslekran kopplade jag primeutgången via en på/av-kran direkt till ordinarie bränsleingång i motorn.

Tyckte allt funkade fint och tog en kortare testtur. När jag kom tillbaka hade förgasaren/motorn svämmat över och det låg en bensinpöl på backen.

Bränsle har läckt in i oljetråget. Startmotorn orkar inte driva runt cylindrarna. Om man försöker springa igång motorn så låser sig bakhjulet så fort man lägger i en växel.

Går den att laga?
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Skruva ur tändstiften och sug eller blås ur soppan. Plocka bort förgasarna och töm där med. Byt olja och kör.

Kanske läge att kolla flotör och ventiler i förgasarna när du ändå är i farten.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det låter som förgasarna behöver en översyn också. Om flottörventilerna hade tätat som de ska så hade inte motorn fyllts med bensin.
 

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Tack för hjälpen!

Är det inte märkligt att motorn inte går att dra runt alls, även när man försöker springa igång den?

Räcker det att skruva på dräneringsventilen i botten av varje förgasare?



Skruva ur tändstiften och sug eller blås ur soppan. Plocka bort förgasarna och töm där med. Byt olja och kör.

Kanske läge att kolla flotör och ventiler i förgasarna när du ändå är i farten.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tack för hjälpen!

Är det inte märkligt att motorn inte går att dra runt alls, även när man försöker springa igång den?

Räcker det att skruva på dräneringsventilen i botten av varje förgasare?

Att motorn har låst som du skriver tyder på att det har kommit in massor med bränsle i vevhuset som i så fall måste tömmas.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
vad är det för märkligt ,,vätska går inte att komprimera, = bom stopp ,se tidigare vad bör göras
byt olja som kan vara dubbelt så mycket ,,bensin,, ur med stiften dra runt bakhjulet (nödstoppen ativerad/ingen gnista ../ brand)
byt nålventiler i förgasarna sätt på en kran som går att stänga av
(förhoppningsvis så startar den utan något är krökt/sönder)
kämpa på:)
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jobba gärna utomhus med detta, i yllekläder, långärmat, ögonskydd och täckt hår - samt med skumsläckare redo.
Inte vatten, alltså.

Utomhus inte bara för brandrisken, utan även för att få chans att andas frisk luft.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Borde väl vara en cylinder som fyllts med bensin (hydrolock).
Visst, det kommer så småning om gå förbi kolvringarna och ner i vevhuset..

Grundfelet var nog att en flottör hängt sej så bensin flödat in i motorn...

Drabbad cylinder(rar) måste tömmas på bensin, vevhus tömmas på olja och i med ny olja.

Förgasare kollas upp, ev knacka på flottörhusen och hoppas nålventilen tätar till...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kanske lite sent i just det här fallet, men det finns en risk att man kröker vevstakar när man försöker tvinga runt en motor där en cylinder fyllts med vätska.
Råkar man ut för att en motor inte vill snurra är det alltid vettigt att ta reda på varför. Oftast försvinner inte såna fel av sig själva. :smasha
 

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Tack för alla tips!

Hur dränerar man lättast en cylinder från bränsle?

När det är gjort, öppnar man då oljepluggen och gör likadant som vid ett vanligt oljebyte?

/Pelle


Borde väl vara en cylinder som fyllts med bensin (hydrolock).
Visst, det kommer så småning om gå förbi kolvringarna och ner i vevhuset..

Grundfelet var nog att en flottör hängt sej så bensin flödat in i motorn...

Drabbad cylinder(rar) måste tömmas på bensin, vevhus tömmas på olja och i med ny olja.

Förgasare kollas upp, ev knacka på flottörhusen och hoppas nålventilen tätar till...
 

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Ja, så här i efterhand känns det väldigt onödigt att ha försökt springa igång cykeln. Hoppas inget gick sönder!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tack för alla tips!

Hur dränerar man lättast en cylinder från bränsle?

När det är gjort, öppnar man då oljepluggen och gör likadant som vid ett vanligt oljebyte?

/Pelle
Ta bort alla tändstift, slå för guds skull inte på tändningen.

Antingen tar du en meterlång, tunn slang och försöker suga ur bensinen, när slangen är nästan full sänker du ner ändan i ett kärl lägre än motorns nivå eller ställer upp på centralstöd, i med högsta växel och snurra sakta på bakhjulet så motorn går runt.

Japp, töm oljetråget på samma sätt som vid oljebyte.
Om oljan är väldigt utspädd med bensin borde du kosta på två oljebyten då det lär finnas kvar bensinrester efter första bytet..
 

Pertex

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha Fazer - FZS 600 RJ02
Utmärkt!

Testar det och återkommer med resultat.

:hojsmilie


Ta bort alla tändstift, slå för guds skull inte på tändningen.

Antingen tar du en meterlång, tunn slang och försöker suga ur bensinen, när slangen är nästan full sänker du ner ändan i ett kärl lägre än motorns nivå eller ställer upp på centralstöd, i med högsta växel och snurra sakta på bakhjulet så motorn går runt.

Japp, töm oljetråget på samma sätt som vid oljebyte.
Om oljan är väldigt utspädd med bensin borde du kosta på två oljebyten då det lär finnas kvar bensinrester efter första bytet..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hände samma sak på en corvette för mig flotören i förgasaren läckte de fyllde oljetråget så de rann ut närmare 15liter olja och bensin vid oljedränering. Cylindern behöver inte tömmas de är bara kärra runt den med tändstift urskruvade så blir den ren från soppa. Som tur va i mitt och ditt fall så hydrallockade motorn totalt så inga vevstakar kröktes. De är värre om den är halvfull med soppa i vevhuset för då kan den starta till och tvärlocka då flyger en nvevstake direkt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
det finns en risk att man kröker vevstakar när man försöker tvinga runt en motor där en cylinder fyllts med vätska
om den är halvfull med soppa i vevhuset för då kan den starta till och tvärlocka då flyger en nvevstake direkt

Precis vad jag tänkte när jag läste första inlägget...

Har man rejsat snöskotrar på den tiden man hade stora förgasare och allt annat än elektriska bränslepumpar så har man hört talas om ett antal knäckta vevstakar eller vridna vevaxlar till följd av hydrolocking...och dessutom hjälpt till att hålla maskiner upp och ner för att tömma dem på bränsle...

Jag är numera väldigt noga med mina gamla klassiker. Förgasare i skick och bränslekran av så fort de inte ska köras samt att inspektera eventuellt bränsleläckage och att mycket sakta dra runt motorn för hand innan man ens närmar sig startsnöret...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fundering kanske lite OT, hur vanligt är det att vakuumkranar slutar att fungera och börjar läcka så dom släpper igenom bränsle i stängt läge?

Tycker detta med vakuumstyrning av kranen känns lite läskigt då må inte har kontroll över kranen, fast å andra sidan har man ju också glömt stänga de manuella kranarna nån gång då och då.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fungerar nålventilen som den/dom skall behövs ingen kran. Som på min thunderacen, där sitter en kran men man måste skruva loss tanken och lyfta upp den 10-15 cm annars kommer man inte åt tanken.

Den har nog varit på sedan hojen var ny för dryga 30 år sedan:D
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Fungerar nålventilen som den/dom skall behövs ingen kran. Som på min thunderacen, där sitter en kran men man måste skruva loss tanken och lyfta upp den 10-15 cm annars kommer man inte åt tanken.

Den har nog varit på sedan hojen var ny för dryga 30 år sedan:D

Just på din hoj är det väl bränslepump eftersom tanken ligger under förknasarna? Åtminstone är det så på föregångaren FZR 1000
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fungerar nålventilen som den/dom skall behövs ingen kran.

Den åsikten hade även en kamrat till mig. Tills han transporterade en helt nyrenoverad Ski-Doo Mach 1 med Rotax 670 på släpvagn...Högt placerad tank, lågt placerade förgasare och vibrationer under transporten...Han ryckte lyckligtvis av startsnöret utan att något annat kröktes, men det tog en stund att tömma motorn på bränsle...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top