Problem med grabbens moppe,

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Ringgapet kontrollerar du genom att stoppa i kolvringen lös i cylindern, använd kolven så att den sitter helt rakt i cylinderloppet. Sedan mäter du avståndet mellan ändarna med ett bladmått. :tummenupp

Aah fattar, ska kolla.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Ringgapet kontrollerar du genom att stoppa i kolvringen lös i cylindern, använd kolven så att den sitter helt rakt i cylinderloppet. Sedan mäter du avståndet mellan ändarna med ett bladmått. :tummenupp

Tackar,
Då ser det ut som att gapet är ~0.36+0,04

Blad 0.35 går lätt igenom gapet och 0.4 liksom nyper fast och går inte riktigt in och igenom gapet hela vägen.

Detta verkar inte vara riktigt OK jämfört med tidigare rekommendationer (0.1-0.25), procentuellt är det ju ganska stor skillnad.

Man lär så länge man lever :) Med denna vetskap känns det ju lite synd att jag inte kollade detta på det nya kitet ;)
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Tackar,
Då ser det ut som att gapet är ~0.36+0,04

Blad 0.35 går lätt igenom gapet och 0.4 liksom nyper fast och går inte riktigt in och igenom gapet hela vägen.

Detta verkar inte vara riktigt OK jämfört med tidigare rekommendationer (0.1-0.25), procentuellt är det ju ganska stor skillnad.

Man lär så länge man lever :) Med denna vetskap känns det ju lite synd att jag inte kollade detta på det nya kitet ;)

Nu kanske du klarar dig eftersom du köpte ett komplett kit, men annars är det viktigt att man kollar ringgapet innan montering. Är det för litet kan kolvringen växa och bli "för stor" efter värmeutvidgning och nypa fast i cylinderväggen, har man riktigt otur kan kolvringen fastna spolkanalen med totalras som följd….

Edit: Var kolvringarna redan monterade på kolven är det nog lugnt. Det är lite annorlunda när man byter kolv på endurohojen där kolvringarna ligger lösa. Inte meningen att skrämma upp dig :)
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Edit: Var kolvringarna redan monterade på kolven är det nog lugnt. Det är lite annorlunda när man byter kolv på endurohojen där kolvringarna ligger lösa. Inte meningen att skrämma upp dig :)

Jag har aldrig sett kolvringar monterade på kolven vid leverans, oavsett fordon.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Jag har aldrig sett kolvringar monterade på kolven vid leverans, oavsett fordon.

De var inte monterade på kolven, först trodde jag att de saknades i kitet, men sen såg jag att de satt längst ner i cylinderloppet.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Offtopic
Tänk vad mopeder kan krångla..
Höll på dotterns Kymco eftersom hon vägrade åka på den, anledningen var att kompisarnas moppar försvann som en avlöning i fjärran när de var ute och åkte. Nu pratar jag om fabriksnya otrimmade EU moppar. Hennes gjorde 45 det visste jag med att den var slö (4-takt) och ogillade uppförsbackar visste jag med men tänkte att så är väl alla 4-takts moppar... icke, de andra gjorde 50-55 på mätaren och dit tog det ingen tid alls.
Jag kollade upp hur Kymco eller mer troligt importören strypt moppen och det visade sig att det har dom gjort...rejält. Det är dels en konisk hylsa i variatorn så högsta steget kan aldrig gå i sen är den varvtalsspärrat i ECU:n till sist för att riktigt få stopp på all form av körglädje sitter den minsta förgasaren jag sett. Tror den hade insug på 11 mm, det är som ett sugrör på donken ungefär..
Efter vidtagna åtgärder beter sig moppen som kompisarnas med kanske en något högre toppfart...inget gnäll om trött moppe längre.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Offtopic
Tänk vad mopeder kan krångla..
Höll på dotterns Kymco eftersom hon vägrade åka på den, anledningen var att kompisarnas moppar försvann som en avlöning i fjärran när de var ute och åkte. Nu pratar jag om fabriksnya otrimmade EU moppar. Hennes gjorde 45 det visste jag med att den var slö (4-takt) och ogillade uppförsbackar visste jag med men tänkte att så är väl alla 4-takts moppar... icke, de andra gjorde 50-55 på mätaren och dit tog det ingen tid alls.
Jag kollade upp hur Kymco eller mer troligt importören strypt moppen och det visade sig att det har dom gjort...rejält. Det är dels en konisk hylsa i variatorn så högsta steget kan aldrig gå i sen är den varvtalsspärrat i ECU:n till sist för att riktigt få stopp på all form av körglädje sitter den minsta förgasaren jag sett. Tror den hade insug på 11 mm, det är som ett sugrör på donken ungefär..
Efter vidtagna åtgärder beter sig moppen som kompisarnas med kanske en något högre toppfart...inget gnäll om trött moppe längre.

Reiju och Peugeot hade 7,6mm förgasare på sina versioner av minarelli AM6 o det räcker till att få upp dom i 100 km i h. Men det e ju 2T som har ett konstant drag in i vevhuset. Inte som 4T som måste stå över vartannat varv.

Kymko e bra grejor. Du råkar inte ha den fantastiskt fina 50cc med 4 ventil topp som Kymko har på sina toppofline.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Nä 2-v o trött nått så in i den...
Kymco city tror jag den heter
Kvaliteten är faktiskt bra men det känns inte som EU anpassningen är gjord med känsla om jag säger.
Peugeot, Yamaha och någon mer som jag testat är strypta till 45-50 men de drar fint hela vägen. Kymcon kändes som att köra i klister innan modifiering.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite :) Har en god väns Peugeot speedfight 3 här hemma, en luftkyld 2-taktare av vanlig sort men jag verkar gå bet på den så behöver lite förslag. Kolven var helt kass så jag har satt i en ny med ringar, ljuddämparen var i det närmaste helt tät så det sitter en ny på. Den startar lätt och går precis som den skall i ca. 5-600 meter sen bara den dör precis som bränslet är slut. Ny förgasare sitter på och har justerat flottören så det på gränsen droppar ut, ny vacuum-bränslepump sitter på, tank rensad, nytt bränslefilter, luftfilter tvättat, testat med annan tändspole, kört utan tanklock mm. men likt förbannat så är felet kvar. Den startar direkt igen när den har dött och kan stå länge på tomgång utan problem. Någon som har något bra förslag ? :)
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite :) Har en god väns Peugeot speedfight 3 här hemma, en luftkyld 2-taktare av vanlig sort men jag verkar gå bet på den så behöver lite förslag. Kolven var helt kass så jag har satt i en ny med ringar, ljuddämparen var i det närmaste helt tät så det sitter en ny på. Den startar lätt och går precis som den skall i ca. 5-600 meter sen bara den dör precis som bränslet är slut. Ny förgasare sitter på och har justerat flottören så det på gränsen droppar ut, ny vacuum-bränslepump sitter på, tank rensad, nytt bränslefilter, luftfilter tvättat, testat med annan tändspole, kört utan tanklock mm. men likt förbannat så är felet kvar. Den startar direkt igen när den har dött och kan stå länge på tomgång utan problem. Någon som har något bra förslag ? :)

Trasig packbox på svänghjulssidan så den drar tjuvluft??? kan ge konstiga symtom

mvh
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
500 meter är ungefär vad dom går på bränslet i flotörhuset.. Du har bränsle brist.
 

rotegrop

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Freeride 250, Dominator 650 Husaberg te 250
Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite :) Har en god väns Peugeot speedfight 3 här hemma, en luftkyld 2-taktare av vanlig sort men jag verkar gå bet på den så behöver lite förslag. Kolven var helt kass så jag har satt i en ny med ringar, ljuddämparen var i det närmaste helt tät så det sitter en ny på. Den startar lätt och går precis som den skall i ca. 5-600 meter sen bara den dör precis som bränslet är slut. Ny förgasare sitter på och har justerat flottören så det på gränsen droppar ut, ny vacuum-bränslepump sitter på, tank rensad, nytt bränslefilter, luftfilter tvättat, testat med annan tändspole, kört utan tanklock mm. men likt förbannat så är felet kvar. Den startar direkt igen när den har dött och kan stå länge på tomgång utan problem. Någon som har något bra förslag ? :)
Har du rätt typ av bränslefilter? Har varit med om liknande symptom och det berodde på bränslefiltret.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Har du testat att koppla loss bränsleslangen efter pumpen och låta moppen gå på det som finns i flottörhuset bara för att vara säker på att du har tillräckligt flöde ut från pumpen. Även nya prylar kan vara kassa ibland.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kolla att flotörnålens nålsäte är rent från skräp bakom det om de nu går skruva lös? Borrhålet i nålsätet bör va runt 1mm stort för att hinna fylla flotörkoppen vid full gas.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top