Problem med grabbens moppe,

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Problem med grabbens moppe, som är en peugeot streetzone 2018 och det är en 2 taktare som bara gått 200mil. (men ingen garanti kvar)

Han hade startat moppen för att sen bara ta på sig hjälm & handskar, när han satte sig på moppen för att köra iväg dog den mjukt och fint utan konstiga ljud som han beskriver det och sen har den inte velat starta.

Lite info:
Motorn går runt ok, inget skuret mao, men i nuläget vet jag inget om kompet är normalt eller lågt.
Gnista finns och stiftet är nytt. (finns iaf ok gnista utanför cylindern)
Har provat med startgas och även att "snapsa" men inget händer.

Har testat att gnugga startmotorn en stund & sen kollat stiftet som fortfarande är helt torrt men om soppatillförseln är problemet borde den tända på startgasen.

Den har upplevts aaaaningen mer trögstartad dagarna innan detta hände.
Har hört att autochoken kan strula men blir den heldöd på detta sätt av den.

Testerna har grabben gjort själv efter mina förslag över telefon men skall försöka hjälpa honom imorgon.

Någon som har fler förslag på vad jag skall felsöka?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du har ju gjort en ganska korrekt felsökning och korrekta slutsatser.

Ja, du har knappast problem med bränsletillförseln för då skulle den åtminstone hosta igång lite på startgas/snaps.

För min del lutar gissningen på att kompressionen.

Men steget före i felsökningen bör vara att möjligen kan det vara någon givare till stödet eller nåt sånt som spökar. Dom är ibland lite luriga på så sätt att det faktiskt kan ge lite gnista ändå när man testar. Kan vara under något lågt satt varvtal.

Så jag skulle börja med att koppla isär kontakter till stödet, och om det finns någon bromskontakt som ska vara intryckt. Funkar inte det så bygla över med en kabel så att kretsen istället är sluten.
Finns det fler såna brytare så testa en i taget.

Om inte det hjälper så tror jag det är dags att ta lös cylindern och kolla kolvringar etc.

Antar att batteriet är bra om du inte märkt nåt på elstarten? Nyare maskiner kan ju vara känsliga med det också.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Tja.

Ska för säkerhets skull kolla stöd.broms mm, men brukar inte då även startmotorn brytas, dvs inget händer då man trycker på startknappen?

Batteriet är OK.

Vilket komp bör en moppe ha? ~10-11kg?
Går lite snabbare att mäta kompet än att plocka ner cyllen.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tja.

Ska för säkerhets skull kolla stöd.broms mm, men brukar inte då även startmotorn brytas, dvs inget händer då man trycker på startknappen?

Batteriet är OK.

Vilket komp bör en moppe ha? ~10-11kg?
Går lite snabbare att mäta kompet än att plocka ner cyllen.

Om kompen är runt 8 bar ska den starta utan problem. Är det mellan 9-11 bar ska den kunna gå riktigt bra.
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Är det så att det är insprutning på den ?
Hittade en manual (LÄNK) som beskriver insprutningen och hur den är uppbyggd, om den nu är för den moppen.
Kanske hjälper det i felsökningen. Annars skulle jag kollat reed ventilerna först om det var en förgasarmoppe eftersom du har gnista, eller om svänghjulet har flyttat på sig. Men det är väl inte så troligt med tanke på hur lite den gått.

Lycka till
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Pojkvaskern har bytt ut pipan eller läst på nätet att Peugeot går att gameboy trimma.. Läs ta väck elektronisk strypning med hjälp av en kabel o ett gameboy..

Följer man inte upp detta nyper dom ofelbart o då nitas kolvringen och dom går runt och har lite komp men startar inte.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Nä, det är förknasare på den.

Gameboy mappad :) :)
Ja vem vet, kanske ska hålla ett litet förhör med grabben ;)
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
På de motorsågar o lövblåsar folk kommer till mig med när de inte funkar, så brukar det snabbaste sättet att se om de slarvat med oljeblandningen, vara att ta bort ljuddämparen/avgasröret. En nypning brukar oftast ske runt avgasporten och man kan då se in på kolven om den är repig pga av nypning. Det behövs inte mycket repor för att kompen skall försämras.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
slarvat med oljeblandningen,

Nja, slarvat med oljan har han nog inte gjort då den har separat oljetank och oljepump som blandar automatiskt, men det är kanske just det, funktionen på dessa pumpar kan tydligen vara lite sissodär ibland.

Läst mig till att många förespråkar att skippa oljepumpen och blanda själv istället.
och varför inte, det funkade på min tid :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Byt tändstift men funkar inte det slå ihop bygeln till 0,4mm jag tänker svag tändspole då brukar de orka ge gnista under tryck ändå. Testa annan tändspole också. Väck krysskil på svänghjulet va en bra ide de skulle jag kolla för de brukar gå väck på tomg och testa komptrycket såklart. De ska starta på bara 7 bar men den ska nog ha runt 9 bar.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Byt tändstift men funkar inte det slå ihop bygeln till 0,4mm jag tänker svag tändspole då brukar de orka ge gnista under tryck ändå. Testa annan tändspole också. Väck krysskil på svänghjulet va en bra ide de skulle jag kolla för de brukar gå väck på tomg och testa komptrycket såklart. De ska starta på bara 7 bar men den ska nog ha runt 9 bar.

Hej,
Ska kolla stiftet ikväll då jag åker dit, det är nu nytt stift men spelet kan väl vara vad som helst just nu egentligen.

Tändningen e väl inte ställbar på dessa utan det är kilen som styr detta helt, gissar att det finns ngn markering på svänghjulet som skall linjera mot pickup:en strax före ÖD.

7bar OK, men under det är det ganska kass alltså?
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Kompet nu uppmätt, resultatet ~4.5-4.8bar
Nya grejor på G hem.IMG_1949.jpg

Undra när & varför det gick snett, moppen har gått ~200mil, vi har ägt/kört den i ~10mil
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Oj vad kolsvart kolven är jag har aldrig sett en kolv så sotigt långt ner. Blowby alla hästväg skulle jag säga har den där moppen gått bra någonsin? Man kan tro de satt i för liten kolv med för små kolvringar. Jag antar kolvringarna sitter fastsotade på kolven så testa ta loss en ring och kolla ringgapet med ringen i cylinderloppet. Om de måttet är ca 0,10-,25mm så är de rätt kolvringar. Mät även kolven vs cylinderborret de duger med skjutmått så vi får ett hum om kolven är för liten. Annan teori kan va att oljepumpen är uppställd max (om den är ställbar? Annars kan den ha hängt sig på max flöde den ger med full gas. Ser cylinder ok ut och hur ser topplocket ut i sotbild?
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Oj vad kolsvart kolven är jag har aldrig sett en kolv så sotigt långt ner. Blowby alla hästväg skulle jag säga har den där moppen gått bra någonsin? Man kan tro de satt i för liten kolv med för små kolvringar. Jag antar kolvringarna sitter fastsotade på kolven så testa ta loss en ring och kolla ringgapet med ringen i cylinderloppet. Om de måttet är ca 0,10-,25mm så är de rätt kolvringar. Mät även kolven vs cylinderborret de duger med skjutmått så vi får ett hum om kolven är för liten. Annan teori kan va att oljepumpen är uppställd max (om den är ställbar? Annars kan den ha hängt sig på max flöde den ger med full gas. Ser cylinder ok ut och hur ser topplocket ut i sotbild?

Den undre kolvringen sitter fast men den övre ringen är fortfarande rörlig.
Cylindern ser ganska OK ytmässigt men är mer el mindre brun i hela cylinderloppet.
Tyvärr har jag torkat av toppen & tänkte inte på hur den såg ut förutom att den var riktigt skitig/kladdig och nästan som det fanns grus, iaf ngt som liknade grus, ganska lätt att torka bort så alu ytan kom fram, mao inte särskilt hårt fastbränt.
Mätning skall jag göra när jag e tillbaka vid moppen, återkommer med mätdata.

Av vad jag än så länge sett verkar oljepumpen vara fix, har inte sett ngt som verkar vara justerbart.

Har iaf beställt ett nytt cyl/kolv kit, hoppas då på att tidigare kolv/cyl dimensioner är orsaken till felet och inte oljepumpen.
Mätningarna får visa om det kan vara så.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om övre ringen va lös borde den ha över 7 bars komptryck undre ringen ger ytterst lite mer tryck typ 1 bar till. Enda undantag är om de satt i för små kolvringar alt hela kolven för liten de ska bli intressant att höra måtten på kolven och om de är härrejösses ringgap på kolvringarna.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Oj vad kolsvart kolven är jag har aldrig sett en kolv så sotigt långt ner. Blowby alla hästväg skulle jag säga har den där moppen gått bra någonsin? Man kan tro de satt i för liten kolv med för små kolvringar. Jag antar kolvringarna sitter fastsotade på kolven så testa ta loss en ring och kolla ringgapet med ringen i cylinderloppet. Om de måttet är ca 0,10-,25mm så är de rätt kolvringar. Mät även kolven vs cylinderborret de duger med skjutmått så vi får ett hum om kolven är för liten. Annan teori kan va att oljepumpen är uppställd max (om den är ställbar? Annars kan den ha hängt sig på max flöde den ger med full gas. Ser cylinder ok ut och hur ser topplocket ut i sotbild?

Håller med boost3 här. Av dom några 100 2T kolvar jag bytt har jag nog aldrig sett en kolv som är så nedsotat.

Måste vara rejält spel mellan kolv o cylinder som gjort att förbränningsgaserna kunnat leta sig ned.

Vad för 2T olja kör ni på?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top