REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 60
  1. #1
    Medlem PerWes avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    BMW S1000RR HP4 Race -13
    Inlägg
    315

    Problem med grabbens moppe,

    Problem med grabbens moppe, som är en peugeot streetzone 2018 och det är en 2 taktare som bara gått 200mil. (men ingen garanti kvar)

    Han hade startat moppen för att sen bara ta på sig hjälm & handskar, när han satte sig på moppen för att köra iväg dog den mjukt och fint utan konstiga ljud som han beskriver det och sen har den inte velat starta.

    Lite info:
    Motorn går runt ok, inget skuret mao, men i nuläget vet jag inget om kompet är normalt eller lågt.
    Gnista finns och stiftet är nytt. (finns iaf ok gnista utanför cylindern)
    Har provat med startgas och även att "snapsa" men inget händer.

    Har testat att gnugga startmotorn en stund & sen kollat stiftet som fortfarande är helt torrt men om soppatillförseln är problemet borde den tända på startgasen.

    Den har upplevts aaaaningen mer trögstartad dagarna innan detta hände.
    Har hört att autochoken kan strula men blir den heldöd på detta sätt av den.

    Testerna har grabben gjort själv efter mina förslag över telefon men skall försöka hjälpa honom imorgon.

    Någon som har fler förslag på vad jag skall felsöka?
    2 år med cross på grus & lera var ej tillräckligt tillfredställande
    2019 blir det bana igen på för mig nya bandräparen S1000RR HP4 -13 i 100% rejsskrud

  2. #2
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 554
    Du har ju gjort en ganska korrekt felsökning och korrekta slutsatser.

    Ja, du har knappast problem med bränsletillförseln för då skulle den åtminstone hosta igång lite på startgas/snaps.

    För min del lutar gissningen på att kompressionen.

    Men steget före i felsökningen bör vara att möjligen kan det vara någon givare till stödet eller nåt sånt som spökar. Dom är ibland lite luriga på så sätt att det faktiskt kan ge lite gnista ändå när man testar. Kan vara under något lågt satt varvtal.

    Så jag skulle börja med att koppla isär kontakter till stödet, och om det finns någon bromskontakt som ska vara intryckt. Funkar inte det så bygla över med en kabel så att kretsen istället är sluten.
    Finns det fler såna brytare så testa en i taget.

    Om inte det hjälper så tror jag det är dags att ta lös cylindern och kolla kolvringar etc.

    Antar att batteriet är bra om du inte märkt nåt på elstarten? Nyare maskiner kan ju vara känsliga med det också.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  3. #3
    Medlem PerWes avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    BMW S1000RR HP4 Race -13
    Inlägg
    315
    Tja.

    Ska för säkerhets skull kolla stöd.broms mm, men brukar inte då även startmotorn brytas, dvs inget händer då man trycker på startknappen?

    Batteriet är OK.

    Vilket komp bör en moppe ha? ~10-11kg?
    Går lite snabbare att mäta kompet än att plocka ner cyllen.
    2 år med cross på grus & lera var ej tillräckligt tillfredställande
    2019 blir det bana igen på för mig nya bandräparen S1000RR HP4 -13 i 100% rejsskrud

  4. #4
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 222
    Citat Ursprungligen postat av PerWe Visa inlägg
    Tja.

    Ska för säkerhets skull kolla stöd.broms mm, men brukar inte då även startmotorn brytas, dvs inget händer då man trycker på startknappen?

    Batteriet är OK.

    Vilket komp bör en moppe ha? ~10-11kg?
    Går lite snabbare att mäta kompet än att plocka ner cyllen.
    Om kompen är runt 8 bar ska den starta utan problem. Är det mellan 9-11 bar ska den kunna gå riktigt bra.

  5. #5
    Medlem PerWes avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    BMW S1000RR HP4 Race -13
    Inlägg
    315
    Tack
    2 år med cross på grus & lera var ej tillräckligt tillfredställande
    2019 blir det bana igen på för mig nya bandräparen S1000RR HP4 -13 i 100% rejsskrud

  6. #6
    Tekniknörd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
    Inlägg
    595
    Är det så att det är insprutning på den ?
    Hittade en manual (LÄNK) som beskriver insprutningen och hur den är uppbyggd, om den nu är för den moppen.
    Kanske hjälper det i felsökningen. Annars skulle jag kollat reed ventilerna först om det var en förgasarmoppe eftersom du har gnista, eller om svänghjulet har flyttat på sig. Men det är väl inte så troligt med tanke på hur lite den gått.

    Lycka till

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 226
    Pojkvaskern har bytt ut pipan eller läst på nätet att Peugeot går att gameboy trimma.. Läs ta väck elektronisk strypning med hjälp av en kabel o ett gameboy..

    Följer man inte upp detta nyper dom ofelbart o då nitas kolvringen och dom går runt och har lite komp men startar inte.

  8. #8
    Medlem PerWes avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    BMW S1000RR HP4 Race -13
    Inlägg
    315
    Nä, det är förknasare på den.

    Gameboy mappad
    Ja vem vet, kanske ska hålla ett litet förhör med grabben
    Senast redigerat av PerWe den 2020-07-29 klockan 18:52.

  9. #9
    Medlem GubbLasses avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ingarö, Stockholm
    Hoj
    Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
    Inlägg
    2 683
    På de motorsågar o lövblåsar folk kommer till mig med när de inte funkar, så brukar det snabbaste sättet att se om de slarvat med oljeblandningen, vara att ta bort ljuddämparen/avgasröret. En nypning brukar oftast ske runt avgasporten och man kan då se in på kolven om den är repig pga av nypning. Det behövs inte mycket repor för att kompen skall försämras.
    "Det är bättre att komma lite sent i detta livet, än att komma för tidigt till nästa."

    Gasa klokt.

  10. #10
    Medlem PerWes avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    BMW S1000RR HP4 Race -13
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av GubbLasse Visa inlägg
    slarvat med oljeblandningen,
    Nja, slarvat med oljan har han nog inte gjort då den har separat oljetank och oljepump som blandar automatiskt, men det är kanske just det, funktionen på dessa pumpar kan tydligen vara lite sissodär ibland.

    Läst mig till att många förespråkar att skippa oljepumpen och blanda själv istället.
    och varför inte, det funkade på min tid
    2 år med cross på grus & lera var ej tillräckligt tillfredställande
    2019 blir det bana igen på för mig nya bandräparen S1000RR HP4 -13 i 100% rejsskrud

  11. 2020-07-30, 07:01

  12. #11
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 554
    På en så pass ny maskin skulle inte jag skippa oljepumpen.

  13. #12
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 812
    Byt tändstift men funkar inte det slå ihop bygeln till 0,4mm jag tänker svag tändspole då brukar de orka ge gnista under tryck ändå. Testa annan tändspole också. Väck krysskil på svänghjulet va en bra ide de skulle jag kolla för de brukar gå väck på tomg och testa komptrycket såklart. De ska starta på bara 7 bar men den ska nog ha runt 9 bar.
    BOOST III

  14. #13
    Medlem PerWes avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    BMW S1000RR HP4 Race -13
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Byt tändstift men funkar inte det slå ihop bygeln till 0,4mm jag tänker svag tändspole då brukar de orka ge gnista under tryck ändå. Testa annan tändspole också. Väck krysskil på svänghjulet va en bra ide de skulle jag kolla för de brukar gå väck på tomg och testa komptrycket såklart. De ska starta på bara 7 bar men den ska nog ha runt 9 bar.
    Hej,
    Ska kolla stiftet ikväll då jag åker dit, det är nu nytt stift men spelet kan väl vara vad som helst just nu egentligen.

    Tändningen e väl inte ställbar på dessa utan det är kilen som styr detta helt, gissar att det finns ngn markering på svänghjulet som skall linjera mot pickup:en strax före ÖD.

    7bar OK, men under det är det ganska kass alltså?
    2 år med cross på grus & lera var ej tillräckligt tillfredställande
    2019 blir det bana igen på för mig nya bandräparen S1000RR HP4 -13 i 100% rejsskrud

  15. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    En gammal vän.
    Inlägg
    216
    Varför är tändstiftet bytt efter mindre än 220 mil?

  16. #15
    Medlem PerWes avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    BMW S1000RR HP4 Race -13
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Litenochklen Visa inlägg
    Varför är tändstiftet bytt efter mindre än 220 mil?
    För att problem uppstod med moppen(se trådstart), så "bara för att" köptes ett nytt.
    2 år med cross på grus & lera var ej tillräckligt tillfredställande
    2019 blir det bana igen på för mig nya bandräparen S1000RR HP4 -13 i 100% rejsskrud

  17. #16
    Medlem PerWes avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    BMW S1000RR HP4 Race -13
    Inlägg
    315
    Kompet nu uppmätt, resultatet ~4.5-4.8bar
    Nya grejor på G hem.Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_1949.jpg
Visningar:	201
Storlek:	444,5 KB
Id:	455477

    Undra när & varför det gick snett, moppen har gått ~200mil, vi har ägt/kört den i ~10mil
    2 år med cross på grus & lera var ej tillräckligt tillfredställande
    2019 blir det bana igen på för mig nya bandräparen S1000RR HP4 -13 i 100% rejsskrud

  18. #17
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 812
    Oj vad kolsvart kolven är jag har aldrig sett en kolv så sotigt långt ner. Blowby alla hästväg skulle jag säga har den där moppen gått bra någonsin? Man kan tro de satt i för liten kolv med för små kolvringar. Jag antar kolvringarna sitter fastsotade på kolven så testa ta loss en ring och kolla ringgapet med ringen i cylinderloppet. Om de måttet är ca 0,10-,25mm så är de rätt kolvringar. Mät även kolven vs cylinderborret de duger med skjutmått så vi får ett hum om kolven är för liten. Annan teori kan va att oljepumpen är uppställd max (om den är ställbar? Annars kan den ha hängt sig på max flöde den ger med full gas. Ser cylinder ok ut och hur ser topplocket ut i sotbild?
    BOOST III

  19. #18
    Medlem PerWes avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    BMW S1000RR HP4 Race -13
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Oj vad kolsvart kolven är jag har aldrig sett en kolv så sotigt långt ner. Blowby alla hästväg skulle jag säga har den där moppen gått bra någonsin? Man kan tro de satt i för liten kolv med för små kolvringar. Jag antar kolvringarna sitter fastsotade på kolven så testa ta loss en ring och kolla ringgapet med ringen i cylinderloppet. Om de måttet är ca 0,10-,25mm så är de rätt kolvringar. Mät även kolven vs cylinderborret de duger med skjutmått så vi får ett hum om kolven är för liten. Annan teori kan va att oljepumpen är uppställd max (om den är ställbar? Annars kan den ha hängt sig på max flöde den ger med full gas. Ser cylinder ok ut och hur ser topplocket ut i sotbild?
    Den undre kolvringen sitter fast men den övre ringen är fortfarande rörlig.
    Cylindern ser ganska OK ytmässigt men är mer el mindre brun i hela cylinderloppet.
    Tyvärr har jag torkat av toppen & tänkte inte på hur den såg ut förutom att den var riktigt skitig/kladdig och nästan som det fanns grus, iaf ngt som liknade grus, ganska lätt att torka bort så alu ytan kom fram, mao inte särskilt hårt fastbränt.
    Mätning skall jag göra när jag e tillbaka vid moppen, återkommer med mätdata.

    Av vad jag än så länge sett verkar oljepumpen vara fix, har inte sett ngt som verkar vara justerbart.

    Har iaf beställt ett nytt cyl/kolv kit, hoppas då på att tidigare kolv/cyl dimensioner är orsaken till felet och inte oljepumpen.
    Mätningarna får visa om det kan vara så.
    2 år med cross på grus & lera var ej tillräckligt tillfredställande
    2019 blir det bana igen på för mig nya bandräparen S1000RR HP4 -13 i 100% rejsskrud

  20. #19
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 812
    Om övre ringen va lös borde den ha över 7 bars komptryck undre ringen ger ytterst lite mer tryck typ 1 bar till. Enda undantag är om de satt i för små kolvringar alt hela kolven för liten de ska bli intressant att höra måtten på kolven och om de är härrejösses ringgap på kolvringarna.
    BOOST III

  21. #20
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 226
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Oj vad kolsvart kolven är jag har aldrig sett en kolv så sotigt långt ner. Blowby alla hästväg skulle jag säga har den där moppen gått bra någonsin? Man kan tro de satt i för liten kolv med för små kolvringar. Jag antar kolvringarna sitter fastsotade på kolven så testa ta loss en ring och kolla ringgapet med ringen i cylinderloppet. Om de måttet är ca 0,10-,25mm så är de rätt kolvringar. Mät även kolven vs cylinderborret de duger med skjutmått så vi får ett hum om kolven är för liten. Annan teori kan va att oljepumpen är uppställd max (om den är ställbar? Annars kan den ha hängt sig på max flöde den ger med full gas. Ser cylinder ok ut och hur ser topplocket ut i sotbild?
    Håller med boost3 här. Av dom några 100 2T kolvar jag bytt har jag nog aldrig sett en kolv som är så nedsotat.

    Måste vara rejält spel mellan kolv o cylinder som gjort att förbränningsgaserna kunnat leta sig ned.

    Vad för 2T olja kör ni på?

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Motospeed gjorde ett test förut mellan 630 o-ring och 530 icke o-ring, skillnaden var 6 hk.. //Tanken

Tanken
Vill du annonsera ovan? Klicka här