Yamaha XJ600 1985 Varvar inte riktigt.

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Hej. Undrar om någon har nån ide eller förslag på hur jag ska få min Yamaha att varva riktigt? Den har lite egenheter för sig. När den börjar bli varm så "bluddrar" den nåra sekunder (ca 20-30) och sen går den rent igen, varför?
1:a till 3:e växeln varvar den rent och fint. Men i högre så vägrar den varva över 6500 rpm.
Så den går utan problem upp till 120 kmh vilket iofs är väl högsta lagliga fart, men jag vill gärna ha lite extra umpf i omkörningarna.

Är det någon som har en ide om vad som kan orsaka problemen?

Har rengjort förknasare, kollat membran osv. De är även synkade (iofs av mig men det borde duga då värdena på vakuumet är lika på alla fyra.)
Insugsgummin bytta till hela och fina. Nya stift, ny olja och filter. Likförbenat så ska den jäklas.
Den går bra att köra hela dagen om så skulle vara utan problem med "bludder" förutom varvningen.

Tack på förhand!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har du original luftburk och original luftfilter monterat? För mig låter symptomen som att köra CV-förgasare utan luftfilter. Slitna emulsionsrör och/eller trottelnålar kan orsaka "för fett bludder".
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Har du original luftburk och original luftfilter monterat? För mig låter symptomen som att köra CV-förgasare utan luftfilter. Slitna emulsionsrör och/eller trottelnålar kan orsaka "för fett bludder".

Original luftfilter och burk sitter på. Får skaffa rep sats till förgasarna kanske?
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Hur är förgasarna bestyckade, storlek på pilot- och huvudmunstycken?

Ärligt talat, ingen som helst aning. Allt är original på cykeln. Inget bytt, förutom slit detaljer så klart.
Hittar ingen bra bok om den heller (gratis vill säga). Bytt bensinkran iofs till en som inte är vakuum styrd.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top