Matning tändspole?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad är det för ström som matar en vanlig tändspole egentligen, 12 v säkert men pulsar det? Hur mäter man att man har någorlunda korrekt ström som matar till tändspole?
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
vanlig 12v + (minimum)helst högre på +anslutningen spolen med tändning på (tändning av, ingen ström).
det triggar med med - anslutningen ,,,genom brytare tändlägesgivare pickupper osv
:)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På vissa hojar kan tändspolen matas med växelspänning direkt från statorn så det hela beror väl på vilken hoj det är. Vissa äldre Hondor är gjorda på det sättet, bla min CB250N som bara har elsystemet över batteriet till elstarten och belysningen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hur mäter man att det kommer signal/ström till spolen? Förstår att det kan variera. Inställningar på mätaren?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur mäter man att det kommer signal/ström till spolen? Förstår att det kan variera. Inställningar på mätaren?

Vad är det för hoj och kan man komma över ett kopplingsschema? Där framgår det ju hur det hela är kopplat. Annars får man väl mäta och kolla med multimeter i både VAC och VDC läge.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det här är en moped från 2000 talet, jag provade på en hoj också och med min FLUKE multimeter så visas ingenting oavsett inställning. Så man kan inte mäta ens att det kommer NÅGOT i strömväg med en liten vanlig handhållen multimeter?

Borde inte strömmatningen se väldigt lik ut ( inte hur den produceras ) till väldigt många olika hojar?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På mopeder med 12v utan batteri kan de ge 18-30 volt när man kickar växelspänning. Liknande volt på tvåtakts snöskotrar också. Jag mäter med vanlig multimeter i ac läge och de brukar fladdra till uppemot 15-30 volt vid dragstart/kickning.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
På mopeder med 12v utan batteri kan de ge 18-30 volt när man kickar växelspänning. Liknande volt på tvåtakts snöskotrar också. Jag mäter med vanlig multimeter i ac läge och de brukar fladdra till uppemot 15-30 volt vid dragstart/kickning.

Tack! Jag får dock inga som helst utslag på multimetern, får prova igen
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
En moppe från 2000-talet har säkert en CDI tändning.
Hittade en liten länk som ganska enkelt beskriver en CDI tändning (LÄNK)
En Fluke lär inte hinna med att visa något när det handlar om snabba pulser, ett oscilloskop med inbyggt minne som du kan spela in din puls på skulle vara bättre.
Stoppa in lillfingret i tändhatten och dra runt motorn så märker du om det är en antydan till gnista :tungan
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ett udda fel som består av att moppen efter ha stått ngn dag eller två saknar gnista, efter lite nötande och kickande kommer gnistan, startar direkt och går fint. Bytte tändspole med kabel och hatt igår med ingen skillnad..

..Vilket jag redan visste egentligen eftersom jag mätt upp spolen och den är ok.

Så jag ville försöka se om det saknas signal fram till tändspolen, bara för att kunna gå vidare.

Moppen har CDI
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har moppen batteri? För låg polspänning? Kickandet lär isf funka som en "snabbladdare" för batteriet.

Den tenderar faktiskt att starta lättare med kick än elstart, nytt batteri sitter i.

Och står den i solen så ”tror” jag den tenderar att starta lättare.

Men den är alltså extremt lättstartad så länge det finns gnista.

Satte precis i nytt stift också, bara för sakens skull. Funderade lite på ev glapp i imobilisern och hittade en halvt instucken kontakt vid tändningslåset, den startar lätt nu. Men det har den förvisso oftast gjort tidigare också.

Bökigt med fel som bara är fel ibland suck
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top