Laddas ur under körning SV650 -00

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Jag har en gammal SV650 -00 där batteriet blir svagare hela tiden under körning.

När jag först mätte batteriet nyladdat så visade det 12.9 volt, och startade jag motorcykeln visade den 13.5-14v så laddningen såg ju ut att funka. Men jagade ändå vidare.
Första tanken är regulator eller generator och mätte på dem.
Generatorn mäter 0.6 ohm mellan de tre stiften och inget mot jord och det får man klassa som ok eftersom det ska vara 0.2-0.55 och jag kan inte mäta sista siffran.
Regulatorns mätningar är inom ramarna för vad de ska vara.
Jag har tidigare bytt startmotor, batteri, kablar, startrelä så det är inget annat som gör att man tror att batteriet är svagt för batteriet är verkligen tomt efter körning, inte ens tutan orkar.
Det är inget som tjuvdrar ström när den är avstäng enligt mätning heller.

Men sedan så kom vad jag tror är en ledtråd.. Se videon..

HÄR

När jag slår på belysningen sjunker spänningen med nästan 2 volt trots att motorn är igång, och den sjunker vidare. Vad kan det vara? Kortslutning?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Iom att det är en noll-nolla är det mest troligt relaterat till oxidation - någonstans. Jordflätan från batteriet ned till motorn är okej? Har du mätt växelspänningen äver de tre faserna med motor igång?
 

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Jag mätte mellan generatorns tre stift när den var igång. cirka 27v på alla ställen jag mätte. Och varvade jag så var den över 90-100 volt vid 5000 varv (som det ska vara).

Jag tog även en kabel från nollan på batteriet och höll den mot olika jordpunkter när belysningsknappen drog ner batteriet till 12.6 utan att något förändrades.

Testade även att bara gå halvvägs på belysningsknappen till parkerings-ljus, och då sjönk laddningen till 13.3, men sedan när jag då varvade lite tappade den direkt till 12.8.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du har inte berättat var du mäter polspänningen någonstans. Med lyset påkopplat, motorn igång - om du mäter DC volt mellan minus på batteriet och en skruv på motorn? Om du sen mäter mellan plus på batteriet och plus-utgången på laddregulatorn?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Samma problem på min SV650S. Gjorde samma test som du
Citat: "Generatorn mäter 0.6 ohm mellan de tre stiften och inget mot jord och det får man klassa som ok eftersom det ska vara 0.2-0.55 och jag kan inte mäta sista siffran."
Videon, det hoppar upp och ner.

En fungerande regulator ger 14,3 Volt över batteriet med tänd belysning oavsett varvtal.
Som på min GSX1300R.

Det var regulatorn som inte fungerade som den skulle på min SV650S
Regulatorn hade dött värmedöden under om jag minns rätt under plasten under sadeln på höger sida.

Så det är dags för ny regulator. Försök hitta en MOSFET regulator för dessa bryter strömmen från generatorn vid laddat batteri.
Original regulatorn på SV650S KORTSLUTER generatorn vid laddat batteri så all effekt ska eldas upp i generatorlindningar och regulator. Har man tur är det regulatorn som ger upp först.
(Innan brända statorlindningar på generatorn och kortslutning statorlindningar till motorn.)
 
Last edited:

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Spänningen mäter jag bara på batteriets poler om det inte är en enskild komponent jag kontrollmäter.

Jag beställde en ny regulator för säkerhets skull eftersom de ofta går sönder på SV650 om jag förstått rätt, men blev en standard-variant för 350 kr bara för att prova, skulle det funka kanske jag satsar på en uppgradering med MOSFET efter det.
 

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Det fungerar nu! Tack.

Det var regulatorn som var trasig.
Den var inte helt trasig utan bara mycket mycket mycket dålig så därför klarade den vissa kontroller och mätningar såvida den inte belastades det minsta.

Här ser man skillnaden på dessa videos :

VIDEO - GAMMAL REGULATOR
VIDEO - NY REGULATOR

Utan att behöva kolla så :

Gammal - Tomgång, utan halvljus på : 13.2v
Gammal - Tomgång, med halvljus på : 12.3v
Ny - Tomgång, utan halvljus på : 14.1v
Ny - Tomgång, med halvljus på : 13.7v

Regulatorer.JPG

En anmärkning bara : När jag bytte till den nya trodde jag först den var trasig, men efter att ha kollar närmre så ser jag att en kabel som på anslutningen som ska till batteriet inte sitter i samma hål som på den gamla, så den fick flyttas över. Sedan fungerade allt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det fungerar nu! Tack.

Det var regulatorn som var trasig.
Den var inte helt trasig utan bara mycket mycket mycket dålig så därför klarade den vissa kontroller och mätningar såvida den inte belastades det minsta.

Här ser man skillnaden på dessa videos :

VIDEO - GAMMAL REGULATOR
VIDEO - NY REGULATOR

Utan att behöva kolla så :

Gammal - Tomgång, utan halvljus på : 13.2v
Gammal - Tomgång, med halvljus på : 12.3v
Ny - Tomgång, utan halvljus på : 14.1v
Ny - Tomgång, med halvljus på : 13.7v

View attachment 455559

En anmärkning bara : När jag bytte till den nya trodde jag först den var trasig, men efter att ha kollar närmre så ser jag att en kabel som på anslutningen som ska till batteriet inte sitter i samma hål som på den gamla, så den fick flyttas över. Sedan fungerade allt.


Tack för uppföljning.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top