Råd bestyckning Mikuni RS 34 på Kawasaki Z1000J borrad till 1260

Spiidfriik södra

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2020
Ort
Sågmyra
Hoj
1983 Yamaha RD350 YPVS, 1984 Moto Martin Z1260J, 1993 Harley FXR S&S 124”, 2003 Yamaha WR450F, 2012 KTM690 Enduro
För att spara lite pengar på munstycken frågar jag om någon har råd gällande bestyckning av Mikuni RS till 8-ventils Kawasaki Z1000J 1983 med 1260 cc.

Jag gissar att information från bestyckning av andra Z/GPz/GS/GSX med ungefär samma volym är värdefull.

Data
1260 cc
Web cam 110 (.395” lyft)
Portad topp

Mikuni RS 34 med
PAJ 0.8
PJ 17.5 (för litet men den går, tänkte mig 22.5)
MJ 120 (för litet men den går, tänkte ca 135)

Jag tänkte inte byta nål eller nålmunstycke som är standard.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
borde funka med 17´5 L munst
1 1/2 varv ut på blandskruven 0 130 huvud.
men du köp en bredbandslamda svetsa in en anslutningingen som brukar ingå. så sparar du mycket gissande o roligt är det, om du inte har en kompis med bromsbänk vill säja. för ska du byta o meka i bromsbänken blir det dyrt.
typ denna
AEM uego bredbandslambda 4.9
2 495,00 kr
ställ in den på lamda (skit i afr) så max effeckt lamda ca 0.9 crusing lamda .095 lite fet,
lamda 1 lite snål /optimalt
lamda 1,05 brukar bli snålt /lite ojämn vandrade känsla
får du värmeproblem o spikningar så gå över till E85 så är värmeproblem o spikningar ett minne blott,
men då får du öka munstyckena med ca 30 procent ca , lamdan är samma mål (kanske 0.8)lamda max effect på E85)
sprit är gott
 
Last edited:

Spiidfriik södra

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2020
Ort
Sågmyra
Hoj
1983 Yamaha RD350 YPVS, 1984 Moto Martin Z1260J, 1993 Harley FXR S&S 124”, 2003 Yamaha WR450F, 2012 KTM690 Enduro
Tack för snabba råd! Sprit övervägdes tidigare, men nu gällde att få igång hojen efter 23 år... Finns kvar på kartan! Särskilt som den går ganska varm nu, jag har inte oljekylare monterat.

Med PJ 17,5 ”fnyser” min motor på låga lyft. Jag är nu på 1,5 varv på bränsleskruvarna. Om den inte tjuvluftar behöver jag gå upp på PJ. (Har inte testat startgas ännu). Har inte erfarenhet av bestyckning på 4T så jag vet inte om ett eller två steg större munstycken krävs, men ditt förslag om Lambda är ju bra. Skall genast kolla på det!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RS34 kommer default med #115 på main jet. Större än #120 låter udda. Default är #17.5 på pilot. #20 låter som ett mer normalt steg än #22.5. Som sagts, en bredbandslambda är ett måste om du inte känner för att "kasta bort" $ i dynobänk.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
har du gjort en seriös rengörning av förgasarna ,så det inte är skit i någon av fuggarna ,därav nysandet, eller tom att toppen på blandsskruven är av /sitter i kvar iförgasarn
:va
som sagt blandskruvarna ca 1/2 varv ut max 1.5 annars byt lågfarten , 20 borde räcka
( rs 40 140huvud... rs 38 135 ,,, RS36 130,,, i kz tuning mikuni)
rs 34 borde då vara 125 ??
har haft alla cc storlekar nästan på luftkylda 1000 motorer
1172cc ganska varm motor ,
1260 på gränsen med värme dyna 2000 tändning(35gader förtändning ändå lite spik ibland)
(max 22 grader ute) utan problem (två rödjus=avkylning
1330cc nu är värmeproblemen allvarliga tändningen ner reglerad upp till 5500v
för att undvika spik .( trött o slö under 4500 varv)
gick över till E85 för en (8-9 år sedan)= värmeproblem borta,, full förtändning 38grader vid 2500v
lätt o fin gång drogca 0.6 - 0.75 milen blandad
nu 1470cc 14 1/2 i komp 187 hk på slangen,, värmen inga problem:lol
 
Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
hej
borde funka med 17´5 L munst
1 1/2 varv ut på blandskruven 0 130 huvud.
men du köp en bredbandslamda svetsa in en anslutningingen som brukar ingå. så sparar du mycket gissande o roligt är det, om du inte har en kompis med bromsbänk vill säja. för ska du byta o meka i bromsbänken blir det dyrt.
typ denna
AEM uego bredbandslambda 4.9
2 495,00 kr
ställ in den på lamda (skit i afr) så max effeckt lamda ca 0.9 crusing lamda .095 lite fet,
lamda 1 lite snål /optimalt
lamda 1,05 brukar bli snålt /lite ojämn vandrade känsla
får du värmeproblem o spikningar så gå över till E85 så är värmeproblem o spikningar ett minne blott,
men då får du öka munstyckena med ca 30 procent ca , lamdan är samma mål (kanske 0.8)lamda max effect på E85)
sprit är gott

När du säger öka storleken på munstycken med 30 procent vad räknar du på då, diameter eller area. Sen vet jag att vissa munstycken gradera i flöde och vissa i diameter men då jag är kass på att hålla reda på dessa detaljer. Är ganska säker på att Mikunis runda (diameter?) inte är graderade lika som de sexkantiga (flöde?). Skulle bli glad för den informationen.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
tja ,,, bara ex 125 huvudmun gånger 1.3 ca 162.5 . lamdamätaren får berätta om det är rätt , man är i målområdet iaf ..skiter i om det är nr eller area ,man måste börja någonstans:):):)IMG_2083.JPG
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För gatbruk fungerar nog RS34 bättre än RS36 vad gällande körbarhet om man inte bryr sig om de sista få hästarna längst upp i registret. Två-ventils toppen flödar ju heller inte lika bra som en modernare 4-ventils.

Tips, inaktivera ax-pumpens stång (sätt den på sidan av flärpen och lär dig köra utan) så att inte torrgasare dränker motorn när den står parkerad.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
tja ,,, bara ex 125 huvudmun gånger 1.3 ca 162.5 . lamdamätaren får berätta om det är rätt , man är i målområdet iaf ..skiter i om det är nr eller area ,man måste börja någonstans:):):)View attachment 455434

Fast nu ville ju jag börja på värde som var i rätt härad. 30 procent mer flöde ger 30 procent mer flöde. 30 procent mer diameter borde ge uppåt 70 procent mer flöde. Men de siffror du nämner på munstycken borde vara runda Mikunis munstycken. Är det det, i så fall borde flödet ökat med nämnda 70 procent.
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Hur har det gått med dina RS?
Jag som har fetisch för förgasare blir nyfiken.


Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

Spiidfriik södra

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2020
Ort
Sågmyra
Hoj
1983 Yamaha RD350 YPVS, 1984 Moto Martin Z1260J, 1993 Harley FXR S&S 124”, 2003 Yamaha WR450F, 2012 KTM690 Enduro
Här tar man en hojtur till fjällen och har fått den samlade expertisens råd vid hemkomst! Tack, alla!

Jag börjar från grunden, rengör gasarna och kollar så att jag inte har tjuvluft vid anliggning insugsgummin, lambda blir troligtvis av, men av otålighetsskäl börjar jag nog klassiskt de första stegen (PJ20, MJ 130-135).

Jag lovar återkomma med resultat, eller fler frågor, men idag börjar arbetet igen så det kan dröja ett tag.

Gällande bilder: Gärna, men på rätt plats. Det finns ju vissa samlingstrådar på bilder. Någon som ni använder för glada -80 talare? Annars blir det en egen...
 

Spiidfriik södra

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2020
Ort
Sågmyra
Hoj
1983 Yamaha RD350 YPVS, 1984 Moto Martin Z1260J, 1993 Harley FXR S&S 124”, 2003 Yamaha WR450F, 2012 KTM690 Enduro
Glädjande nyheter! Har inga lambdamätningar eller seriösa fullgaskörningar att rapportera från, men PJ 20 och MJ 135 var en ok startpunkt för fortsatta studier.

Jag hade en brygga RS40 som jag köpte på mig i något slags rus, men sedan sålde bort. RS36 vore definitivt bättre match med volymen, men nu handlade det mest om att få den körbar. De 100 mil jag lagt med den den sista månaden, dvs efter besiktning sedan körförbudet sist inträdde 1997, talar för att den är just körbar.

Nu går den som ett skollat troll, men vägarna här närmast är för tighta eller stötiga för längre fullgaskörningar. Får ta mig en bit och testa, men saknar just nu tank pga renovering av pingelkranen vilket sänker min aktionsradie dramatiskt.

Tanden är dock blodad så det dryper! Dygnet är långt...

Detta med bilder får jag lära mig efterhand, lyckades inte så bra.

Återkommer!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top