Shoei intercom

Barkly

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2020
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z900 2020
Hej hallå!
Jag är och letar i djungeln efter en ny intercom! Den jag har nu sitter på sidan av hjälmen och jag tycker det lever om för mycket. Jag har sett folk med själva enheten på baksidan av hjälmen och det känns ju som en galant lösning på mina problem. Jag hittar däremot inte något som passar min shoei nxr tc5. Jag tänker mig något liknande Schuberth SC10U. Very någon om det finns någon sådan modell?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Titta på Sena 10R. Då får du en tunn knappsats på sidan av hjälmen och batteriet på baksidan.
https://www.sena.com/product/10r

Polaren kör med den på sin NXR. Själv kör jag med Sena 10U som är ännu mer slimmad och utan utstickande delar, men det är till min Arai - just den finns inte till Shoei NXR. https://www.sena.com/product/10u Vi är hur som helst mycket nöjda. Har funkat problemfritt länge för oss och det har även gått att koppla upp mot andra som har Cardo-intercom, även om det blir en del begränsningar då.

Annars har du Cardo Pactalk Slim. Har sett en del som har NXR som kört med den. https://www.cardosystems.com/shop/packtalk-slim/
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Packtalk Slim är en modernare variant av Shoei Intercom.

State of the art idag, bara att handla.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Håller med, Packtalk är bra. Jag har Bold-varianten och är väldigt nöjd.

Undvik Sena om det inte råkar vara så att alla dina polare kör Sena. Fortfarande inte vattentäta tex. Har ännu inte stött på en enda recensent av rang som håller Sena högre än Cardo, inte ens Senas senaste (50 nånting).
 

Raderad medlem 51742

Guest
Håller med, Packtalk är bra. Jag har Bold-varianten och är väldigt nöjd.

Undvik Sena om det inte råkar vara så att alla dina polare kör Sena. Fortfarande inte vattentäta tex. Har ännu inte stött på en enda recensent av rang som håller Sena högre än Cardo, inte ens Senas senaste (50 nånting).

Stämmer inte. 10R och 10U som jag länkade till är vattentäta. 10U är dessutom helt inbyggd i hjälmen. Har kört med dessa i flera år och de har funkat klockrent och helt problemfritt, om det man är ute efter är att kunna kommunicera med polaren, koppla ihop med mobil/gps, lyssna på musik och klarar sig utan mesh-funktionalitet. Cardo skulle jag hellre välja om jag ofta körde med större grupper. Sena 20S har jag också kört med, men den kan jag däremot INTE rekommendera. Du skriver att man bör undvika Sena generellt, men vilka av deras headset har du själv testat?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sena har fått mycket kritik under en lång följd av år för att deras intercom inte visar sig vara vattentäta i längden.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Stämmer inte. 10R och 10U som jag länkade till är vattentäta. 10U är dessutom helt inbyggd i hjälmen. Har kört med dessa i flera år och de har funkat klockrent och helt problemfritt, om det man är ute efter är att kunna kommunicera med polaren, koppla ihop med mobil/gps, lyssna på musik och klarar sig utan mesh-funktionalitet. Cardo skulle jag hellre välja om jag ofta körde med större grupper. Sena 20S har jag också kört med, men den kan jag däremot INTE rekommendera. Du skriver att man bör undvika Sena generellt, men vilka av deras headset har du själv testat?

Nej alltså jag är kanske lite kategorisk - men har läst och hört så mycket negativt om Sena att jag hållt mig undan. Sena är och har säkert modeller som är riktigt bra, och det finns ju uppenbarligen ett Sena-läger som är minst lika fanatiskt som Cardo-maffian.

Allt i Cardo-världen är inte perfekt heller, tex kan det ibland vara bökigt att koppla samman två Bold som varit parade innan. Enligt Cardo ska de bara ansluta till varann, men min erfarenhet är att vi ofta måste starta om en eller båda enheterna.

Det som är viktigast för mig är ljud, både i volym och kvalitet. Även mikrofonkvaliteten och brusreduceringen är viktig, och Packtalk Bold levererar på alla de punkterna. Batteritid som enkelt varar en lång dag (8+ timmar) med musik och intercom är också ett krav. Min förra Cardo, G9, fungerar fortfarande och är sparad som en extra intercom.

Det kommer relativt täta uppdateringar som är mycket smidiga att installera.

Trevligt att 10U som du har funkar fint!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nej alltså jag är kanske lite kategorisk - men har läst och hört så mycket negativt om Sena att jag hållt mig undan. Sena är och har säkert modeller som är riktigt bra, och det finns ju uppenbarligen ett Sena-läger som är minst lika fanatiskt som Cardo-maffian.

Allt i Cardo-världen är inte perfekt heller, tex kan det ibland vara bökigt att koppla samman två Bold som varit parade innan. Enligt Cardo ska de bara ansluta till varann, men min erfarenhet är att vi ofta måste starta om en eller båda enheterna.

Det som är viktigast för mig är ljud, både i volym och kvalitet. Även mikrofonkvaliteten och brusreduceringen är viktig, och Packtalk Bold levererar på alla de punkterna. Batteritid som enkelt varar en lång dag (8+ timmar) med musik och intercom är också ett krav. Min förra Cardo, G9, fungerar fortfarande och är sparad som en extra intercom.

Det kommer relativt täta uppdateringar som är mycket smidiga att installera.

Trevligt att 10U som du har funkar fint!

Tyvärr har väl inte någon intercomtillverkare riktigt nått en optimal kvalitetsnivå ännu. Körde själv med Cardo G4 till att börja med och hade kopiöst mycket strul. Hade i stort sett alltid strul med att enheter som tidigare varit ihopparade vägrade koppla ihop sig igen och att någon enhet föll bort under pågående körning. Blev bökigt att stå lång tid med bruksanvisningarna och klia sig i huvudet nästan varje gång man skulle ut och köra.

Bytte till Sena 20S och den var mycket stabilare. Däremot lämnade hårdvaran en del övrigt att önska. Klumpig enhet och inte vattentät, även om jag inte själv hade några problem med just det, men jag brukade å andre sidan koppla loss enheten när det regnade som värst, för säkerhets skull.

10U/R har dock funkat helt klockrent. Oftast bara jag och kompisen som kör och då funkar det hur stabilt som helst. Aldrig några problem att koppla upp och räckvidden är fullt tillräcklig. Har även lyckats koppla upp dem mot andra som kör med Packtalk. Ljudkvaliteten på såväl mikrofon som högtalare är även mycket bra, bara man placerar dem rätt. Batteriet brukar räcka för ungefär två heldagars körning. Man får inte de avancerade funktionerna med bl.a. mesh-nätverk osv som bl.a. 30- och 50-serien (och Packtalk) har, men om man oftast är uppkopplad mot samma person(er) och framför allt är ute efter att kunna kommunicera problemfritt, lyssna på musik/ljudböcker, koppla upp mot mobil/GPS och vill ha en vattentät enhet som är helt inbyggd i hjälmen (10U) med bra batteritid kan jag rekommendera denna. Sen är det praktiskt med en fjärrkontroll på styret.

Vet att många är nöjda med Cardos packtalk-serie, så det är ju förstås alltid också ett alternativ, beroende på vilka funktioner man värdesätter mest, vilket system kompisarna kör med osv.
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top