Yamaha wr 125

Lootrail

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2020
Ort
Sund
Hoj
Yamaha wr 125x 2011
Hej, någon som vet om man behöver ändra nånting på en yamha wr 125x och man sätter på en 150cc big bore cylinder
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja bestyckningen i förgasaren men jag kan inte tänka mej att det inte följer med en bestycknings guide om man köper typ athena eller något annat känt fabrikat.

Sedan brukar pipan vara lite annorlunda pga att 150cc cyl skapar mera avgaser och pipans mottryck är en stor bidragande anledning till nypta cylindrar tillsammans med en för mager blandning.

Även tändstiftet kan behöva ett annat värmetal pga den större mängden bränsle gaser som förbränns.

Men allt om detta bör följa med i en guide om du köper kvallie o inte billig från Ebay vilket naturligtvis också finns.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Aha 4T.ja då är det nog inte ens värt pengarna det lär inte bli speciellt många fler hästkrafter.

En 4T motor behöver vassare kamaxel. Högkomps kolv. Portad topp. Större ventiler. Då kan du nog få 5-7 HP till.

Men helt ärligt är cylindern inte värd pengarna...

Min åsikt
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Aha 4T.ja då är det nog inte ens värt pengarna det lär inte bli speciellt många fler hästkrafter.

En 4T motor behöver vassare kamaxel. Högkomps kolv. Portad topp. Större ventiler. Då kan du nog få 5-7 HP till.

Men helt ärligt är cylindern inte värd pengarna...

Min åsikt

Inte ens värd en femtonhundring alltså? Nu är du riktigt tråkig
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Vad brukar man säga att extra hk kostar? Säg att det här kittet ger åtminstone 3 hk så blir det mindre än 500 kr/hk.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Länka till köpstället för de kan va en högkompskolv i kittet. Bara 25cc större volym bör ge 2,5hk så nog är de värt 1500kr . Jag är dock osäker på om den kommer gå snålt och bränna ventiler för insprutets mapp är gjord för lägre effekt den kan inte kompensera för mer effekt för då måste de va lambdastyrt även från halv gas till full gas. De flesta insprutare eller rättare sagt alla som har smalbandslambda klarar bara justera bränslet på tomg och strax över tomg. De är därför man bör mappa även om man bara byter ljuddämpare och luftfilter på alla hojar. Enda sättet att veta om den går för snålt är att endera bänka den eller köpa en bredbandslambda mätare och kolla själv ute i fält men då kostar den 2500kr!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Länka till köpstället för de kan va en högkompskolv i kittet. Bara 25cc större volym bör ge 2,5hk så nog är de värt 1500kr . Jag är dock osäker på om den kommer gå snålt och bränna ventiler för insprutets mapp är gjord för lägre effekt den kan inte kompensera för mer effekt för då måste de va lambdastyrt även från halv gas till full gas. De flesta insprutare eller rättare sagt alla som har smalbandslambda klarar bara justera bränslet på tomg och strax över tomg. De är därför man bör mappa även om man bara byter ljuddämpare och luftfilter på alla hojar. Enda sättet att veta om den går för snålt är att endera bänka den eller köpa en bredbandslambda mätare och kolla själv ute i fält men då kostar den 2500kr!

Jag har köpt en sån eBay 150cc cylinder ( för den var billig, billigare än 125cc ) till en likadan motor, köper man dyrt märke så fanns det kit med styrbox och pryttlar, köper man billigt är det bara kolv och cylinder och uppfetning av insprut är man lämnad till att lösa på egen hand.

Hade bara själva motorn, uppstartad fastspänd på en mobil testbänk ( ombyggd kundvagn:brynad ) så jag vet inte hur den gick fastsatt på något:D
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top