Avyttra gamla hjälmar?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tre år på plast och 5 år på glasfiber är riktmärket, men det varierar mellan tillverkare
Råden är samma oavsett var i världen du är och olika länder har olika intensivt UV-Ljus.
Jag tycker att i Sverige kan man lägga på 1-3 år på livslängden förutsatt att man förvarat den i garderob/källare etc. när den inte använts.
Vi har ju bara säsong att använda dom ett halvår samtidigt som man i t.ex Australien kan ha dom året runt.

Som köpare av begagnad hjälm anser jag strikt att åren gäller då jag inte vet dess historia. efter 5 år är en glasfiberhjälm värt 0 kronor.

Ojdå, min är 13 år. :näsblod
Fast jag tänker som så, att datumstämplarna är gone för länge sedan, så då måste det ju vara ok? :va
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Det går ju inte att komma ifrån att "frigoliten" innanför skalet hårdnar med åren, när mjukgörarna försvinner. Blir lika hårt (liten överdrift, men ni förstår vad jag menar) som att köra omkring med betong som skydd i hjälmen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Femårsregeln gäller fem års användning, inte fem år från tillverkning.
Även om en hjälm försämras till viss grad av att ligga på lager är denna grad försumbar och räknas inte.

Det där låter ju skumt :va
Hjälmen ligger ju mest på lager, få har den väl liggande ute på fönsterblecket året runt?
Plaster av olika slag åldras väl hur som helst, men skulle jag summera min "användning" kontra "lagerhållning" enligt denna tes, så borde själva skalet hålla 15-20 år, och då är det inredningen som säger till att det är dags för en ny hjälm.
Så bedömningen idag känns mer godtycklig än vetenskaplig.
Finns det ingen källa på någon vetskap kring detta, riktiga tester med nytt och gammalt?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vad tycker ni om nya men något skadade hjälmar? Jag har en 2år gammal shoei som Jag har nickat en sten med i dryg motorvägsfart. Det yttersta lagret har blivit skadat. Den känns fortfarande ok och jag ser inga sprickor.
Är den bara skräp nu?

46ac819aab439a9a8d0dac3c813ea8dc.jpg


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

I min värld så är den skrot. Personligen skulle jag aldrig köra vidare med den, det är helt omöjligt att veta vad som händer när du nickar nästa sten. Allt imellan ingenting och total kollaps är möjligt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det där låter ju skumt :va
Hjälmen ligger ju mest på lager, få har den väl liggande ute på fönsterblecket året runt?
Plaster av olika slag åldras väl hur som helst, men skulle jag summera min "användning" kontra "lagerhållning" enligt denna tes, så borde själva skalet hålla 15-20 år, och då är det inredningen som säger till att det är dags för en ny hjälm.
Så bedömningen idag känns mer godtycklig än vetenskaplig.
Finns det ingen källa på någon vetskap kring detta, riktiga tester med nytt och gammalt?

Nu har inte jag någon vetenskaplig undersökning till källa för detta, men en glasfiberhjälm med gelcoaten intakt, varför skulle skalet vara slut innan 15-20år? Titta på en glasfiberbåt som är byggd på liknande sätt, utan skydd mot sol murknar polyestern efter 10år-ish men bara täckt med vanlig husfärg brukar 30år inte vara några problem, riktig gelcoat i gott skick så är det ingenting som säger att skrovet har några problem ens efter 50 somrar i skinande sol. Varför skulle en hjälm i glasfiber, som ofta spenderar en stor del av sin tid inomhus på en hylla, vara slut efter 5? :va
Skador är en sak, men jag skulle vara mycket förvånad om det inte är passformen som ryker pga inredningen tappar spänst som är det som gör en hjälm osäker först, och med ganska god marginal dessutom.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Gillar sättet 3M löst detta med åldrandet på bygghjälmar! För var det datum på hjälmarna och de skulle bytas efter X-antal år. Nu är det en röd "plastplupp" uppe på hjälmen. När denna bleknar har hjälmen fått sin dos av UV-ljus och skall skrotas. Detta innebär att livstiden ökar oerhört mycket för många som inte jobbar ute eller i stekande sol alltid. Fan riktigt miljötänk ju!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Gillar sättet 3M löst detta med åldrandet på bygghjälmar! För var det datum på hjälmarna och de skulle bytas efter X-antal år. Nu är det en röd "plastplupp" uppe på hjälmen. När denna bleknar har hjälmen fått sin dos av UV-ljus och skall skrotas. Detta innebär att livstiden ökar oerhört mycket för många som inte jobbar ute eller i stekande sol alltid. Fan riktigt miljötänk ju!

Ja, det var ju riktigt smart!
Och jag tycker ju också att "5-årsregeln" känns mysko, vad finns det liksom för relevant källa på det?
Förutom att någon vill sälja hjälmar?
För som det påpekas så håller en båt länge, men är också slaghållfastheten bra?
Tänker nog som många här att inredningen ryker först, och då är bytet ett faktum.
Men det skulle vara intressant att veta hur hjälmtillverkare med flera har kommit fram till att 5 år är en bra tumregel för en pryl som mest ligger i garderoben?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag har alltid en gammal hjälm som extrahjälm i garaget om något skulle hända den nuvarande. Får ändå svindel av att ens fundera på att lämna bort en av mina gamla Araihjälmar….

Finns en stor anledning till att ha en juste och gärna snygg extrahjälm... -Kvinnor :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, det var ju riktigt smart!
Och jag tycker ju också att "5-årsregeln" känns mysko, vad finns det liksom för relevant källa på det?
Förutom att någon vill sälja hjälmar?
För som det påpekas så håller en båt länge, men är också slaghållfastheten bra?
Tänker nog som många här att inredningen ryker först, och då är bytet ett faktum.
Men det skulle vara intressant att veta hur hjälmtillverkare med flera har kommit fram till att 5 år är en bra tumregel för en pryl som mest ligger i garderoben?

Arai säger 7 år från tillverkning och 5 år från köp för maximal skyddsnivå, dvs samma som ny.
Det är vad de kan garantera men precis som ett "bästföredatum" inte betyder att det måste vara sämre bara att det inte kan garanteras.
Det är frigoliten som åldras, EPS expanded polystyrene, så den dubbla åldern borde ge hyfsad skyddsnivå.
Men är man osäker eller har överflöd på pengar så byter man innan naturligtvis.

https://www.araihelmet.eu/en/faq

Hur många sliter ut inredningen på 2,5 år för att sedan kasta hjälmen efter 5 år? Tillräckligt många om det ska finnas en marknad för att byta inredningen!

https://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcycle_parts/content_cat/448
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Arai säger 7 år från tillverkning och 5 år från köp för maximal skyddsnivå, dvs samma som ny.
Det är vad de kan garantera men precis som ett "bästföredatum" inte betyder att det måste vara sämre bara att det inte kan garanteras.
Det är frigoliten som åldras, EPS expanded polystyrene......


Tack för förklaringen och länken till Arais utlåtande.
Det är ju i alla fall en rimlig förklaring, och då faller ju tidiagare argument att åldringen är "försumbar" vid lagring, eftersom att den faktiskt åldras i princip lika mycket som vid användning.
Bra att veta, tack ! :tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, det var ju riktigt smart!
Och jag tycker ju också att "5-årsregeln" känns mysko, vad finns det liksom för relevant källa på det?
Förutom att någon vill sälja hjälmar?
För som det påpekas så håller en båt länge, men är också slaghållfastheten bra?
Tänker nog som många här att inredningen ryker först, och då är bytet ett faktum.
Men det skulle vara intressant att veta hur hjälmtillverkare med flera har kommit fram till att 5 år är en bra tumregel för en pryl som mest ligger i garderoben?

Janå, en båt skall ju orka med att slå i hård sjö, så...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack för förklaringen och länken till Arais utlåtande.
Det är ju i alla fall en rimlig förklaring, och då faller ju tidiagare argument att åldringen är "försumbar" vid lagring, eftersom att den faktiskt åldras i princip lika mycket som vid användning.
Bra att veta, tack ! :tummenupp

Eller åldras lika lite som vid användning... :7peta

Halvtomt eller halvfullt? :krama

Vad jag förstått är det ännu viktigare att hjälmen sitter rätt och passar på huvudet vid en olycka.

Men hur det händer när det händer är avgörande på ett helt annat sätt än för bilister.
I Tragikvärkets värld är det hastigheten som dödar och med statistik kan man visa att det gäller, för bilister, för det stämmer inte för motorcyklister...
Dr John Hinds är tyvärr inte med oss längre men här förklaras det som vi erfarna motorcyklister redan vet...

https://www.youtube.com/watch?v=ocHeJG5o8N0&feature=youtu.be&t=112[url]
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
För ett par år sedan hittade jag en hjälm som jag hade i moppeåldern. Kommer inte ihåg men det kan väl varit ca drygt 20 år senare som jag tog fram den.
Hjälmen var i toppskick men jag fick knappt ett märke när jag tryckte nageln i frigoliten.
Jag tycker det illustrerade bra vad som sakta händer med en hjälm.
Och den dagen ni upptäcker att er hjälm har blivit dålig. Det är inte den dagen som er hjälm blev dålig utan det här är något som kommit krypande på er.

Köpråd: Köp en hjälm du har råd att slänga bort den dagen den gjort sitt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Eller åldras lika lite som vid användning... :7peta

Halvtomt eller halvfullt? :krama

Vad jag förstått är det ännu viktigare att hjälmen sitter rätt och passar på huvudet vid en olycka.

Men hur det händer när det händer är avgörande på ett helt annat sätt än för bilister.
I Tragikvärkets värld är det hastigheten som dödar och med statistik kan man visa att det gäller, för bilister, för det stämmer inte för motorcyklister...
Dr John Hinds är tyvärr inte med oss längre men här förklaras det som vi erfarna motorcyklister redan vet...

https://www.youtube.com/watch?v=ocH...info i den videon, tack för länken :tummenupp
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Har sparat två av mina tidigare använda å fortfarande väldigt fina Simpson Bandit-hjälmar i sina original hjälmhuvor, en röd å en svart. Bägge hjälmarna i lätt Kevlar.

Blivande/är redan samlarobjekt, Not for Sale.

Den röda köptes från dåvarande Västtyskland ´81 å den svarta är från senare, kommer inte ihåg när/var...

IMG_1124.JPG
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tre år på plast och 5 år på glasfiber är riktmärket, men det varierar mellan tillverkare
Råden är samma oavsett var i världen du är och olika länder har olika intensivt UV-Ljus.
Jag tycker att i Sverige kan man lägga på 1-3 år på livslängden förutsatt att man förvarat den i garderob/källare etc. när den inte använts.
Vi har ju bara säsong att använda dom ett halvår samtidigt som man i t.ex Australien kan ha dom året runt.

Som köpare av begagnad hjälm anser jag strikt att åren gäller då jag inte vet dess historia. efter 5 år är en glasfiberhjälm värt 0 kronor.

Värt att tänka på är att det riktmärket härstammar från en tid när dom plaster och polymerer som används i hjälmar var rejält mycket sämre än vad dom är idag. Både vad gäller styrka och beständighet mot exempelvis UV strålning.

Det är några olika faktorer som påverkar olika delar av hjälmen på lite olika sätt. Skalet påverkas mestadels av UV strålning som förstör bindningarna i polymererna i skalet vilket påverkar hållfastheten.
Förvarar man hjälmen på altanen i solen hela tiden så kommer det förr eller senare att påverka skalets hållfasthet. Vid normal användning där man förvarar hjälmen inomhus i skugga mellan användningarna så är det med största sannolikhet ingenting som får någon betydelse förrän efter 10-20 år. Undantaget såklart om du tappat hjälmen vilket kan förstöra skalet på en gång.

Inredningen utsätts inte för UV ljus i någon nämnvärd omfattning och påverkas därför inte av det. Istället är det fukt, salter och proteiner i svett som påverkar mest samt att värme kan göra att det stötupptagande materialet tappar en del av sina mjukgörande ämnen vilket påverkar inredningens förmåga att ta upp stötar.
Kör man mycket i varmt väder och svettas mycket i hjälmen så åldras inredningen fortare dels pga att den "blöder" ut mjukgörare men också för att salterna och proteinerna i svetten på sikt kan förstöra EPS och liknande som används som stötupptagare. Kör du inte så mycket och sällan i extremt varmt väder så åldras inredningen långsammare.

Jag skulle säga att baserat på kvaliteten på plaster/polymerer för 20 år sedan (när denna regel redan fanns) och kvaliteten på dagens polymerer så är det orimligt att samma tumregel ska kunna gälla eftersom polymererna idag är enormt mycket stabilare än dåtidens polymerer.
Att en modern hjälm (från dom senaste 5 åren) skulle vara slut redan efter 5 år finner jag för extremt osannolikt om du inte använt den extremt mycket (exempelvis för att du arbetat heltid som motorcyckelbud).
Med tanke på UV stabiliteten på moderna plaster så är det också extremt osannolikt på gränsen till orimligt att en plasthjälm skulle förstöras nämnvärt mycket fortare än en komposithjälm. Komposithjälmen är ju också plast. Det är bara det att den är armerad med glasfiber eller kolfiber eller en blandning därav.

Dvs redan att man säger olika tider för plast och komposit säger mig att det är en regel som inte längre är giltig.

Personligen har jag svårt att se att en modern hjälm gjord med moderna plaster och kompositer skulle vara slut på kortare tid än 10 år förutsatt att man är en hyfsat genomsnittlig användare.

Sen är det ju klart att det görs framsteg på även hjälmar vilket gör att det är sannolikt att en ny hjälm idag är något säkrare än en ny hjälm var för 5 år sedan.

Personligen byter jag inte hjälm för att den uppnått en viss ålder. Jag bedömer skicket på inredningen och skalet. Om den fortfarande känns fräsch och hyfsat osliten så kör jag vidare med samma hjälm. Känns den sliten så byter jag ut den.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top