Avyttra gamla hjälmar?

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Hur gör folk på SH med sina gamla krukor? Har två hjälmar jag vill bli av med, de är inte kraschade men närmar sig åldersgränsen och känner inte för besväret att sälja dem. Tar räddningstjänst/brandkår emot dem för att öva med? Eller är det bara att slänga skiten?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har handelsboden i stan och de tog gärna emot och kasserar eller ger till räddningstjänsten

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Skär remmen o släng eller pynta garageväggarna :)har en del uppefter taket i garaget själv :tummenupp:eek:m det är någon lite finare hjälm förstås
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Har handelsboden i stan och de tog gärna emot och kasserar eller ger till räddningstjänsten

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Har också Handelsboden i Malmö, ska kolla med dem, tack för tips!

Skär remmen o släng eller pynta garageväggarna :)har en del uppefter taket i garaget själv :tummenupp:eek:m det är någon lite finare hjälm förstås
Funderade på att spara som dekoration men det är rena dussinhjälmar så bestämde mig för att det tar nog mest plats annars är det en rätt kul idé.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag har alltid haft svårt förstöra eller att slänga "fungerande" saker. Jag kör det till "grovis" och ställer det där dom återanvänder med tanken att "den enes skräp är den andres skatt". Är då deras beslut vad att göra med prylarna och om det kan inbringa en slant till välgörande ändamål är det ett plus :)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag samlar på gamla, färgglada (ej enfärgade), dekorerade, hjälmar. Att ha som väggdekoration å så. Replikahjälmar är riktigt kul. Ser gärna bild på hjälmen, så kan vi prata om det... Med vänlig hälsning. Tony

IMG_20200125_090537 (1280x960).jpg 20200125_077_TonyDönges-superbikegarage (1280x853).jpg
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har alltid haft svårt förstöra eller att slänga "fungerande" saker. Jag kör det till "grovis" och ställer det där dom återanvänder med tanken att "den enes skräp är den andres skatt". Är då deras beslut vad att göra med prylarna och om det kan inbringa en slant till välgörande ändamål är det ett plus :)
Tänkte genast på Toyman när jag läste tråden :)

Själv skulle jag nog inte våga chansa på en beggad hjälm..

Höll på att bli riktigt osams med farsan då han för några år sen köpte en mc scooter, rotade fram min gamla Nolan polykarbonathjälm från 1986 och tyckte det funkade jättebra.

Samma sak med nästa beggade "okänt märke" hjälm han lyckades hitta på loppis och undrade om jag typ kunde sätta ut på blocket när scootern blivit såld..
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tänkte genast på Toyman när jag läste tråden :)

Själv skulle jag nog inte våga chansa på en beggad hjälm..

Höll på att bli riktigt osams med farsan då han för några år sen köpte en mc scooter, rotade fram min gamla Nolan polykarbonathjälm från 1986 och tyckte det funkade jättebra.

Samma sak med nästa beggade "okänt märke" hjälm han lyckades hitta på loppis och undrade om jag typ kunde sätta ut på blocket när scootern blivit såld..

Jag är så gammal så att det kvittar. Dessutom fick jag liknande bild senast jag röntgade skallen som vår kära Homer :)
ec1403dd767a05814688d18b4bf32cd4.jpg
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag ser poängen :)
En begagnad hjälm behöver såklart inte vara dålig, det är bara en fråga om riskkalkylering, även en ny hjälm kan ju blivit tappad osv...

Vet inte om det är en skröna men iom mopedhjälmstvånget -78 ska en lokal tjomme i diskusion med farbror blå erbjudit sej kliva upp på vattentornet, släppa en hjälm och sin toppluva för att se vilken som höll bäst...

Skrönan säger att han fick köra vidare med toppluva, fast inte pga hans "briljanta" fysikkunskaper :D

Har sett folk göra om gamla hjälmar till klockor osv :tummenupp
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag slänger bort hjälmar när vi byter dom av åldersskäl, visst svider det i själen då det inte är något fel på dom men det är övergående smärta.
Skulle köpa en Neotec till frun då hennes började bli för gammal och hittade en fin på Blocket för 2800kr.
visade sig att den var 7 år...dvs äldre än den jag skulle ersätta. :va
Baserat på prislappen trodde jag den var under ett år gammal.
folk verkar tro att hjälmar är värt guld hur länge som helst :dummer
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag slänger bort hjälmar när vi byter dom av åldersskäl, visst svider det i själen då det inte är något fel på dom men det är övergående smärta.
Skulle köpa en Neotec till frun då hennes började bli för gammal och hittade en fin på Blocket för 2800kr.
visade sig att den var 7 år...dvs äldre än den jag skulle ersätta. :va
Baserat på prislappen trodde jag den var under ett år gammal.
folk verkar tro att hjälmar är värt guld hur länge som helst :dummer

Tycker det är sånt resursslöseri bara slänga prylar. Jag har även tagit några "krukor" och planterat blommor i. Ser riktigt ballt ut och lite annorlunda. Folk reagerar positivt :)
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
En gång hittade jag en gammal kruka livlös vid ytterdörren. Enligt frun hade den då under natten utmattad på egna ben försökt ta sig ut... Fan tro't. Men kanske finns det någon hjälmavlivare att hyra in som på ett skonsamt sätt förkortar lidandet...?
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag slänger bort hjälmar när vi byter dom av åldersskäl, visst svider det i själen då det inte är något fel på dom men det är övergående smärta.
Skulle köpa en Neotec till frun då hennes började bli för gammal och hittade en fin på Blocket för 2800kr.
visade sig att den var 7 år...dvs äldre än den jag skulle ersätta. :va
Baserat på prislappen trodde jag den var under ett år gammal.
folk verkar tro att hjälmar är värt guld hur länge som helst :dummer
Efter hur många år skall man då byta ut sin hjälm?
Neotecen var ju som mest 6 år och jag har definitivt mina hjälmar i 6år
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Efter hur många år skall man då byta ut sin hjälm?
Neotecen var ju som mest 6 år och jag har definitivt mina hjälmar i 6år
Tre år på plast och 5 år på glasfiber är riktmärket, men det varierar mellan tillverkare
Råden är samma oavsett var i världen du är och olika länder har olika intensivt UV-Ljus.
Jag tycker att i Sverige kan man lägga på 1-3 år på livslängden förutsatt att man förvarat den i garderob/källare etc. när den inte använts.
Vi har ju bara säsong att använda dom ett halvår samtidigt som man i t.ex Australien kan ha dom året runt.

Som köpare av begagnad hjälm anser jag strikt att åren gäller då jag inte vet dess historia. efter 5 år är en glasfiberhjälm värt 0 kronor.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet inte hur mycket/litet ni kör, men på 5 år är ju hjälmen ändå utsliten. Behövs nytt visir, nytt solvisir om man har det, ventilationen är halvt igenkläggad av döda insekter och inredningen är redo för komposten...
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag vet inte hur mycket/litet ni kör, men på 5 år är ju hjälmen ändå utsliten. Behövs nytt visir, nytt solvisir om man har det, ventilationen är halvt igenkläggad av döda insekter och inredningen är redo för komposten...
Beror nog lite på hur mkt man kör och hur man sköter om sina saker...

5 år är ca 500mil för mig :)

EDIT: Min nuvarande Shoei är tillverkad nov 2013 och den ser ut som ny
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag har alltid en gammal hjälm som extrahjälm i garaget om något skulle hända den nuvarande. Får ändå svindel av att ens fundera på att lämna bort en av mina gamla Araihjälmar….
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det här var inte lätt, hjälmtillverkarna verkar överens om att 5år är en tumregel.
Fast det är att göra det lite för lätt för sej tycker jag då det är flera faktorer som påverkar en hjälms livslängd samt att tillverkarna formulerar sej lite olika.

En gammal oarmerad polykarbonathjälm har jag inga problem att kassera, en kolfiberarmerad kvalitetshjälm kan jag inte se förlorar sina skalegenskaper efter 5år, däremot gäller såklart att inredningen fortfarande är okej.


Självklart får man chansa hur mycket man vill, så länge det är ens eget huvud hjälmen sitter på..

Bikebandit försöker sej på att reda ut vad som gäller och varför:
https://www.bikebandit.com/blog/how-often-should-you-really-replace-your-motorcycle-helmet


Sammanfattning(översättning, något nedkortad)..
Femårsregeln är en grov uppskattning av mängden slitage den genomsnittliga hjälmen utsätts för över tid men precis som vissa kör en gång i veckan, bara soliga morgnar, och vissa pendlar hårda mil varje dag, kommer mängden slitage variera mycket beroende på den tid föraren använder hjälmen.

Hjälmar slits över tid men det finns inga bevis för att en väl underhållen, oskadad hjälm plötsligt kommer att förlora sin skyddsförmåga vid femårsstrecket.

Försämring sker gradvis och branschen är överens om att den genomsnittligt använda hjälmen troligtvis behöver kasseras efter fem år.

Femårsregeln gäller fem års användning, inte fem år från tillverkning.
Även om en hjälm försämras till viss grad av att ligga på lager är denna grad försumbar och räknas inte.

Den ursprungliga kvaliteten är en faktor i hur väl hjälmen kommer behålla ursprungsegsenskaperna.

Även om tillverkarna av topkvalitethjälmar rekommenderar att du kasserar hjälmen vid femårssträcket kan en hjälm av lägre kvalitet vara slut väl innan den tiden om den brukats hårt.

Reflektion:
Femårsregeln, en allmän regel av hur ofta en hjälm ska bytas ut, är inte en dålig idé men det är du som måste göra bedömningen när det är dags att byta ut hjälmen och det har lika mycket att göra med mängden slitage och nivån på användbarhet som med dess ålder.
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Vad tycker ni om nya men något skadade hjälmar? Jag har en 2år gammal shoei som Jag har nickat en sten med i dryg motorvägsfart. Det yttersta lagret har blivit skadat. Den känns fortfarande ok och jag ser inga sprickor.
Är den bara skräp nu?

46ac819aab439a9a8d0dac3c813ea8dc.jpg


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Beror nog lite på hur mkt man kör och hur man sköter om sina saker...

5 år är ca 500mil för mig :)

EDIT: Min nuvarande Shoei är tillverkad nov 2013 och den ser ut som ny

Ja den kan nog användas länge till. Jag kör nog 6-7000 mil på fem år och den exponeras då mer än 10 ggr så mycket för grus, regn, sol, insekter och inte minst ett människohuvud som inte alltid är nyduschat efter några dygn på hoj och i tält...

Min förra Schubert C3Pro var då pensionsfähig efter fem säsonger. Nöjd med den i övrigt så jag köpte en ny likadan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top