Båtmotor från 80talet

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ok, sjukt OT, men jag har en Johnssonmotor som läcker soppa innan förgasarna. Slangarna är 5mm invändigt och det står 14 bar på dem. Dessa har man bytt standard på så nu är det 6mm som gäller så jag har jagat efter slang. Hydroscand har 5mm som är klassad 10 bar, det kan väl inte vara ett problem? Bränslepumpen lär väl inte trycka ut 14 bar?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Utan någon som helst vetskap om vad det är för motor du snackar om så tänker jag att 80-tal = förgasare, och knappeligen i närheten av 10bar bränsletryck så att det skall funka ypperligt.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du har ca 0,2-0,3 bar från vacum bränslepump till förgasarna.. Så vilken bränsle godkänd slang som helst duger fint. Biltema håller 1-2 år innan dessa ger upp satsa på riktig slang från Mekonomen autoprodukter eller valfri.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Nästa, på riktigt, korkade fråga. Hur länge kan man köra en tvåtaktare utan kylning? Har motorn på båten på en kärra på land och vet inte om jag får till en balja stor nog för att få in vatten i impellern....

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är nog impellern som tar stryk först, och det ganska snabbt. Skaffa en spolmuff som du kopplar vattenslangen till. Googla på spolmuff och utombordare får du massor av träffar.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Grymt! Tackar för hjälpen. Spolmuff var en grej jag inte sett tidigare :)

Hur kommer det sig att impellern tar stryk av att snurra utan vatten?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Impellern är av gummi o när den snurrar torr så blir det som när du burnar med bilen, gummit smälter o när du stänger av så klistras vingarna fast i pumphuset.

När du startar nästa gång rycks vingarna loss o motorn pumpar inte kylvatten och man kan få upp gummi rester som tätar framtida kylvatten flöde.. På en gammal 80 tals motor hade jag bytt impeller(vilket jag gjorde i min yamaha 40hp). För att inte riskera värme nyp.

Det är som att köra en gammal bra bil men skita i att byta kamrem..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Perfekt tråd, jag kapar! :D

Någon kunnig i el på dessa gamla motorer?

Har en johnson där jag funderar på om laddningen funkar .

Har bytt likriktare då den brunnit men den har ju en regulator med, kan jag bara fimpa regulatorn och se om spänningen kryper upp med varvet?

Hur mäter jag en sådan förresten, ska den vara enkelriktad eller vilken funktion ska den ha?
Kör motorn på tomgång och ca:2000rpm och kollar batteriet men ingen skillnad från motor avstängd men kanske måste köra ett tag?

Bara byta och hoppas på det bästa verkar inte göra sig med denna då regulatorn är en del som tagits ur produktion, troligen ersatt, kanske med en kombinerad likriktare/regulator men då jag redan köpt en likriktare så skulle jag vilja veta att regulatorn är kass innan jag handlar på mig en sådan.

Varvräknaren fungerar, sannolikt som den ska då varvtalet är korrekt med senast jag körde båten och stämmer med specarna, varvar ca:52-5300 fullt så statorn lämnar puls iaf., kan jag mäta statorutgångarna med en vanlig multimeter eller behöver jag en DVA adapter?

Har dragit fram en "mätkabel" nu så jag ska kunna mäta under körning ifall det kanske behövs lite snurr på den för att orka över batterispänningen men det blir först om några dagar det så om någon vet något om regulatorn och hur jag kan kontrollera den med motorn avstängd.

Skickar med elshema, ska inte vara rätt men stämmer med min konfiguration, enligt schema ska jag sakna trim på den men det gör jag inte, modeller med trim ska ha en kombinerad regulator/likriktare.
Såg däremot på någon annan sida att just -82 skulle enbart ha likriktare på modeller utan trim och regulator på de med trim som detta schema säger och alla anslutningar och delar stämmer.

Stora kunskapsluckor så många frågor, hjäääääälp! :D
82_84_V4_NOTNT.jpg
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Mer frågor, kabelhärvan internt är kass, var skall man vända sig för sånt?
Johnson verkar ha gått ihop med evinrude, någon som har tips?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
OMC köpte Johnson 1936, så de har varit samma ganska länge... Fast OMC gick i konkurs 2000, det visste jag inte.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det som alla andra så gäller Ebay. Yamaha o Suzuki säljer delar till dom är slut på centrallager sedan kastar man sakerna.

Tyvärr behöver inte tillverkare ha lagerhållning mer än i 10 år. Om dom inte känner för det.

Är ett fabrikat som Jonsson sållt konkurs sållt så är nog risken väldigt liten att finna en kabel härva.

Men kontakta en större marina med försäljning så kanske som kan styra dej i rätt riktning.

Sedan e ett skarpt förslag från regeringen.. Att slutar vi inte frivilligt med 2T utombordare så blir det ett total förbud på att använda 2T båtmotorer.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Tror att det är svårt att köpa en ny kabelhärva, gör en egen i stället.
Jag hittade ett ställe i England som sålde kabel i alla möjliga färger, med eller utan ränder, på meter. Så mät upp den gamla härvan och gör dig en egen ny fin.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Den stora grejen är nog kontakten så att rätt tåt får rätt ström

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Hej jag har en 55hk evinrude ståendes kabelhärvan ser bra ut i den
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Eller riv ur valfri diskmaskin/tvättmaskin. Finns galet mycket tunn fintrådig kabel i dessa, I säkert 100 olika färger.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top