Gran Premio Red Bull de Andalucía

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så jag tycker att det låter jävligt märkligt att inte förarna har mer & säga till om men kanske Alatalo vid något tillfälle kan dela med sig av sin kunskap om detta.

Oavsett vilken förare vi diskuterar så ligger det oftast lite mer bakom sanningen än att "mina dumma ingenjörer lyssnar inte på mig"...

Det är länge sedan ett tävlingsfordon utvecklades helt och hållet utifrån förarens kommentarer och förarkommentarer har dessutom en tendens att förändras över tid eftersom den mänskliga hjärnans perception ju förändras med tid, miljö och en massa andra faktorer. Förarkommentarer plus noggranna dataanalyser över en längre tid och att dessa sedan stäms av mot tidigare erfarenheter är därför det vedertagna arbetssättet.

Min åsikt - i det generella fallet - är därför att en förare som hamnar snett och sedan helt magiskt "hittar tillbaka till sina inställningar" oftast har varit starkt bidragande till det felaktiga vägvalet och inte alls lika aktiva i att hitta tillbaka till rätt väg...Att det sedan framställs som något helt annat i media är ju bara en del av sportens natur. Egoboostningen inom racing ligger ju på nästan samma nivå som proffsboxning...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Oavsett vilken förare vi diskuterar så ligger det oftast lite mer bakom sanningen än att "mina dumma ingenjörer lyssnar inte på mig"...

Det är länge sedan ett tävlingsfordon utvecklades helt och hållet utifrån förarens kommentarer och förarkommentarer har dessutom en tendens att förändras över tid eftersom den mänskliga hjärnans perception ju förändras med tid, miljö och en massa andra faktorer. Förarkommentarer plus noggranna dataanalyser över en längre tid och att dessa sedan stäms av mot tidigare erfarenheter är därför det vedertagna arbetssättet.

Min åsikt - i det generella fallet - är därför att en förare som hamnar snett och sedan helt magiskt "hittar tillbaka till sina inställningar" oftast har varit starkt bidragande till det felaktiga vägvalet och inte alls lika aktiva i att hitta tillbaka till rätt väg...Att det sedan framställs som något helt annat i media är ju bara en del av sportens natur. Egoboostningen inom racing ligger ju på nästan samma nivå som proffsboxning...
Såklart bygger allt i slutändan på grundade fakta och exakt hur mycket förarnas input styr det vet nog bara förare och team..

Fast det blev ju lite konstigt när det är Lin Jarvis som i en intervju säger att Rossi fick igenom något hos ledningen, det är ju han som är ledningen, ja eller ledningens förlängda hand... :)
Eller så var det bara ett internskämt med media(?) :crash
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
SEK

Jag vet vad Bajaj omsätter men det betyder ju inte att de inte förstår pengars värde snarare tvärtom.

Håller med.
Men om Bajaj var intresserade av pengar så skulle KTM inte vara med i MotoGP.
Min slutsats är därför att KTM är med i MotoGP för att driva utvecklingen av egna produkter.
Utveckla kunnandet inom företaget.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top