Gran Premio Red Bull de Andalucía

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
"Om Rossi får ordning på setupen i kommande race så kommer han kanske tom vara före MV när vi summerar mästerskapet!!"

Har vi inte sett och hört detta under ett antal år ..."Bara Yamaha får rätt på inställningarna så.....Sanningen är dock en annan, Rossi är beundransvärd men tiden har sin stilla gång och trenden är tydlig.
Ett bortfall av flera konkurrenter i kombination av en säker insats bäddade för den pallplats som han behövde och med lite flyt kunde han komma högre upp på pallen.
Jag har dock svårt att se att han kommer att hamna bland topp 6 och det har inte med inställningar att göra.

Quartararo full pott efter två helsäkra race , med ökat självförtroende....Vilken utveckling killen har..Vad tänker Marquez? Vad blir taktiken i Brno? Sätta Fabio på plats direkt eller tvungen att vara mer taktisk.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Visst har du en poäng i att vi har hört det förr...

MEN Rossi har ju varit sopslut i bortåt 10år enl många & hur många år sedan var det han slutade före sin teamkollega dvs MV12 i mästerskapet...

Det måste ju trots allt ha varit ett bra tag sedan med tanke på hur knackigt det gått för den gamle?

Eller så var det knappt 2 år sedan, 2018 då även MV12 hade problem med Yammans fäste & det var kräftgång på båda sidorna i Yamahas box.

Rossi är inte på nivå med Marc & Fabio, det håller jag med om till 100% MEN om & bara OM det nu på någon mirakulöst sätt skulle vara så att han får till sin M1 så den funkar även för hans körstil kommande race, då tror jag han är före Vinales i sammandraget!!
(Sen tror jag för övrigt att även Morbidelli kommer vara före BÅDA fabriksförarna i slutändan...)

Och det tror jag av samma anledning som jag tror att Lorenzo har större chans än Dovi att hjälpa Ducati ta titeln fast han stått över en säsong, Rossi tar Maverick på ren racecraft på samma sätt som Lorenzo skulle tagit Dovi om han stannat hos Ducati.

Rossi & Lorenzo har något som bara har överträffats av Marc & kanske även Stoner, men det ser lovande ut med Quartararo & även Binder!!
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Tror hans taktik är att 1. Inte orsaka permanent armskada och 2. Fullfölja racet.

Ja, jag tror också på något sånt. Rimligtvis resonerar han så. Men man vet ju inte med denne herre...

Borde ju finnas risk att en sån här skada blir hämmande under lång tid. Armen är ju inte en oviktig kroppsdel för en motorcykelförare. Rossi var ju märkbart hämmad under lång tid efter sin benskada.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
M Marquez lär inte finna läget speciellt roande.
Har nog aldrig hört någon säga ordet "try" så många ggr som
Marc i intevjun efter att ha avbrutit Q1.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Vi såg ju hur bra det gick när han senast skulle sätta honom på plats i Sepang :hihi

Tror nog Marquez var mer nöjd än Fabio efter Sepang, trots Q2 som du troligen syftar på så droppar Quartararo från pole till sjunde plats och MM från fjärde startled upp till andra och därmed 20 p och det är väl detta som till stor del karaktäriserar MM.....inget är omöjligt, det såg vi senast från Jerez.

Samtidigt är MM medveten om Quartararos talang och utveckling. Försöker ta ett psykologiskt övertag
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
För lägga till i diskussionen så måste man räkna in VR:s förmåga att inte krascha med några få undantag kan ge honom en högre plats i slutet trots att flera andra är snabbare. Personligen tror jag att det även är det som ligger honom lite i fatet då han kommer från en era där "köra över gränsen" bokstavligen var livsfarligt. De nya förarna har lika mkt MM som VR som förebild och numera med "run off" zoner som är asfalterade har de lärt sig att över gränsen inte alls är lika farligt. Lägg till att den bäste (MM) ständigt visar att framhjulssläpp osv bara är en del av körningen samt krävs för att vara bäst så kommer de nya talangerna upp med en annan inställning. Jag tror förvisso att alla förare kan utvecklas men just det där med risktagning som samtliga i toppen redan har lite av är en svår sak att ändra.

En viktig sak med de två senaste racen att komma ihåg är att det var på en av Ducatis allra sämsta banor. Brno kommer inte alls bli lika lätt för de andra när Ducatiförarna känner sig hemma.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Absolut! VR är säkerheten själv
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ju mer turbulent i toppen desto mer kan det gynna Rossi.

Se bara 2006 då Hayden vann sin premiärsäsong trots bara två första platser av totalt 17 tävlingar..

Såg intervjun med Lin Jarvis och blev rätt förvånad över hur lite inflytande Rossi verkar haft över materialval och inställningar..
Jarvis menade att Japaner generellt har inställningen att den hojen/föraren som presterar bäst blir den setup de övriga förarna får, vilket iofs Honda bevisat men Yamaha(?)

Jarvis var själv förvånad över att Rossi fått igenom en egen setup, det låter helgalet i mina öron(?!)
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ju mer turbulent i toppen desto mer kan det gynna Rossi.

Se bara 2006 då Hayden vann sin premiärsäsong trots bara två första platser av totalt 17 tävlingar..

Såg intervjun med Lin Jarvis och blev rätt förvånad över hur lite inflytande Rossi verkar haft över materialval och inställningar..
Jarvis menade att Japaner generellt har inställningen att den hojen/föraren som presterar bäst blir den setup de övriga förarna får, vilket iofs Honda bevisat men Yamaha(?)

Jarvis var själv förvånad över att Rossi fått igenom en egen setup, det låter helgalet i mina öron(?!)

Ja, håller med, låter verkligen konstigt. Men, jag gissar att mycket av det ligger i vad som menas med ”setup”. Rena inställningar på fjädring, mappning etc gissar att de enskilda förarna har ganska mycket fritt spelrum att justera som de vill. Däremot kanske ”setup” i detta avseendet handlar mer om geometriförändringar som kräver nya delar?

Eller kan det bara så att den japanska teknikern säger blankt nej när Rossi vill justera ride height eller motsvarande större än viss procent? Så kan det väl ändå inte vara?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja, håller med, låter verkligen konstigt. Men, jag gissar att mycket av det ligger i vad som menas med ”setup”. Rena inställningar på fjädring, mappning etc gissar att de enskilda förarna har ganska mycket fritt spelrum att justera som de vill. Däremot kanske ”setup” i detta avseendet handlar mer om geometriförändringar som kräver nya delar?

Eller kan det bara så att den japanska teknikern säger blankt nej när Rossi vill justera ride height eller motsvarande större än viss procent? Så kan det väl ändå inte vara?
Tolkar nog lika, saker som går att justera på plats är nog fritt, dock geometri och flexzoner mm är det nog ingenjörerna som bestämmer baserat på statistisk data...

Ganska historielöst dock med tanke på att Rossi var den som hjälpte till att lyfta Yamaha när han bytte från Honda, bl,a pga just den inställningen...
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Tolkar nog lika, saker som går att justera på plats är nog fritt, dock geometri och flexzoner mm är det nog ingenjörerna som bestämmer baserat på statistisk data...

Ganska historielöst dock med tanke på att Rossi var den som hjälpte till att lyfta Yamaha när han bytte från Honda, bl,a pga just den inställningen...

Den här historien upprepar sig själv hela tiden...

Vad hände när MM kom in och frälste Honda?
Självklart började Honda mer och mer lyssna på MM istället för Pedrosa som inte var lika snabb men hade lång erfarenhet av att utveckla hojar. Nästkommande säsonger visar sig Hondan nästintill okörbar om man inte besitter den största talangen i sporten.
Tvärtom gällde även när JL var nästan oslagbar och Spies, Kryckan samt Toseland fann det omöjligt att köra hojen på samma sätt som honom men det spelade ingen roll eftersom de inte vann.

Sen tycker jag inte att de ska lyssna på VR för mkt eftersom de andra tre Yammorna inte alls har samma problem och vore det inte för morbidellis haveri i helgen så hade VR varit sista Yamaha över linjen.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Jag håller med dig!! :tummenupp Jag tycker inte heller att dom ska utveckla kommande generationer av hojen efter Rossis körstil eftersom dom andra 3 förarna bevisligen presterar mycket bra på den.

Men Lorre hade ju en jävla massa problem med att få Duccen & funka INNAN dom helt enkelt gav just Lorre delarna han ville ha för att.passa hans körstil bättre, har för mig att han bla fick en helt annan form på tanken?:va

Sen så tog väl inte många race innan Lorre var med & krigade om pallen för att sedan plötsligt vinna igen, ja & sen blev det ju Honda & även om dom efter ett tag flög honom till Honda i Japan för att anpassa hojen(eller minns jag helt fel nu?) så fick dom ju inte till det. Sen bidrog ju hans krascher & skador såklart också till varför det gick som det gjorde.

Så jag tycker att det låter jävligt märkligt att inte förarna har mer & säga till om men kanske Alatalo vid något tillfälle kan dela med sig av sin kunskap om detta.

Ska man vinna team & fabriks mästerskapet så borde det väl ändå vara väl investerade pengar i att få till hojarna åt samtliga i teamet så dom presterar på max.

Sen så får man ju verkligen hoppas att det inte blir motorproblem som sabbar Fabios chanser på titeln i fall det skulle visa sig att det inte bara var den extrema hettan som gjorde att dom gav upp...

Det blir jävligt spännande för mästerskapet när det nu blir helt andra hojar & förare som som förmodligen har en ganska klar fördel av kommande banors layout.
Och kanske framför allt att Marc måste ta in 50 poäng på Quarten på 11 race!!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag håller med dig!! :tummenupp Jag tycker inte heller att dom ska utveckla kommande generationer av hojen efter Rossis körstil eftersom dom andra 3 förarna bevisligen presterar mycket bra på den.

Men Lorre hade ju en jävla massa problem med att få Duccen & funka INNAN dom helt enkelt gav just Lorre delarna han ville ha för att.passa hans körstil bättre, har för mig att han bla fick en helt annan form på tanken?:va

Sen så tog väl inte många race innan Lorre var med & krigade om pallen för att sedan plötsligt vinna igen, ja & sen blev det ju Honda & även om dom efter ett tag flög honom till Honda i Japan för att anpassa hojen(eller minns jag helt fel nu?) så fick dom ju inte till det. Sen bidrog ju hans krascher & skador såklart också till varför det gick som det gjorde.

Så jag tycker att det låter jävligt märkligt att inte förarna har mer & säga till om men kanske Alatalo vid något tillfälle kan dela med sig av sin kunskap om detta.

Ska man vinna team & fabriks mästerskapet så borde det väl ändå vara väl investerade pengar i att få till hojarna åt samtliga i teamet så dom presterar på max.

Sen så får man ju verkligen hoppas att det inte blir motorproblem som sabbar Fabios chanser på titeln i fall det skulle visa sig att det inte bara var den extrema hettan som gjorde att dom gav upp...

Det blir jävligt spännande för mästerskapet när det nu blir helt andra hojar & förare som som förmodligen har en ganska klar fördel av kommande banors layout.
Och kanske framför allt att Marc måste ta in 50 poäng på Quarten på 11 race!!

Grejen är väl att alla andra hojar än Yamahas kräver "mer" av föraren och därför behöver en extra stor talang för att göras till en vinnare. Nu är ju både Ducatis och Hondas hojar mkt vänligare än bara för något år sen men M1:an har ju varit det i 15år. Dock så krävs den där lilla extra talangen oavsett om du skall bli mästare.

Jag tycker ju Ducati agerade väldigt konstigt med JL för ser man till deras resurser och Da´llangas nyfikenhet att prova okonventionella saker så är ju extra stöd vid tanken något en ingenjör kan göra på en timme med två kuddar racefoam och en dremel.
Sen vet ju alla i depån att OM JL hittar ganska rätt så är han irriterande konsistent så därför borde man göra allt för det.
Hondan är ju ett helt kapitel för sig och måste bevisligen överköras och det klarar bara MM att göra och fortfarande komma i mål ofta. JL och MM körstil skiljer sig så mkt att jag aldrig såg hur det skulle funka från början.

Tycker Ducatis förhållning till deras förare är lite speciell för de har haft tre av de största talangerna under 2000-talet i stallet i Stoner, VR och JL. Med Stoner förstod de inte vad de hade och med VR gjorde de allt för honom men hojen var fruktansvärd och JL gav de inte tillräckligt med tid för hitta rätt.

När det kommer till förarnas input så tror jag det är en liten gissningslek för alla team att tolka det de säger och sen härleda det rätt. Sen är det ju alltid så att om man gör något lite bättre så blir något annat sämre i den här världen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag undrar även när KTM kommer att behöva fundera över sitt beslut med WP då tom HRC till slut fick överge både showa och nissin. De börjar komma så nära nu att minsta vinning i prestanda måste bejakas.

Beror på vad den indiska KTM ledningens målsättning är:
Vinna race i MotoGP ?
Driva utvecklingen av egna produkter ? Utveckla kunnandet inom företaget ?

Det "dräller" av indiska "datanissar" i Europa och USA.
Så varför skulle indierna acceptera att de är hopplösa på maskinkonstruktion ?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Beror på vad den indiska KTM ledningens målsättning är:
Vinna race i MotoGP ?
Driva utvecklingen av egna produkter ? Utveckla kunnandet inom företaget ?

Det "dräller" av indiska "datanissar" i Europa och USA.
Så varför skulle indierna acceptera att de är hopplösa på maskinkonstruktion ?

Jag är helt övertygad om att det är deras tanke MEN allt är fortfarande sekundärt till att vinna.

Den stora skillnaden mot datanissarnas företag är att de inte har en gigantisk sponsor som kräver resultat utan bara ägare som kräver utdelning. Har ingen aning om vad red bull pytsar in i KTM men Repsol betalar ca 120-150miljoner för ETT team. KTM har totalt 4st cyklar med nästan uteslutande red bull spons…
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är helt övertygad om att det är deras tanke MEN allt är fortfarande sekundärt till att vinna.

Den stora skillnaden mot datanissarnas företag är att de inte har en gigantisk sponsor som kräver resultat utan bara ägare som kräver utdelning. Har ingen aning om vad red bull pytsar in i KTM men Repsol betalar ca 120-150miljoner för ETT team. KTM har totalt 4st cyklar med nästan uteslutande red bull spons…

Miljoner av vad ?
Bajaj Group har intäkter på ca US$6.0 billion (ca 60 miljarder kr)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bajaj_Group
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top