Gran Premio Red Bull de Andalucía

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Han är såklart fortfarande extremt snabb, MEN, är det inte lite oroväckande när han själv säger att han inte är bland de snabbaste förarna längre? Det brukar ju heta att om man som förare har erkänt för sig själv att vinst kanske inte är möjligt så har man redan förlorat. Att inte ha drivet efter vinst och ändå fortsätta tävla?

Med det sagt, jag är ett enormt vale-fan och tror/hoppas fortfarande att han ska blixtra till ett antal gånger både denna och nästa säsong.

Om man som Rossi inte fått hojen att fungera optimalt sedan bytet till Michelin så är det ju svårt att vara bland dom snabbaste förarna, jag tror dock att han innerst inne tror att vinst är möjlig men att han valt att skruva ned förväntningarna från media efter den långa perioden av problem med fästet.

Även jag som följt VR46 sedan hans debut i kungaklassen inser ju att han skulle behöva ha extremt flyt för att kunna ta en 10:e titel MEN jag är övertygad om att han fortfarande kan vinna 1-3 race per säsong om han får till inställningarna.

Så förhoppningsvis kommer vi få se Rossi vara med i toppstriden även i fortsättningen!!
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Bra virke i Binder... fick en skaplig flygtur innan han stämde möte med hojen igen.

Han är en pilot för framtiden.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Bra virke i Binder... fick en skaplig flygtur innan han stämde möte med hojen igen.

Han är en pilot för framtiden.
Jag tror att han kan tjäna på att närma sig gränsen från andra hållet någon gång ibland. Det går åt mycket tur för att köra av regelbundet och inte skada sig. Även den bäste kan drabbas, sägs det.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag tror att han kan tjäna på att närma sig gränsen från andra hållet någon gång ibland. Det går åt mycket tur för att köra av regelbundet och inte skada sig. Även den bäste kan drabbas, sägs det.

håller med dig kan vi ha en ny Carlos Checka på G :rock
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Jag tror att han kan tjäna på att närma sig gränsen från andra hållet någon gång ibland. Det går åt mycket tur för att köra av regelbundet och inte skada sig. Även den bäste kan drabbas, sägs det.

Absolut, men att han har varit ute på åkern och harvat har ju mest berott på andra, när han varit på banan har han åkt lika fort som de längst fram.
Highsidern i dag dock där var han själv regissören...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bra virke i Binder... fick en skaplig flygtur innan han stämde möte med hojen igen.

Han är en pilot för framtiden.

Otäckt lik Marquez olycka tyckte jag.
High sider med en hoj som kommer efter och knuffar till en.
Tur det gick bra.
Och ja, ska bli spännande att följa hans fortsatta bravader. :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Absolut, men att han har varit ute på åkern och harvat har ju mest berott på andra, när han varit på banan har han åkt lika fort som de längst fram.
Highsidern i dag dock där var han själv regissören...

Amatörpsykologen inom mig säger att det är lättare att köra skitfort när racet redan har skitit sig. Lyckas man är det bra, men skulle man klota igen gör inte så mycket.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju lite spännande att alla fabrikat hade en satellithoj eller två framför fabriksteamet på racet, men sedan kastade de hojen i backen lite hastigt och lustigt. Svåra förhållanden, så klart men det brukar ju ändå inte vara så jäkligt mycket fart i satelliterna jämfört med fabrikarna.
Kul att gubben fått upp farten igen, hoppas det håller i sig.
Viñales verkar aldrig riktigt få till det på yamahan, han skulle suttit kvar på suzukin, där verkade det ju funka rätt bra för honom ändå.

Det var ju rätt roligt att se skillnaden på Fabio och Maverick i Parc fermé, där Fabio såg ut att knappt ha kört alls, pigg och rask och lite lagom småsvettig medan Maverick såg helt fantastiskt varm och sliten ut.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Jag har saxat detta från kommentarerna på crash.net & jag är för lat för att översätta men min poäng med detta inlägg är...

Vinales är grym på att köra snabbt på träningar & kval men han kommer nog aldrig att ta titeln, han är ju för dålig på att ta sig förbi sina konkurrenter...(visst, visst han passerade Rossi MEN han gjorde ett misstag...)

Om Rossi får ordning på setupen i kommande race så kommer han kanske tom vara före MV när vi summerar mästerskapet!!

Quarten är den som i nuläget kan matcha Marcs otroliga talang & blir nog min nya idol den dagen Rossi lägger hjälmen på hyllan.

This video is Valentino last win in Barcelona, 2016 :

I have watched it a few times, twice just to reminisce about Valentino, but then all the other times for one thing and one thing only : Maverick Viñales !

Yamaha managers out there should watch and re-watch that video. Maverick follows Valentino at the start and then they both catch up to Pedrosa - read carefully, they both catch up to Pedrosa. Valentino goes past Pedrosa at the first attempt and then goes on later to pass Jorge and Marc to win the race. But the absolutely fascinating part is Maverick : by Lap 3 he has already had 3 messed up attempts at passing. By the end of the race he has attempted at least 8 times to pass Dani and messes it up every single time and eventually never manages it, all the time despite actually being faster than Dani in that race. It is the perfect study as to how indecisive and unskilled Maverick is at passing someone who is good at defending, and that is why he will never be MotoGP World Champion. He had the beating of Valentino today all race long yet only managed it one lap from the end through a mistake by Valentino.

Watch the video and focus on Maverick : it is astonishing, and so revealing.

https://www.youtube.com/watch?v=Yk4vsopyUC8&feature=share
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det var ju rätt roligt att se skillnaden på Fabio och Maverick i Parc fermé, där Fabio såg ut att knappt ha kört alls, pigg och rask och lite lagom småsvettig medan Maverick såg helt fantastiskt varm och sliten ut.


Ja det är stor skillnad på fysisk påfrestning att ha friskluft flödande runt dig eller äta värmedallret från en annan hoj i 25varv i 40 gradig värme. Helt klart. :fakta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja det är stor skillnad på fysisk påfrestning att ha friskluft flödande runt dig eller äta värmedallret från en annan hoj i 25varv i 40 gradig värme. Helt klart. :fakta

Jo, nästa gång får han köra om istället för att ligga bakom gubben och fisa. :hihi:
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Jag sa det från dag ett, Vinales har nog inte det som krävs för att bli världsmästare. Många lovordade honom och jag sa att det är en annan grej att ligga där bakom med Suzukin och fightas om topp-tio-placeringar. I topp tre är det annat..
Man måste kunna köra om, fightas och försvara om man ska bli världsmästare.

Pedrosa var lite likadan, han hade också svårt att köra om och var lite för "snäll" på banan.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Första säsongen på många år som jag inte har ett motogp abonnemang då jag ledsnade lite förra året på MM:s dominans och att ingen verkade kunna utmana honom.

Har kollat på halvkassa Youtube sammanfattningar och är lite hopfull om att FQ kan utmana MM i framtiden. Dock var sladdfantomens inlägg en spotlight på något som legat och skramlat i bakhuvudet ett tag. Jag har accepterat att VR inte längre med i best of the best utan mer best of the rest så att MV ska behöva X antal varv på sig för att ta sig om är bara dåligt då han var mkt snabbare.

Jag hoppas verkligen att Jack, FQ och Rins kan ställa till det för MM när han kommer tillbaka dock tyder inte MM comeback i förra racet på det då jag inte ser någon annan som skulle klara den uppkörningen.

Tyckte riktigt synd om Morbidelli då han verkligen förtjänade ett podium och jag verkligen gillar honom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Första säsongen på många år som jag inte har ett motogp abonnemang då jag ledsnade lite förra året på MM:s dominans och att ingen verkade kunna utmana honom.

Har kollat på halvkassa Youtube sammanfattningar och är lite hopfull om att FQ kan utmana MM i framtiden. Dock var sladdfantomens inlägg en spotlight på något som legat och skramlat i bakhuvudet ett tag. Jag har accepterat att VR inte längre med i best of the best utan mer best of the rest så att MV ska behöva X antal varv på sig för att ta sig om är bara dåligt då han var mkt snabbare.

Jag hoppas verkligen att Jack, FQ och Rins kan ställa till det för MM när han kommer tillbaka dock tyder inte MM comeback i förra racet på det då jag inte ser någon annan som skulle klara den uppkörningen.

Tyckte riktigt synd om Morbidelli då han verkligen förtjänade ett podium och jag verkligen gillar honom.

Bagnaia och Binder ser lovande ut med.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag tror MM:s tid är över samt att han har tagit sin sista titel. Kom ihåg vem som sa det först :)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Bagnaia och Binder ser lovande ut med.

Nja och absolut.

Binder har väl varit en självklar utmanare genom hela sin karriär och har både tjänat och förlorat på ktm-tillhörigheten. Hade han haft samma backning fast av HRC hade vi säkert sett honom i Repsol med flertalet titlar i de lägre serierna. Ser mycket av MM i honom faktiskt.
Bagnaia måste visa lite mer i högsta serien för att jag skall tro på det.

Angående det som NisseHt säger så vore det trevligt om så vore fallet men MM:s inställning och hunger påminner om Doohan och han vägrade sluta trots att han inte ens kunde växla med vänster fot. Trots att jag inte gillar MM så kan jag inte annat än beundra hans sätt att hantera en mc och hans inställning att inte vika en tum och alltid ge järnet. Detta gör att jag tror att MM kommer vara med länge om han inte råkar ut för en katastrofal skada.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja och absolut.

Binder har väl varit en självklar utmanare genom hela sin karriär och har både tjänat och förlorat på ktm-tillhörigheten. Hade han haft samma backning fast av HRC hade vi säkert sett honom i Repsol med flertalet titlar i de lägre serierna. Ser mycket av MM i honom faktiskt.
Bagnaia måste visa lite mer i högsta serien för att jag skall tro på det.

Angående det som NisseHt säger så vore det trevligt om så vore fallet men MM:s inställning och hunger påminner om Doohan och han vägrade sluta trots att han inte ens kunde växla med vänster fot. Trots att jag inte gillar MM så kan jag inte annat än beundra hans sätt att hantera en mc och hans inställning att inte vika en tum och alltid ge järnet. Detta gör att jag tror att MM kommer vara med länge om han inte råkar ut för en katastrofal skada.

Ja, att MM skulle ge sig bara för att en ny generation snabba typer kommer upp tvivlar jag starkt på. Förutom att han är ett unikum på att köra hoj så har nya förmågor ignorerats lite i några år nu, till förmån för gamla namn.
Jag tror att vad MM och titel anbelangar så är det MM själv som kan kosta honom titeln, han kommer nog att gå sönder oftare i krascher nu, och det kommer kosta honom.
Sedan skulle det inte förvåna mig om han tankar för sig när han tagit 10 titlar, för att runda av det hela lite snyggt.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ja, att MM skulle ge sig bara för att en ny generation snabba typer kommer upp tvivlar jag starkt på. Förutom att han är ett unikum på att köra hoj så har nya förmågor ignorerats lite i några år nu, till förmån för gamla namn.
Jag tror att vad MM och titel anbelangar så är det MM själv som kan kosta honom titeln, han kommer nog att gå sönder oftare i krascher nu, och det kommer kosta honom.
Sedan skulle det inte förvåna mig om han tankar för sig när han tagit 10 titlar, för att runda av det hela lite snyggt.

Är helt med på att han är sin egen största fiende men jag ser alltför stora likheter med de riktigt stora namnen som till slut tvingas sluta pga skador eller att de är för långsamma för att tro att han gör det frivilligt.

Stoner som jag räknar till de riktigt stora slutade till viss del pga media men det många inte vet är att om han skadat sin fot/vrist igen skulle han antagligen bli invalid vilket knappast lockade någon som inte fyllt 30.

Jag undrar även när KTM kommer att behöva fundera över sitt beslut med WP då tom HRC till slut fick överge både showa och nissin. De börjar komma så nära nu att minsta vinning i prestanda måste bejakas.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Vad det gäller KTM så är Aryey är inne på samma funderingar som jag haft, hur länge orkar man försöka med egna lösningar när man bara genom ett byte av märke till Öhlins kanske skulle kunna kapa x antal tiondelar/varv osv, jag menar ALLA andra fabrikat kör med X, vi kör med Y i stället & vi är just nu långsammare...

Sen kanske kanske KTM har hittat en förare i Binder som kan överköra deras hoj lika jävla hårigt som Stoner gjorde på Ducatin & då kan det ju till & med kanske bli segrar även med nuvarande utrustning.

Jag är i alla fall jäkligt glad att det är nya ”aliens” på gång, MotoGP är ju bättre än någonsin & Marc har ju varit på en helt egen nivå i massor av år nu & det är dags för honom att få känna på pressen av en ny generation potentiella mästerskapsvinnare!!

Sen så hoppas jag(konstigt nog då jag aldrig riktigt gillat honom)på att Lorre kommer tillbaka på en Ducce, även om jag tycker hans otroliga sätt att från pole ta ledningen & segla i väg mot segern likt Fabio gjort är lite trist för oss i tv soffan(dock har ju tv producenterna fattat att vi vill se racing & blivit enormt mycket bättre på att bevaka fighterna om placeringarna i stället för en överlägsen förares väg mot podiet).

Men jag tror Ducati behöver Lorre om dom ska kunna knipa en titel, jag gillar Dovi & Miller men Dovi har ju haft chansen flera år & det vill sig inte riktigt, han saknar dom sista % för att nå ända fram & Miller, han påminner alldeles för mycket om Crutchlow & kraschar ju typ 5 race/säsong...

MotoGP blir ju bara bättre & bättre aven om min stora idol numera bara är som Aryey uttryckte det ”Best of the rest”!!:)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är helt med på att han är sin egen största fiende men jag ser alltför stora likheter med de riktigt stora namnen som till slut tvingas sluta pga skador eller att de är för långsamma för att tro att han gör det frivilligt.

Stoner som jag räknar till de riktigt stora slutade till viss del pga media men det många inte vet är att om han skadat sin fot/vrist igen skulle han antagligen bli invalid vilket knappast lockade någon som inte fyllt 30.

Jag undrar även när KTM kommer att behöva fundera över sitt beslut med WP då tom HRC till slut fick överge både showa och nissin. De börjar komma så nära nu att minsta vinning i prestanda måste bejakas.

Jag tror nog med MM kommer råka ut för skador som tvingar honom att sluta eller gör honom så mycket långsammare att han inte längre är prenumerant på förstaplatsen, jag bara hoppas han slutar innan dess. Det är sällsynt att eliten slutar på topp däremot.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top