Vilken lätt mc är bäst? (KTM Duke 125 VS Honda CB125R)

godofgsxr70

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Buell s1W
Nu har det blivit dags för att införskaffa en lätt mc till grabben som fyllt 16. Vi är inne på att köpa en KTM duke eller en Honda cb125r(inte racingmodellen utan streetfightern med runt lyse). Hittils har vi bara varit och kollat på Hondan. Efter att ha provkört den blev man lite besviken när man jämför med 125orna på min tid . Jag va uppe i typ 90 km/h som max och då kändes den oroväckande slö om den ska orka upp i 120. Det kändes inte heller som att den var villig att varva mer än typ 8000 varv vilket den borde. Är den känd för att va ovanligt slö? Men mina två huvudfunderingar är följande...

1. Är det någon märkbar skillnad i hastighet och acceleration mellan KTMen och Hondan?

2. Hur är skillnaden i kvalite mellan dom två hojarna?

Tack på förhand för svar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fråga 2) :
Motorrad gör 5000mils tester av motorcyklar.
Ser man på ett genomsnitt i resultat för testade motorcyklar hos Motorrad
Så toppas listan av fabrikaten Yamaha, Honda, Suzuki, Kawasaki för minst strul lägst kostnader under de första 5000 milen.
Så ligger fabrikaten BMW, Ducati och KTM sist på listan för mest strul, högst kostnader under de första 5000 milen.

Tror inte KTM finns med här.
Av någon anledning(?) säljs inte KTM i USA.
Men Honda finns med.
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html

https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/ktm/125-duke/2017/

Citat: Reliability & build quality 3 out of 5

Where do I start, 1) My left fork started leaking at 1000 miles 2) The lamda sensor broke within 3000 miles (should last 60,000-90,000 miles) 3) Front fork replaced at 8000 miles and then started leaking again at 1000 miles 4) The TFt dash has a water ingress problem that KTM know about and has taken 3 years to maybe get a revised dash out and hopefully fix the problem There has been a lot of parts on this that have broken on this (stated above) and the only reason I can see these parts breaking and not performing the way they should is because of quality control and quality of parts out of the factory, it hasn’t just been me with this problems, many other KTM Duke 125 riders are having the same problems as me.

https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/honda/cb125r/2018/

Citat: Reliability & build quality
Next up: Value
3 out of 5 (3/5)

Unfortunately, my time spent with the CB was not without fault and on a few occasions, the bike refused to click from neutral to first gear.
och
It is a well built motorcycle but the exhaust is looking a bit tired for a bike that is only one year old.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hondan har 13 hästkrafter i motorn. Tvivlar på att den skulle kunna göra 120 km/h.

Hade en CBR125R från 2007, typ samma motor och kriminellt slö. Kunde göra 100 på mätaren om man låg på tanken, sjönk till 90 när man satte sig upp.

Max laglig effekt på alla A1-hojar är 15 hk, det kommer inte skilja nämnvärt mellan olika modeller.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En bekant köpte en helt ny ktm 125 duke och för att göra en lång historia på verkstad kort.. Det som inte gick sönder på ktm, n var inte fabrik monterat.

Om ni tittar på beg ktm annonser så är det inte helt ovanligt att motorn är utbytt pga att den har pajat.

Ktm 125 till 390 tillverkas i Indien o kvalitets kontrollerna där är uppenbart mer obefintliga än för 10 år sedan i Kina.

Bespara er mycket bekymmer o köp hondan/yamaha/ kanske en ktm 125 2T dom är bättre.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Köpte en CBR125 till mina döttrar, den funkade klockrent och gjorde nästan 120 i slutet på rakan på Kinnekulle. Med det sagt så är motorn väldigt slö men den var snabb i kurvorna. :)
Hade inga kvalitetsproblem, men hade den bara ett år.
Vad gäller kvalitet så hade jag valt Hondan i alla lägen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köpte en CBR125 till mina döttrar, den funkade klockrent och gjorde nästan 120 i slutet på rakan på Kinnekulle. Med det sagt så är motorn väldigt slö men den var snabb i kurvorna. :)
Hade inga kvalitetsproblem, men hade den bara ett år.
Vad gäller kvalitet så hade jag valt Hondan i alla lägen.

Säger väl mest nått om döttrarna, full gas ända fram till avslag före Kvarnkurvan ! :)
Och om farsan som uppmuntrade ! :)
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Startade en tråd för ett tag sen i det närmaste samma ämne
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?288168-KTM-Duke-125-kvalitet&highlight=

Det blev en ny MT-125 som vi nu passerat 200 mil med, riktigt bra cykel och extra bra att körskolan visade sig ha en likadan.

Men varje gång vi är ute o kör blir jag lika knäckt på effekten, jag vill gå så långt som att säga att dessa effektsvaga maskiner är i det närmaste trafikfarliga, oavsett fabrikat då eftersom alla har samma effekt idag, men för att inte knycka tråden får det väl bli e; egen tråd vid tillfälle...

Mvh
Micke
 

Freddan1337

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2016 Aprilia Tuono RR
Jag köpte en Cb125r till grabben, vi valde mellan den och ktm:en, en trevlig mc men som sagts ovan, rätt slö, men jag provkörde även ktm:en och det var ingen raket det heller, jag skulle säga att de går rätt lika. Kvalitetsmässigt tycker jag Hondan ligger mycket högre, sen sprang jag på en CB125r 2018 på blocket som gått 56mil till rätt pris så valet var tillslut enkelt.
En sak till som kan är bra är att både ktm:en och Hondan finns i asien med 300cc motor vilket gör att motorcykeln känns rejälare, vissa 125:eek:r ser rätt tunna ut.
//Fredrik
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Köpte CBR125R till grabben när han fyllde 15 till att övningsköra på och än så länge känns det som ett riktigt bra val. Lätt att köra och lätt att mecka vilket han fått öva på i undervisande syfte, inte för att det funnits fel men för att det är bra att veta hur allt fungerar. Att 125:eek:rna kändes snabbare på "vår tid" är nog mer en romantiserande bild i huvudet av en tid då allt var så mycket lättare och bättre :) Om jag riktigt tänker efter så gick varken DT125 eller RD125 så där väldigt mycket över hundra strecket då heller på mitten/slutet av åttiotalet.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Köpte CBR125R till grabben när han fyllde 15 till att övningsköra på och än så länge känns det som ett riktigt bra val. Lätt att köra och lätt att mecka vilket han fått öva på i undervisande syfte, inte för att det funnits fel men för att det är bra att veta hur allt fungerar. Att 125:eek:rna kändes snabbare på "vår tid" är nog mer en romantiserande bild i huvudet av en tid då allt var så mycket lättare och bättre :) Om jag riktigt tänker efter så gick varken DT125 eller RD125 så där väldigt mycket över hundra strecket då heller på mitten/slutet av åttiotalet.

Då var det en dålig RD du körde! Min 85:a med YZ-kolv och Micron gjorde lätt 150 på mätaren! För övrigt körde sonen en YZF-R 125 2 säsonger för några år sedan, ett mycket problemfritt hojägande!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köpte CBR125R till grabben när han fyllde 15 till att övningsköra på och än så länge känns det som ett riktigt bra val. Lätt att köra och lätt att mecka vilket han fått öva på i undervisande syfte, inte för att det funnits fel men för att det är bra att veta hur allt fungerar. Att 125:eek:rna kändes snabbare på "vår tid" är nog mer en romantiserande bild i huvudet av en tid då allt var så mycket lättare och bättre :) Om jag riktigt tänker efter så gick varken DT125 eller RD125 så där väldigt mycket över hundra strecket då heller på mitten/slutet av åttiotalet.

Under den perioden hade vattenkylda 125-or mellan 23 och 28 hk och gjorde över 140 allihop...
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top