Nödrop! Bilhjälp (mekaniker) söder om Stockholm

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Sådär i semestertider skulle jag hjälpa tjejen att byta spindelled på en Renault trafic. Hur svårt kan det vara tänkte jag...

Efter för många timmar är bulten till spindelleden bergfast i navhållaren men loss från länkarmen och skadad så att bilen inte går att sätta ihop. Centrummutrern till navet rör sig inte trots slägga, värme och långt förlängningsskaft till hylsnyckeln och vi skall åka 50 mil på söndag för att lämna hennes barn. Bilen står nu på landet (Södra Botkyrka) med små hopp att komma härifrån. Istället för att betala bärgning och verkstad undrar jag om någon (mot ersättning) kan hjälpa till? Jag har bra verktyg och kompressor men inga luftverktyg eller acetylen (bara propan).

Jag har normalt inte tummen mitt i handen men här får jag lämna över till någon bättre...
 

Nighttrain

Medlem
Gick med
5 Apr 2019
Ort
Örebro
Hoj
Harley, Ducati, Honda, Yamaha
Trist, alltid strul när det inte får strula.
Säker på att gängan inte är vänstergängad, varit med om det. Minns tyvärr inte vilken bil.. beror på vilken sida drivaxel sitter på.
Annars värme, dragskaft med ett långt rör samtidigt som någon slår på hylsan, eller en riktigt mutterknack.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tack för tipsen. Har använt större kofot och bulten är inte ens gängad utan bara genomgående. Tyvärr är mitt våldskaptial förbrukat.

Detta bevisar att min tes om franska bilar är korrekt. Man köper bara en fransk bil en gång. Sedan lär man sig av misstaget.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
För att lossa en spindelled som sitter fast i hålet så tar man två släggor och drämmer till på varsin sida av hålet samtidigt. :fakta
Brukar räcka med 3kg's toleransanpassare :D
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Detta bevisar att min tes om franska bilar är korrekt. Man köper bara en fransk bil en gång. Sedan lär man sig av misstaget.[/QUOTE]

Och så kör du Ducati och KTM:va Skämt åsido, skit när det inte vill sig.
Ser det ut såhär? https://www.youtube.com/watch?v=g4aQ2FvCvno
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lösningen brukar vara lösningsmedel, 5-56, Biltema Multispray X4
eller
blanda lika delar aceton och motorolja och pensla på.
Tyvärr kan det ta några timmar / dagar innan det släpper så ska ni någonstans, hyr bil.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Efter tre dagars våld gav jag upp. Bärgaren fick hämta idag. Som bonus hade de stora problem eftersom en hjulet inte var fäst i länkarmen så de lyckades skada ena drivaxeln under bärgningen. Det blir bara bättre och bättre. Tack för stödet :krama
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top