Byta till ledblinkers på gammal hoj - min upplevelse av motstånd vs blinkersrelä

BoldorDanne

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2020
Ort
Varberg
Hoj
1982 Honda 900 Boldor
Vill bara dela min lilla erfarenhet av att byta ut gamla blinkers till led och hoppas det kan hjälpa nån stackare (då det tog mig en jävla tid att få klarhet i, trots andra fina tips i forumet).

Har moddat en Honda 900 Boldor -82 mot att likna en caferacer/brat och hade mest strul med blinkersen.

Köpte led blinkers (Snell custom LED) och rekommenderade motstånd
(Oxford-motstånd, vilka jag upplevde som något stora och skrymmande och krångliga att gömma, särskilt fram).

När jag sedan (efter mycket meck med att koppla motstånden) hade enbart de två bakre blinkersen inkopplade med ett motstånd per blinkers funkade det bra och de blinkade i (hyfsat) rätt takt. Men när jag sen jag kopplat in framblinkersen på samma sätt så lyste höger/vänster bara med fast sken när jag blinkade med motorn avstängd.

Men när jag hade motorn igång funkade samtliga blinkers, möjligen blinkade de lite långsammare än de borde. Som om batteriet inte orkade driva blinkersen.

När jag laddat upp batteriet fullt så fungerade det även med motorn avstängd på samtliga blinkers, men som sagt något långsammare än önskvärt.

Jag hade då redan fått tipset att istället byta till ett variabelt blinkersrelä.


Jag kan tipsa om detta relä som fungerar för alla typer av LED-blinkers:
https://www.hojstyling.se/produkt/led-rela-med-2-3-stiftskontakt/

Eller detta, som jag köpte: https://www.xlmoto.se/mc-delar/elek...la-variabel-led-booster-23-pin_pid-PM-0082036

(Se på ditt gamla relä om du ska ha 2 eller 3-stifts. Reläet hittar du genom att följa det tickande ljudet när du blinkar, i mitt fall under vänster sidokåpa vid batteriet.)

Extremt lätt att byta och passade i befintligt fäste. Klart på 2 minuter!

Du kan då ta bort dina klumpiga motstånd helt och bara köra på dessa.

Så efter att ha lagt ner timmar på att skala kablar och meckat med motstånd och ändå inte fått det helt hundra, så löste det sig i slutändan med ett enkelt byte till ett variabelt blinkersrelä.

Antar att de flesta säkert visste detta, men mig hade det sparat timmar att få läsa om just det:).
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Av din beskrivning att döma satte du två motstånd på var sida. Hade du nöjt dig med ett på var sida hade det nog funkat.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top