Honda 900 Bold'or 1982 styling

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Den där ankröven är ju hojens främsta attribut och har ju en närmast ikonisk status. Varför vill man ta bort den? Som att fettsuga J-los rumpa.

Tycker om hela linjespelet med tank o allt. Motorn är beklämmande slö, hojen överviktig och min 82a är den enda hoj jag namnat. Den fick heta "ramlösa" på förekommen anledning...

Tycker ombyggnaden får den att likna cb1100f och då inte den coola från -83.

Tur att var och en går bygga som den vill, även om en del av oss gråter under ömkliga, ej människoliknande kvidanden. Patetiskt, verkligen.

Ankröven är det som förfular alla hojar från tidigt 80-tal. Jag hade en cb400 -81 som led av samma åkomma, fruktansvärt ful baktill. Även bakskärmen var en katastrof. Och fälgarna...
Det är absolut en välgärning att bättra på detta, bakdelen av dessa hojar är inget att spara till eftervärlden eller behålla som original. Bygg om, ju förr dess bättre.

Flera Honda led av samma sjukdom, se på det hemska linjespelet:

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_cbx550 81.htm
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ankröven är det som förfular alla hojar från tidigt 80-tal. Jag hade en cb400 -81 som led av samma åkomma, fruktansvärt ful baktill. Även bakskärmen var en katastrof. Och fälgarna...
Det är absolut en välgärning att bättra på detta, bakdelen av dessa hojar är inget att spara till eftervärlden eller behålla som original. Bygg om, ju förr dess bättre.

Flera Honda led av samma sjukdom, se på det hemska linjespelet:

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_cbx550 81.htm


Visst nappar det! Frågan för mig blir då om jag ska ta betet? Hm.
F ö, Cb 900ans ankröv är 70-tal, inte -80. Angående dina exempel får jag hålla med till viss del. Fanns många fula.
 

BoldorDanne

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2020
Ort
Varberg
Hoj
1982 Honda 900 Boldor
Hej gänget!

Kikade in här efter att inte varit inne på ett tag efter att postat första inlägget.
Min egentliga intention var att tipsa om de nybörjarproblem vi stötte på med ex blinkers för att det ev skulle kunna hjälpa någon annan (med vår uppenbarligen dåliga smak;)) och spara lite tid.

Hondan har varit i min familjs ägo länge, men körts väldigt lite de senaste 10 åren. Mestadels för att jag och min bror faktiskt (personlig åsikt) tycker att den är rätt ful i originalet, men helt ok skön att köra. Vi tänkte att den ombyggnaden vi skulle kunna genomföra och gilla var mer åt brat/scrambler-stuket. Och vi gillar den helt enkelt bättre såhär, och nu körs den igen regelbundet.

Som jag skrev så ville vi använda så enkla medel som möjligt, och ville att den ska vara möjlig att återställa till originalutförande om så önskas. Vi har alltså INTE sågat i nån ram eller liknande som någon påstår. Hojen är fullt möjlig att återställa till original om vi nu skulle välja att sälja den en dag till nån som gillar 80-talsstuket (vilket inte är troligt då den har en hel del känslomässigt värde då vi fått den av en numera avliden familjevän).

Om nu värdet har "halverats" (trots att allt original finns kvar) så är väl inte det hela världen rent ekonomiskt då en liknande Bol'dor verkar ligga på max 25 000 kr.

Jag är inte speciellt kränkt över kritiken:).

Hade inte så bra koll på forumet, men tänkte att det kanske fanns nån tråd för denna typ av byggen. Men kanske namngav den fel helt enkelt. Kände väl kanske mest att forumet verkade lite "konservativt" och lite lite oskönt från vissa håll, jag kanske inte hade förväntat mig det av moderatorn till exempel (även om flera av er verkar jättegulliga).

Kör lugnt därute!

Danne
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tyvärr vill vi nog spara den, då vi byggt utan att såga sönder något så att den ska gå att återställa.

Trevligt att du inte lämnat oss! :tummenupp

Du, och brorsan, ska göra det ni gillar med hojen, inte vad andra tycker är rätt. :)

Jag skulle kunna ljuga om vad jag tycker men det är inte min åsikt som ska gälla. För om du, och brorsan, skulle bestämma hur min SportHoj skulle se ut vore lika fel. :)

Tyvärr läste inte så många första inlägget att inget skulle sågas sönder och sedan blev det bara värre. :(

Vi måste låta oss vara olika, inte bara vad majoriteten tycker är rätt. :smasha:krama

Jag tillhör minoriteten på SportHoj som kör SportHoj och av den minoriteten tillhör jag dessutom minoriteten som kör engelsk SportHoj.
Inte bara det, min SportHoj har vikten av en literklubba med en tjejhundras effekt i ett chassi som inte är det lättaste att harva runt en bana med.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hej gänget!

Kikade in här efter att inte varit inne på ett tag efter att postat första inlägget.
Min egentliga intention var att tipsa om de nybörjarproblem vi stötte på med ex blinkers för att det ev skulle kunna hjälpa någon annan (med vår uppenbarligen dåliga smak;)) och spara lite tid.

Hondan har varit i min familjs ägo länge, men körts väldigt lite de senaste 10 åren. Mestadels för att jag och min bror faktiskt (personlig åsikt) tycker att den är rätt ful i originalet, men helt ok skön att köra. Vi tänkte att den ombyggnaden vi skulle kunna genomföra och gilla var mer åt brat/scrambler-stuket. Och vi gillar den helt enkelt bättre såhär, och nu körs den igen regelbundet.

Som jag skrev så ville vi använda så enkla medel som möjligt, och ville att den ska vara möjlig att återställa till originalutförande om så önskas. Vi har alltså INTE sågat i nån ram eller liknande som någon påstår. Hojen är fullt möjlig att återställa till original om vi nu skulle välja att sälja den en dag till nån som gillar 80-talsstuket (vilket inte är troligt då den har en hel del känslomässigt värde då vi fått den av en numera avliden familjevän).

Om nu värdet har "halverats" (trots att allt original finns kvar) så är väl inte det hela världen rent ekonomiskt då en liknande Bol'dor verkar ligga på max 25 000 kr.

Jag är inte speciellt kränkt över kritiken:).

Hade inte så bra koll på forumet, men tänkte att det kanske fanns nån tråd för denna typ av byggen. Men kanske namngav den fel helt enkelt. Kände väl kanske mest att forumet verkade lite "konservativt" och lite lite oskönt från vissa håll, jag kanske inte hade förväntat mig det av moderatorn till exempel (även om flera av er verkar jättegulliga).

Kör lugnt därute!

Danne

Jag gillar precis allt med det svaret och särskilt hur du tar med din framlidne släkting.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top