Honda 900 Bold'or 1982 styling

BoldorDanne

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2020
Ort
Varberg
Hoj
1982 Honda 900 Boldor
Har haft ett litet projekt med min bror med att bygga om vår gamla Honda 900 Bold'or från 1982 med inspiration från cafe racer / bratstyle / scrambler.

Hojen har en grym motor och är väldigt skön att köra, men hade enligt oss ett inte helt estetiskt tilltalande yttre från 80-talet.

Ingen av oss har moddat mc tidigare så vi ville använda så enkla medel som möjligt, och ville att den ska vara möjlig att återställa till originalutförande om så önskas. Dvs vi har inte sågat i ramen osv.

Så här är resultatet hittills:

07CAB036-7B1F-4B09-B4E3-4076605E5D33.JPG


Vad vi gjort är att kapa så mycket som möjligt baktill för att få ett brat-stuk på den. Bytt sadel, bytt blinkers till små led, tagit bort bakskärm och bytt nummerplåtshållare och bakljus, bytt backspeglar och framskärm samt gjort nya sidokåpor hos en smed.

(Största strulet var väl hållare och elen till blinkers innan vi insåg att vi inte behövde installera separata motstånd till varje blinkers utan att det räckte med att byta blinkersrelä till ett som inte är variationskänsligt för olika strömstyrkor.)
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det hade nog räckt med att ta bort ställningen för packväskor och korta bakstänkan jäms underkant på reg. skylten så skulle det se helt okey ut. Designen är i grunden balanserad och fin som den är.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Men varför????? :va

Den är ju fin original. Kanske med små modifieringar som Sydney säger.
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Fränt
Tycker personligen inte om café/brat stilen.
Mest för det finns så mycket dåligt utfört.
Men detta kan bli bra.
Jag hade lagt krut på fälgar,fjädring och bromsar också.
Undvik billiga kinagrejer, det drar ner helheten.
Kör på

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är inte menat att klanka ned på ert bygge, men jag håller absolut med Sydney och cidair; den var ju bra som den var. Jag håller CB 900 som en av de snyggare 80-talarna och tycker det är synd att börja kapa i en fin klassiker, även om jag gillar Caféracers. Bra dock att ni bygger återbyggbart. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vill inte såga er vid fotknölarna men byta blinkers, bort med packväskehållaren och korta bakskärmen så hade den varit tipptopp. Uppskattar generöst att ni sänkt värdet på den till typ hälften av inköpspris.

Helgerån och då är jag inte ens speciellt förtjust i Honda. Men är ni nöjda så... :glömdet
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ställer mig i skaran som tycker de är synd att ni gett er på att förfula en klart snyggt å välvårdat exemplar.. Boldoren är klart snygg som den är å om man skulle idag ge sig på någe så är de typ blinkers å fälgarna.. Byta fälgar till ekerfälgar. .
Hade en svart Boldor -84 till -86, å ändrade lite på den då.. Större framlykta, styre som va monterad på gaffelbenen för mer typ cafe stuk å bakåtflyttade fotpinnarna samt egen tillverkat 4-1 system..
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Håller med att man inte skall kapa sönder fina maskiner.
Finns dock en del som gör det rätt.
Detta går jag igång på, ingen café eller brat som TS vill ha men alla smaker är olika.
Fattas bara RS eller FCR på denna.
Nästan så man vill ha en Honda?
f41d2257842b8423ba23115dac93208c.jpg


Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

Conowitied

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Indian FTR 1200 S RR Race Replica
(Största strulet var väl hållare och elen till blinkers innan vi insåg att vi inte behövde installera separata motstånd till varje blinkers utan att det räckte med att byta blinkersrelä till ett som inte är variationskänsligt för olika strömstyrkor.)


Det skulle vara trevligt om jag läste din kommentar förr ... Jag stötte på det här problemet också, och min far och jag tänkte länge på hur vi skulle lösa det, men vi kom faktiskt till samma beslut som du .
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Den där ankröven är ju hojens främsta attribut och har ju en närmast ikonisk status. Varför vill man ta bort den? Som att fettsuga J-los rumpa.

Tycker om hela linjespelet med tank o allt. Motorn är beklämmande slö, hojen överviktig och min 82a är den enda hoj jag namnat. Den fick heta "ramlösa" på förekommen anledning...

Tycker ombyggnaden får den att likna cb1100f och då inte den coola från -83.

Tur att var och en går bygga som den vill, även om en del av oss gråter under ömkliga, ej människoliknande kvidanden. Patetiskt, verkligen.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Suuuuck ännu en blodsritual som slutat i ett förlorat liv o skäl på en mycket ikonisk maskin som i original börjar kosta rätt ansenlig summor..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den där ankröven är ju hojens främsta attribut och har ju en närmast ikonisk status. Varför vill man ta bort den? Som att fettsuga J-los rumpa.

Tycker om hela linjespelet med tank o allt. Motorn är beklämmande slö, hojen överviktig och min 82a är den enda hoj jag namnat. Den fick heta "ramlösa" på förekommen anledning...

Tycker ombyggnaden får den att likna cb1100f och då inte den coola från -83.

Tur att var och en går bygga som den vill, även om en del av oss gråter under ömkliga, ej människoliknande kvidanden. Patetiskt, verkligen.

Suuuuck ännu en blodsritual som slutat i ett förlorat liv o skäl på en mycket ikonisk maskin som i original börjar kosta rätt ansenlig summor..

Men den är juh lyckad! :7peta

Om man vill ha bratt-stuk... :crash
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För övrigt tror jag ni sett till att vi troligen förlorat en medlem på forumet... :(

Senaste aktivitet: 2020-08-11 18:41
https://www.sporthoj.com/profil/72479

Vill vi ha det så? :va
Måste de som har "rätt" åsikt :smasha istället för att konstatera att andra bara tycker lite annorlunda? :va

Jag gillar inte utseendet på gruSHojar men behöver inte spy galla över bilder på dessa SportHoj för det.

Men namnet i trådämnet tillsammans med stil har lite historia...

https://en.wikipedia.org/wiki/Bol_d'Or

https://www.youtube.com/watch?v=rBd993X_Otk

https://www.youtube.com/watch?v=3AAAX110QVY

https://www.youtube.com/watch?v=AFlyY5O1Cf4

Öppna hjälmar, handmålade startnummer och tyvärr stumfilm, det var en annan tid.
Ljudet ur en megafon får man bara höra på Manx TT nuförtiden.

https://www.youtube.com/watch?v=8SbUCifrLOQ
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Om jag minns rätt så fick väl just 900 Bold òr årets citron för att den drog så mycket bränsle utan att röra sig speciellt fort.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Dess ankstjärt är ju NÄSTAN lika cool som på GPz1100b1. Mycket snyggare än dagens tyskrövar med en slåna där bakre nödvändigheter monteras.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
För övrigt tror jag ni sett till att vi troligen förlorat en medlem på forumet... :(

Senaste aktivitet: 2020-08-11 18:41
https://www.sporthoj.com/profil/72479

Vill vi ha det så? :va
Måste de som har "rätt" åsikt :smasha istället för att konstatera att andra bara tycker lite annorlunda? :va

Jag gillar inte utseendet på gruSHojar men behöver inte spy galla över bilder på dessa SportHoj för det.


Jag tolkar det som att TS reggat sig och skapat tråden för att han ville ha råd gällande vissa bitar, men istället ska han skrämmas bort för att han inte följer någon annans smak. Så oerhört tramsigt och onödigt.

Det är tydligen jätteviktigt för vissa att berätta vad de tycker när någon gör något som går emot deras egna smak. Sedan sitter de och förundras över alla avstannade byggen som säljs halvfärdiga på Blocket. Det här hade kunnat vara ett ypperligt tillfälle att assistera till att ett bygge faktiskt färdigställdes, även om slutresultatet kanske inte sett ut som man själv önskat.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tolkar det som att TS reggat sig och skapat tråden för att han ville ha råd gällande vissa bitar, men istället ska han skrämmas bort för att han inte följer någon annans smak. Så oerhört tramsigt och onödigt.

Det är tydligen jätteviktigt för vissa att berätta vad de tycker när någon gör något som går emot deras egna smak. Sedan sitter de och förundras över alla avstannade byggen som säljs halvfärdiga på Blocket. Det här hade kunnat vara ett ypperligt tillfälle att assistera till att ett bygge faktiskt färdigställdes, även om slutresultatet kanske inte sett ut som man själv önskat.

:felämne

Helt rätt! Vi borde välkomna nya och även se till att de presenterar sig här.
https://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?42-Jag-är-ny-forumet
Vi som varit här en stund kan :smasha :dummer :död och :7peta men vill vi ha ett levande forum måste vi tillåta "fel" åsikter och "fel" smak.

Man måste få bygga i Skramlercafébobberbrattstil om man själv vill. Även om motorcykeln har ett historiskt namn som förpliktar. :hej

Jag vill inte ha ett samhälle där det bara tillåts "bra" konst.

VARNING! Denna musikvideo innehåller bilder på en, i mitt tycke, ful motorcykel med otroligt fult styre och otroligt fula originalblinkers!

https://www.youtube.com/watch?v=xg9rhtOftUw
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Skulle jag ha sagt att hojen var det tuffaste jag sett på länge istället? Jag räknar med att alla på forumet är vuxna nog att ta kritik då dom i alla fall är nog gamla att ha ett körkort för en tung MC (24+).

Kan vara surt att höra att folk inte tycker om det man gör (och det gäller även mig själv som byggt om flertalet hojar). Det är inte alltid folk håller med om det du gör och tycker att din "vision" för bygget är rätt, men det är bara stå på sig om man anser sig ha rätt.

Jag förundras aldrig över varför projekt säljs på Blocket för jag vet exakt varför dom gör det. Man inser hur fel ute man var med sin tanke och idé om projektet och har inte ork att ställa det till rätta för att göra något vettigt utav det. Då slänger man upp en annons till underpris med "avstannat projekt" i texten och låter nån annan ta över. Det finns en anledning att jag slaktade mitt GSX1100EF projekt som jag hade för flera år sedan och sålde bort dom "fina" delarna. Allt eftersom jag höll på med projektet insåg jag att detta inte var vägen jag ville gå egentligen.

Därför är jag rak på sak och säger - är det verkligen det här du är ute efter? Eller vore det bättre att behålla grundkonceptet med små förbättringar?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top