Norra Sverige augusti 2020

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tyvärr verkar det ju som att Norge inte blir av i år. Tänker därför köra lite norrut i Sverige i stället. Norra Sverige är okänd mark för mig. Vad säger ni som har koll däruppe? Kan markerad rutt vara festlig att köra? Är lite blandat underlag, asfalt/grus.

Sevärdheter längs vägen? Några måsten man inte får missa? Lär nog dröja innan jag hamnar i dom där krokarna igen, om Norge öppnar upp så småningom. Så lika bra att passa på nu.

Kör upp till Sundsvall (från Stockholm) raka spåret på fredag nästa vecka, efter jobbet.

rutt.jpg
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Lycksele nästa helg lör vara proppat med raggarbilar
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Glöm inte att passera Vidsel och Storforsen när du är i närheten av Älvsbyn...:):tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Varför ta raka vägen till Sundsvall? Har du inte semester? :va

Jag skulle föreslå Rv 272 norrut. När den tar slut är det lite träligt förbi Bollnäs men efter Arbrå kör du på östra sidan om Ljusnan och sedan kommer Kalvstigen upp mot Delsbo. När du sedan svängt av 12 km senare är det fri fart upp mot Hassela och sedan Matfors

https://www.google.com/maps/dir/Mat...68f0075f7f9!2m2!1d18.0459442!2d59.2985832!3e0

Vad gäller vägarna norrut så kan jag inte se tillräckligt detaljerat för att säga något.

Men Borgvattnet kör man inte förbi för det ligger inte längs vägen utan man måste bestämma sig för att åka dit.

Döda fallet och Thailändska paviljongen ligger längs tråkiga vägar men är trevliga att ha sett tycker jag.

https://www.borgvattnet.se/sv/
https://dodafallet.se/
https://thaipaviljongen.se/thailandska-paviljongen.html

Gute Fahrt! :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kul.
Kan återkomma till veckan med tips, kör precis i dom krokarna nu, fantastiskt roliga vägar och fina platser.
Är just nu i ett tält i Jormvattnet, och kör runt till på lördag/söndag.

Och kan erbjuda en sängplats mellan Harads och Boden med största sannolikhet, om inte jobbet sätter käppar i hjulet för det.

IMG_20200720_222517_403.jpg
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kul.
Kan återkomma till veckan med tips, kör precis i dom krokarna nu, fantastiskt roliga vägar och fina platser.
Är just nu i ett tält i Jormvattnet, och kör runt till på lördag/söndag.

Och kan erbjuda en sängplats mellan Harads och Boden med största sannolikhet, om inte jobbet sätter käppar i hjulet för det.

View attachment 455291

Låter kanon. Har ingen riktig tidsplan att passa. Åker som sagt iväg fredag nästa vecka, om det inte spöregnar. Sen tar jag dagarna som dom kommer :).
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Plast syftar alltså på motorveckan.
http://motorveckan.se/

Den är iofs inställd med det har ju inte hindrat motorfolket från att träffas under andra helger på andra platser.
Rubriken är Norra Sverige i Augusti och motorveckan är sista veckan i Juli.

Mellan Gällivare och Jokkmokk kan du stanna och gå till den störtade Lancastern Easy Elsie som ligger i Porjus. en liten promenad sista biten men det är spångat.

När du är i Gällivare så passa på att köra upp till Toppen på Dundret. Där har du bra översikt över området kan man säga, vid bra väder kan du se till Kebnekaise.

Vill du se något imponerande i Gällivare så en guidad trip till Aitik så ska du få se på stor grop och rejäla fordon då det är skandinavens största dagbrott. (omfattning syns också från toppen av Dundret)

I Arvidsjaur kan du besöka Grodkällan på Slengmyren,

I Harads kan det ju vara värt att titta på Tree hotel.

I Boden så måste du ju åka upp och titta på någon av Bodenforten.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
För att göra resan till Sundsvall lite mer intressant så föreslår jag Kustvägen från Harmånger till Sundsvall. Det är ju inte långt men det är väldigt fint där! :)
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Och kör du E4 upp mot Umeå , så sväng av från E4an vid Sörmjöle 2mil söder om Umeå och kör den vägen istället , betydligt kurvigare och finare än E4an
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Tänker på fricamping, om det är det du tänkte göra. En plats jag minns är vid Piteälven. Från Moskosel, en bit norrut på E45 tills den korsar piteälven. Rastplats och tältmöjligheter på södra sidan. På norra sidan, följ den lilla skogsvägen västerut. Finns en plätt precis vid vattnet, om man nu som jag gillar att somna till ljudet av forsande vatten. Vattnet drickbart direkt ur älven.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top