Koppling Suzuki DR600S

Benny1956

Ny medlem
Gick med
26 May 2020
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki DR 600S -1989. Versys 650 LTD-2017
Någon som har tips på vad göra med en kopplingen på min DR600S som inte frikopplar riktigt vilket gör att det är svårt att lägga i ettan resp få i friläget?
 

Benny1956

Ny medlem
Gick med
26 May 2020
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki DR 600S -1989. Versys 650 LTD-2017
Nja Jag har justerat den så att jag nästan inte har något spel alls men den vill fortfarande inte frikoppla riktigt, speciellt när den är kall. Vad kan vara fel?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den enkla förklaringar att hojar som står stilla för mycket råkar ut för att skivorna i kopplingen ”klibbar ihop” lite grann och inte svarar på kommando.

Den enkla lösningen är då att köra oftare, och att börja med ”start i nedförslut” där du sparkar igång lite grundfart innan du lägger i ettan.

Kvarstår problemet även efter körning så är det dags att titta närmare på överföringen och själva kopplingen.
Lamellskivor som slagit sig kan vara en grund till att den inte vill frikoppla.
 

Benny1956

Ny medlem
Gick med
26 May 2020
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki DR 600S -1989. Versys 650 LTD-2017
Om kopplingsskivorna/lamellerna har klibbat ihop pga att den har stått länge och/eller dålig olja, kan man rengöra dessa på nåt sätt eller är lamellerna då förstörda? Lika bra att köpa nya?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om lamellerna har rost pga av kondens eller pga korta körningar kan det "botas" med en start på treans växel, dvs slira iväg en längre sträcka. Gör det ett par gånger men vänta ett par minuter emellan så att lamellerna får svalna.

Hur kopplingen beter sig när hojen är kall är av mindre vikt än varm.

Är det din första motorcykel du äger?
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Aha...jag tror jag vet.
Jag hade samma problem på min DR650RS-90.
Fick inte kopplingen att frikoppla helt. Mycket irriterande!
Efter en del mekande upptäckte jag, av en slump, att den frikopplade om muttern till kopplingskorgen inte drogs så hårt.
Då tänkte jag att distansen/lagret mellan axel och korg kanske är lite kort, så jag monterade en shimsbricka (tror det var 0,2mm) mellan distansen och innersta brickan, se gul markering på fig.
VIPS! Sen kopplade den ur fint även med muttern till korgen dragen till rätt moment.
Ganska enkel och billig lösning som du kan testa.
Shimsbrickorna beställde jag på kullager.se.
Fanns inga brickor med samma mått som distansen, så jag tog en med samma innermått och klippte till yttermåttet med en plåtsax.
DR_kpl.JPG
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om felet kommit smygande eller efter du slirat på kopplingen en hel del typ ute i skogen så tippar jag på slagna mellanskivor. Vissa oljer ger dålig frikoppling också. Jag kan bara rek några få som ger bra frikoppling och inget hugg. I regel ger tjockare oljer mer seghetsfriktion när dem är kall typ 20w 50 kan va lite besvärlig kall.

Motul 7100 serien 10w 40 eller 15w 50 bägge är bra.
Payback suprem racing 5w50
Okq8 sbk racing 10w 50
Finns många fler som är bra
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top