Crossglasögon för glasögon

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då åldern börjat ta ut sin rätt så var det bara att konstatera att jag ser dåligt på nära håll och även lite sämre på långt håll så för några år sen har jag progressiva glasögon, från att ha sett fruktansvärt bra så är det ett jäkla handikapp med glasögon.

Kör skoter, jagar älg (då jag går upp på hundståndet) och även kör offroad är jag utan glasögon, just då man kör offroad och hamnar utanför eller efter dålig vägar tycker jag åt glasögonen kan ställa till problem framförallt i kraftiga nedförsbackar då blicken hamar i närsynsfäktet.

I fredags körde jag efter GPS (hundpejlaren) och hade crosshjälmen och crossglasögon brukar funka så pass att om jag ritar ett spår i datorn och laddar över det i GPS:en brukar jag se spåret och pilen var jag är men då det var väldigt soligt blänkte skärmen och jag kunde inte se GPS:en utan fick ta av mig crossglasögon och ta på mig de vanliga glasögonen under stora delar för att navigera.

Som sagt ska det bara köras klarar jag mig utan glasögon men ska jag pyssla med nån form av navigering är det som kört utan glasögon, vet att jag borde fixa en riktig GPS med större skärm men jag är snål ;) Har ni några tips på crossglasögon som funkar ovanpå vanliga glasögon?
 
Last edited:

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Scott OTG med dubbelglas. Smith har också men har sämre passform, klämmer över näsan.
Själv kör jag med Adventure/hybrid hjälm med visir med pinlock och skärm då jag är glasögonberoende och linser fungerar inte för mig. Problemet med imma kommer man ifrån då det går lätt att lyfta på visiret och ventilera.
kjell.e


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag använder linser när jag kör cross eftersom det blir problem med imma med glasögon under crossglasögon. Engångslinser blir oavsett billigast när man använder linserna sällan dessutom kan dom bli repade och förstörda om man får lite sand i ögonen och då är det skönt att bara kunna slänga dom.

Många crossglasögon har dessutom dåligt utrymme för glasögonens skalmar. Jag har klippt upp crossglasögon ibland för att få utrymme. Men då riskerar man också att skapa en källa till imma.

Bra ventilation är viktigt för att undvika imman och de flesta crossglasögon är lite dåligt konstruerade på den punkten. Det fanns förut ett svenskt märke "Vents" med luftutsläpp på sidorna och dom löste problemet men dom gick nog i konkurs tror jag.

Någon senare tillverkare har haft elfläkt men det ser jag som onödigt krångligt.

Sen har de flesta tillverkare olika varianter på glas så efter Vents har min favorit i kombination med glasögon varit dubbelglas med extra ventilationshål.

Alternativa lösningar är att det finns linser med styrka som man sätter fast på glasögonen.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Scott hade förr crossglasögon anpassade för glasögonbärare vet jag. Kör numera alltid med linser så de va några år sen jag köpte mina
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Använder engångs linser sen mer än 20 år tillbaks... Enklast å billigast om man inte ska använda 7 dar i veckan..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kruxet är att få in linserna i ögonen, då jag testat så får frun stoppa in dom i ögonen för jag håller på att bli galen och har ju petat i ögonen så jag är öm då jag väl kanske fått in linsen ser man ju ut som Ove i solsidan då han använda linser:D. Sen är det att få det hela att funka vettigt, det som funkar minst dåligt är att ha en lins på vänster öga för att se på nära håll och en på höger öga för att se på långt håll.

Får väl försöka träna på detta med att få in linserna och använda dom mer för att se om det funkar hyfsat, bör väl vara möjligt att lära sig få in dom även om det känns jävligt just nu. Frågan är bara hur bra det funkar med linser?
 

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Att sätta i linser är en vanesak, och med engångs gör det inte heller så mycket om du tappar en eller två. Behöver du inte progressiva glasögon borde engångslinser vara klockrena för dina behov.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att sätta i linser är en vanesak, och med engångs gör det inte heller så mycket om du tappar en eller två. Behöver du inte progressiva glasögon borde engångslinser vara klockrena för dina behov.

Det är just progressiva glasögon jag behöver, jag klara mig utan glasögon på långhåll men ser bättre med dock är skillnaden så liten att om man tex kör hoj, skoter, backar med släp eller snöröjer med traktorn är det bättre utan då synfältet blir betydligt bättre utan glasögon.

Jag har som sagt testat med en lins på korthåll för att läsa och en på långt håll och det funkar hyfsat, inte klockrent men okej sen är det kanske en vanesak. Enligt optikern arbetar mina ögon dåligt ihop och jag skelar tydligen också fast ingen verkar säga att jag gör det då jag säger det och i detta fallet är det tydligen bra då man lättare kan ha olika linser på ögonen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag som är glasögonorm sommar som vinter har provat det mesta på skotern.

Har tidigare kört Scott Enduro OTG goggles utanpå mina vanliga glasögon. Har funkat hyfsat, men kan imma rejält då man får upp lite värme vid en rejäl fastkörning.

Kör sedan en säsong med YouZee clip-in glasögon inuti Scott Prospect goggles. Bättre passform och mindre imma.

Jag har för mig att YouZee inte kan slipas progressivt, men i alla fall bifokalt för de som vill kunna se mätare och gps.

Tillverkas av Larssons Optik i Skellefteå, säljs bl.a av Synvillan Kalix / Ökx.

www.youzeeshop.com
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
bacf4a12b6b29acca3b0f954fed82a58.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag som är glasögonorm sommar som vinter har provat det mesta på skotern.

Har tidigare kört Scott Enduro OTG goggles utanpå mina vanliga glasögon. Har funkat hyfsat, men kan imma rejält då man får upp lite värme vid en rejäl fastkörning.

Kör sedan en säsong med YouZee clip-in glasögon inuti Scott Prospect goggles. Bättre passform och mindre imma.

Jag har för mig att YouZee inte kan slipas progressivt, men i alla fall bifokalt för de som vill kunna se mätare och gps.

Tillverkas av Larssons Optik i Skellefteå, säljs bl.a av Synvillan Kalix / Ökx.

www.youzeeshop.com

Intressant, ungefär vad kostar dom där? Är det nån universal passform eller beställa dom efter specifika glasögon?

Missade länken till hemsidan, verkar kosta 2800 kr om man ska ha bifokalt vad det nu menas? Är det som gamla tiders glasögon som hade en läsruta längst ner?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
YouZee är inte på något sätt unika insatsglasögon. Det finns insatsglasögon av liknande modell från flera tillverkare. Det som däremot är bra med just YouZee är att "bläckfiskarmarna" är längre och spänstigare än andra tillverkare. Just detta verkar fungera mycket bra i moderna cross / skoterglasögon som ju ofta har en ganska hög ram jämfört med äldre glasögon eller skidglasögon. Insatsglasögon från andra tillverkare rör sig och håller på, YouZee sitter fast där du bestämmer att de ska sitta fast...

De passar inte alls inuti alla cross / skoterglasögon, därför rekommenderar jag att prova. Alla som säljer YouZee har minst ett demopar med vanligt fönsterglas, så det är bara att åka förbi med dina egna cross / skoterglasögon och prova. I våra trakter vet jag att både Synvillan och Kalix Maskiner har demopar, men endast Synvillan säljer YouZee.

Detta är också orsaken till att jag valde att kombinera dem med Scott Prospect. Jag provade YouZee i flera kompetenta alternativ och valde sedan Scott Prospect. Passformen är helt enkelt klockren eftersom "bläckfiskarmarna" blir ståendes på "balkar" inuti Scott Prospect.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
YouZee är inte på något sätt unika insatsglasögon. Det finns insatsglasögon av liknande modell från flera tillverkare. Det som däremot är bra med just YouZee är att "bläckfiskarmarna" är längre och spänstigare än andra tillverkare. Just detta verkar fungera mycket bra i moderna cross / skoterglasögon som ju ofta har en ganska hög ram jämfört med äldre glasögon eller skidglasögon. Insatsglasögon från andra tillverkare rör sig och håller på, YouZee sitter fast där du bestämmer att de ska sitta fast...

De passar inte alls inuti alla cross / skoterglasögon, därför rekommenderar jag att prova. Alla som säljer YouZee har minst ett demopar med vanligt fönsterglas, så det är bara att åka förbi med dina egna cross / skoterglasögon och prova. I våra trakter vet jag att både Synvillan och Kalix Maskiner har demopar, men endast Synvillan säljer YouZee.

Detta är också orsaken till att jag valde att kombinera dem med Scott Prospect. Jag provade YouZee i flera kompetenta alternativ och valde sedan Scott Prospect. Passformen är helt enkelt klockren eftersom "bläckfiskarmarna" blir ståendes på "balkar" inuti Scott Prospect.

Okej, bra info. Får kolla i YouZee då jag har nån resa till Kalix, ser att dom tillverkas i Skellefteå så det är väl bara ringa och tala med dom så får man ju förhoppningsvis mer info om hur den bifokala slipningen fungerar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har ni inte optikbussen i Överkalix? Dom kanske kan leverera om du frågar.

Jo jag tror dom brukar vara förbi, optikern som var här har väl som jag fattat det lagt ner nu.

Testade att köra med linser och det funkade väl okej, såg GPS:en (hundpejlaren) på styret och kunde ändå se på långt, är väl bara att träna att få i och ur dom och testa mer. Som det är nu får frugan sätta dit och ta ur dom:rodnar
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Håller med om att en hybridhjälm är ett bra förslag. Körde med en Shoei några år. Det extra utrymmet framför munnen i likhet med en crosshjälm gör det lättare att andas när man tar i och jobbar. En bonus är att dom inte immar igen lika lätt. Först när jag bytte till en normal integralhjälm uppstod behovet av pinlock. Med visir slipper man getingar och andra flygfän som ofta prickar en bredvid glasögonen. Att slippa krånglet att sätta på glasögon är inte fel.
En hybridhjälm med avtagen skärm funkar även bra upp till 180. Har sällan mer bråttom.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har ni inte optikbussen i Överkalix? Dom kanske kan leverera om du frågar.
Jo jag tror dom brukar vara förbi, optikern som var här har väl som jag fattat det lagt ner nu.

Jag vet inte om det är samma sak, men jag har för mig att Synvillan i Kalix har stängt på torsdagar för att hela personalstyrkan åker till Överkalix den dagen. I alla fall under icke-coronaomständigheter...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top