KTM 1290 SA (R,S) vs Tiger 1200 vs 900

skolvagen32

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2018
Ort
BD, Luleå med omnejd...
Hoj
KTM och Triumph
Har fått ihop en sådär drygt 900 mil hittils i sommar på min Triumph sprint och har vänt "nästan" varje gång det är vägbygge eller dålig grusväg, i synnerhet med passagerare och full packning...

Jag tror att jag behöver en äventyrshoj
Men jag tycker att de ser så otroligt stora ut? Jag är bara 173cm och har fullt upp med min nuvarande hoj när vi är två, visserligen har den väldigt bred och skön sadel men ändå.

Orkar en tiger 900 med full last och passagerare i "momsad" motorvägsfart eller behöver man en 1200? (Dom verkar väga en del...)

Eller är helt enkelt KTM 1290 SA det jag behöver, verkar ha en mycket trevlig motor...

Har en bit för att prova tigrarna så ös på med era erfarenheter är ni bussiga.

//

Skickat från min moto g(8) plus via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”Orkar” är en ickefråga. En 500 orkar.

De stora säljs mest för att folk tror att de behöver stora hojar, och tillverkarna tjänar mest pengar på dem.

En Tiger 800 har lika stark motor som en supervärstingsporthoj hade 1982.

Med det sagt: Provkör många hojar innan du slår till. Längden på dina ben kan vara en issue. Kom ihåg också att det är lika enkelt att köra grusväg med en Sprint som med en Tiger eller motsvarande. Skillnaden är när vägen börjar bli seriöst dålig.

Skall man köra mer grus skall du absolut ha en ABS som är urkopplingsbar eller grusanpassad.
 

skolvagen32

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2018
Ort
BD, Luleå med omnejd...
Hoj
KTM och Triumph
”Orkar” är en ickefråga. En 500 orkar.

Japp, är lite orolig att jag kommer att sakna draget i sprinten om jag går på en 900...

Med det sagt: Provkör många hojar innan du slår till. Längden på dina ben kan vara en issue.

Word, och sadelformen har jag märkt...

Skall man köra mer grus skall du absolut ha en ABS som är urkopplingsbar eller grusanpassad.

Grusanpassad ABS, då är det rally pro för Triumph och SA R på KTM om jag förstått rätt?

Skickat från min moto g(8) plus via Tapatalk
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Japp, är lite orolig att jag kommer att sakna draget i sprinten om jag går på en 900...



Word, och sadelformen har jag märkt...



Grusanpassad ABS, då är det rally pro för Triumph och SA R på KTM om jag förstått rätt?

Skickat från min moto g(8) plus via Tapatalk

Du kan koppla ur ABS’en på SA-S också. Det finns dessutom olika körlägen som justerar inställningar både för dämpning och motor.

Som nämnts så är det nog få som verkligen ”behöver” en äventyrshoj med 160 häst, men det är en väldigt trevlig hoj och jag är extremt nöjd med min. Hur den passar dig på 173 cm är svårt att svara på. Själv är jag 187 cm och sitter som en kung på den.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
[....] Kom ihåg också att det är lika enkelt att köra grusväg med en Sprint som med en Tiger eller motsvarande. Skillnaden är när vägen börjar bli seriöst dålig. [....].
Håller delvis med, delvis inte helt.

Jo, man kan köra grusväg med det mesta i hojväg (kanske inte allt). Men jag tycker ändå att det är skillnad. Ett bredare styre och en mer upprätt körställning gör skillnad för känslan av (eller bristen på) kontroll. Min gamla Sprint 955 gick ganska många mil på grus. Inte så att jag sökte upp grus (fel hoj för det) men jag behövde inte vända p g a grus. Annat än om jag bedömde att hojen skulle bli så skitig av grus/regn att det inte var värt det ... ;)

Min Tiger 1050 är lite mer lätthanterlig på grus av ovan nämnda skäl. Den är såklart inte bra på grus med sina landsvägsdäck - det skulle krävas andra däck till det. Men det funkar tillräckligt ok. Man behöver inte vända.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Skall man köra mer grus skall du absolut ha en ABS som är urkopplingsbar eller grusanpassad.

Är det verkligen så?

OBS! Retorisk fråga!

Vi är en liten testgrupp som fått i uppdrag att göra en vetenskaplig undersökning på detta med ABS på grus nu i höst och de preliminära testerna visar att det, precis som vanligt, "beror på..." Vi ska bara stadfästa det hela med vetenskapliga metoder och exakta mätinstrument.

En sak är dock säker och det är att det med dagens programmerbara ABS-system så är det inte längre svart eller vitt och det har inte varit så på många år. Ett modernt ABS-system samplar hjulens rörelser 2000 gånger per sekund och ABS-pumpens tryckreglering ändrar tryck 15-20 ggr per sekund, dessutom under påverkan av tre-axliga gyron som även känner roll, nigning, acceleration och tilt. Det finns inte en människa i världen som kan åstadkomma detta.
Teknikerna har också blivit väldigt duktiga på att anpassa systemen efter underlaget och moderna ABS-system reagerar alltså på en 15-dels sekund på vilken sorts underlag som hjulen rullar på, dessutom individuellt fram och bak.

Vi gjorde en test förra året där vi på grus kunde bromsa ut en KTM 790 Adventure R med riktiga värstinggrusdäck...den hoj som bromsade bättre var en KTM 790 Duke med vanliga gatsportdäck... Nä, vi kunde inte riktigt förklarat detta heller men det beroende förmodligen på just det grusunderlaget som råkade passa ett sportdäck.

Gjorde en test nu ikväll på typiska norrländska grusvägar som är hårda som betong i hjulspåren med rullgrus i mitten och på sidorna. På det hårda hjulspåret så bromsade min 790 Adv R med 50/50 däck betydligt bättre med ABS i streetmode, dvs påslaget både bak och fram än i offroadläget med aggressiv ABS fram men ingen bak. Det blev tvärtom när jag körde i grussträngen i mitten.
Jag kunde inte heller bromsa bättre utan ABS och då är jag en hyfsat van bromsare som haft möjlighet att träna mycket.

Så, vilket läge ska jag ha ABS:en i när jag kör på en "grusväg"? Vid väldigt många tillfällen så är det faktiskt bättre att köra med ABS inställt för gata... Vid andra tillfällen så är det bättre med offroadläget... så hur ofta kör jag på släta grusvägar och hur ofta kör jag på rullgrus?

Konklusion: Det finns inget definierat som "grusväg" eftersom definitonen "grus" kan vara så många olika saker. En sak är dock väldigt säker och det är att det är ganska många år sen som människan kunde bromsa bättre än ett ABS-system, speciellt när det gäller den "första" bromsningen, när man inte fått träna en massa gånger innan, när Älgen kliver upp ur diket eller när bilen framför plötsligt kommer på att den ska svänga...

Jo, det finns en till konklusion. Man stannar ALLTID bättre om man istället för att bara klämma till och lita på tekniken även sitter rätt, tittar rätt och bromsar rätt. Det är ALLTID lönt att träna på att bromsa, oavsett tekniska system.

Det kommer en rapport på detta såsmåningom...:)


p.s Det gäller samma sak för däck. Det är inte alltid säkert att det är bättre med ett så kallat grusdäck än med ett landsvägsdäck, så vi kan inte vara så svart/vita där heller tyvärr...
 

skolvagen32

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2018
Ort
BD, Luleå med omnejd...
Hoj
KTM och Triumph
Ett bredare styre och en mer upprätt körställning gör skillnad för känslan av (eller bristen på) kontroll.

Precis så, och bättre fjädring, så att man kan åka "överallt" ( då syftar jag inte bara på vägbyggen och fina grusvägar utan kanske rena skogsbilvägar mm.)

Måste åka och testa...


Skickat från min moto g(8) plus via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jajjemen, men jag tänkte mer som så att man vid kanske mer seriös gruskörning villhöver ha möjligheten att låsa bakhjulet för att svänga/manövrera och då är det oftast väldigt obra att ha ABS-en i gatläge då den inte tillåter hjullåsning.

Bromssträckan vid rak bromsning däremot...
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Du vill ha abs fram, men inte bak på grus. På min 701 enduro känns det som man är på blankis när man försöker bromsa bak på grus.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det har hänt en del med ABS sen man tappade all bromsverkan om man råkade bromsa på ett vitt streck. Jag testade lite olika inställningar på min Scrambler och det är fascinerande hur nära upplåsning man kan vara utan att faktiskt låsa hjulet.

Jag är ingen grusvägskung så jag försöker göra som en pizzabagare sa åt mig; Kör ordentligt!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tiger 900 Rally Pro är jag bra sugen på att komplettera min Street Triple med, eller kanke en T7:a. För långresa, pendling och äventyr. Cirka 80000 kr mindre för Tigern än en ny GS där jag speccat båda hojarna som jag vill ha dem. Inte småpengar, och behöver jag verkligen en GS? Jag kommer nog fortfarande att köra Street Triplen mest.

Men har inte provat nya Tigern än, det står på listan att göra. Tiger 1200:an bär inte sin storlek värdigt tycker jag. Känns klumpig och tung, trivdes inte på den.

Lite smått offtopic, och KTM har jag inte ens provat. Orange är fult och påminner om den sämsta nationen i väst-Europa, nämligen Holland. :D Nä orange hör hemma på Televerkets Duetter, eller kanske en Opel Kadett, de är snygga i orange. Nä tror bestämt det är dags för sängen va. :glömdet
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tiger 900 Rally Pro är jag bra sugen på att komplettera min Street Triple med, eller kanke en T7:a. För långresa, pendling och äventyr. Cirka 80000 kr mindre för Tigern än en ny GS där jag speccat båda hojarna som jag vill ha dem. Inte småpengar, och behöver jag verkligen en GS? Jag kommer nog fortfarande att köra Street Triplen mest.

Men har inte provat nya Tigern än, det står på listan att göra. Tiger 1200:an bär inte sin storlek värdigt tycker jag. Känns klumpig och tung, trivdes inte på den.

Lite smått offtopic, och KTM har jag inte ens provat. Orange är fult och påminner om den sämsta nationen i väst-Europa, nämligen Holland. :D Nä orange hör hemma på Televerkets Duetter, eller kanske en Opel Kadett, de är snygga i orange. Nä tror bestämt det är dags för sängen va. :glömdet

Det vore ju drömmen att få tag på en gammal Televerket-bil att åka runt i. Gärna då en 145 eller 245, komplett med stege på takräcket.

(Det låg en telestation mitt emot skolan där jag gick i mellanstadiet på 80-talet. Det kan ha satt vissa spår.)
 

skolvagen32

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2018
Ort
BD, Luleå med omnejd...
Hoj
KTM och Triumph
Cirka 80000 kr mindre för Tigern än en ny GS där jag speccat båda hojarna som jag vill ha dem.

Men har inte provat nya Tigern än, det står på listan att göra. Tiger 1200:an bär inte sin storlek värdigt tycker jag. Känns klumpig och tung, trivdes inte på den.

Jag har läst mig till att 1200 verkar vara alldeles för tung för att fungera på riktigt dåliga vägar/terräng.

GS tycker jag är alldeles för dyr, både ny och begagnad.


Från min moto g8 plus
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det finns bara två bra svar på Din fråga och det är att endera:
1 - Provkör alla alternativen noga och länge och välj den som passar just Dina behov bäst.
2 - Köp en av dem och anpassa Din körstil efter den Du valt. Alla alternativen är nämligen bra hojar :)

Mina personliga erfarenheter (1.84 lång): Jag valde Tiger 1200 XCA för att den trecylindriga motorn passar mitt motoröra, jag kör rätt mycket asfalt men uppskattar trots allt möjligheten att ändra fjädring/ABS/TC för grus med en knapptryckning och att det är en Trajja! Kul och varvvillig när det svänger helt enkelt, kanske bekvämaste och mest vibrationsfria alternativet för långstyrning :) Jag kör oftast min hoj med sadeln i det högre läget, en kompis i Din storlek föredrog helt klart det lägre.

I f t BMW GS ger trippelmotorn en högre tyngdpunkt och bredare sittställning. BMWn känns lite nättare helt enkelt, min Trajja bängligare i låg fart - mer vikt högre upp helt enkelt.

Så länge som vägen har två hjulspår som går att skönja kör jag, har ännu inte behövt vända. Men i myrmark skulle jag med handen på hjärtat inte köra med något av de alternativ Du föreslår. Men skogsbilvägar och ”vägarbeten” med 0-90 makadam grejar alla alternativen. Vet Du med Dig att det blir mycket körning på små och dåliga vägar men vill ändå ha möjlighet till snabb långfärdskörning - satsa på Tiger 900.

KTM:en är nätt och bra med en herrejössesmotor men upplevs kanske av mig som lite mer opolerad än de två övriga.

I fjol fanns tyvärr inte Tiger 900 som alternativ, i år skulle jag definitivt ha testat dem sida vid sida. 900 har fartresurser som räcker och blir över i alla normala fall, tyvärr finns den inte vad jag vet med elektronisk fjädring (som jag vant mig med att gilla då jag kör på mycket varierad vägstandard). Jag är övertygad om att manuell högt specificerad fjädring kan vara strået vassare än de automatiska - men har alltid nöjt mig med en grundinställning på tidigare hojar. Nu justeras både ABS, TC och förspänning mellan t ex standard- och grusläge, passar mig bra.

Men alla val innebär kompromisser, frågan är vad som är viktigast för Dig? Lycka till med Ditt val :tummenupp
 
Last edited:

skolvagen32

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2018
Ort
BD, Luleå med omnejd...
Hoj
KTM och Triumph
det är en Trajja!
Inte helt oviktigt! :yoparty

Vet Du med Dig att det blir mycket körning på små och dåliga vägar men vill ändå ha möjlighet till snabb långfärdskörning - satsa på Tiger 900.
Lite så går tankarna, måste prova för att veta ifall jag saknar trycket i 1050:n...

900 har fartresurser som räcker och blir över i alla normala fall, tyvärr finns den inte vad jag vet med elektronisk fjädring
Jag TROR att 900 GT Pro har elektronisk justering bak, frågan är hur kompetent den då är för "offroad" körning...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Inte helt oviktigt! :yoparty


Lite så går tankarna, måste prova för att veta ifall jag saknar trycket i 1050:n...


Jag TROR att 900 GT Pro har elektronisk justering bak, frågan är hur kompetent den då är för "offroad" körning...

Stämmer med Gt Pro, den har eljustering bak. Rally har det inte, däremot har den ratt för fjäderförspänning.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Testade grusbromsning i förrgår. Bromsade satan i offroadläget så jag låste bakhjulet!

Hojen sladdade hejdlöst när jag släppte bakbromsen för den höll fortfarande hjulet låst i ett par sekunder.
Jag tänkte genast "-Va, i h-vete händer ?!?!?"

Jag gjorde om samma sak igen. Hög fart, låste bakhjulet och klämde till om frambromsen. När jag släpper bakbromsen tar det två sekunder med vilt sladdande innan bakbromsen släpper.

Tankarna åker genast iväg med alla möjliga scenarior om att jag har upptäckt en bugg i programvaran eller att det är något allvarligt fel på bromsarna och hur f-n ska jag få ut info om detta snarast så att ingen kör åt h-vete...

Tänker en stund till....

...kan det vara så att jag kanske inte drog in kopplingen...kan då motorn ha stannat...kan det då ta två sekunder sladdande innan motorn startar igen...?!?!?!

Jag åkte hem och skämdes...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top