Gran Premio Red Bull de España

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Om jag minns rätt av racet så låg Quartararo efter Marquez och Vinales när Marc sladdar av första gången. kommentatorerna sa att han tappade 7 sekunder på det varvet. När Marquez sladdar nästa gång låg han 5-6 sekunder efter en vad i alla fall inte jag tror speciellt hårdkörande Fabio.
Nu tror jag att de här pojkarna kan köra fort utan draghjälp men min egen erfarenhet säger att det är lättare om det finns någon att köra ifatt.
Det som snackas om är att spanjoren körde så rackarns fort och lätt hade vunnit racet om han inte hade kört av, två gånger till och med. Känns som om det var någon som hade större ambitioner än vad talangen tillät.
Min egen åsikt är att frassen nog hade vunnit oavsett Marquez fadäser. Vinales och Rossi gjorde även de sina fadäser med framdäcken men anpassade sig, gillade läget och körde inte omkull.
Att Rossis motorcykel sen behagade att lägga av måste ju ha att göra med att ha är så fruktansvärt gammal.

Efter avslutat sjätte varv låg Marquez 9,37 efter Vinales och 8,45 efter Quartararo.
15 varv senare var han i rygg på Vinales och 5,33 efter Fransmannen, MM hade tagit in 3,1 sek på Qurtararo trots hinder framför sig, en enastående bedrift som kanske straffar sig när det gäller mästerskapet.

Jag tror inte att MM kommer att vara lika överlägsen som förra VM mest för att Quartararo kommer att ta mera plats.
VM 2019 hade MM kunnat stå över 25% av racen och ändå bli mästare mest pga de andra toppförarna turades om pallplaceringar, det fanns inte någon som var poängmässigt lika konsekvent som MM.
Hur det blir i år återstår att se men om MM nollar 2-3 race skulle jag inte räkna ut honom.:tummenupp
Hur som helst blir det grymt spännande mästerskap med race nästan varje helg
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Jag tror inte att MM kommer att vara lika överlägsen som förra VM mest för att Quartararo kommer att ta mera plats.
Tror likadant. Simon Crafar sa under racet att han bedömde det som troligt att Q hade kunnat hålla MM´s tempo (när MM körde upp sig genom fältet) ifall han hade behövt; att det fanns utrymme för ökning i det tempo som Q höll i täten för att säkerställa målgång och vinst. Jag tycker det låter som en rimlig bedömning och ser fram emot att MM får erfarenheten att bli ifrånkörd när han försöker vinna.

Har aldrig gillat MM. Det räcker inte (för mig) att vara snabbast för att väcka sympati och gillande. Tycker han är en totalt färglös personlighet. Joker-leendet och plattityderna (det är han i och för sig inte ensam om) när han intervjuas. Thank you, traj to push, very happy, next race. Total frånvaro av integritet eller tecken på ovilja att underordna sig cirkusens trams, som gjorde Stoner illamående och nedstämd. Det var ganska vanligt med tjurskalliga förare på 80- och 90-talet, innan man förväntades vara en så lukrativ annonsplats som möjligt för teamets ägare. Det förekom för all del även efter millennieskiftet – tjurskallighet. Biaggi hade goda excentriska och skönt avvisande kvaliteter. Integritet. Doohan förstås. Och en hel del F1-förare, inte minst Räikkönen, vägrar delta i trams. Undrar varför F1 är mindre tramsigt än MotoGP. Äldre, mer livserfarna och mindre lättmanipulerade förare? Eller bara en helt annan kultur?

https://youtu.be/uPLetR8TPW8
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om jag minns rätt av racet så låg Quartararo efter Marquez och Vinales när Marc sladdar av första gången. kommentatorerna sa att han tappade 7 sekunder på det varvet. När Marquez sladdar nästa gång låg han 5-6 sekunder efter en vad i alla fall inte jag tror speciellt hårdkörande Fabio.

Efter avslutat sjätte varv låg Marquez 9,37 efter Vinales och 8,45 efter Quartararo.
15 varv senare var han i rygg på Vinales och 5,33 efter Fransmannen, MM hade tagit in 3,1 sek på Qurtararo trots hinder framför sig, en enastående bedrift som kanske straffar sig när det gäller mästerskapet.

Det går att räkna på resultatlistan som är officiell information för vem som helst:

Genomsnittlig varvtid under varv 17-21, alltså MM93's fem sista varv:

MM93 1.38.924
FQ20 1.39.216
BB33 1.39.317
MV12 1.39.413
AD04 1.39.460
PE44 1.39.461

Genomsnittlig varvtid under varv 21-25, alltså de fem varven mellan MM93's krasch och målgång:

BB33 1.39.311
MV12 1.39.634
AD04 1.39.711
FQ20 1.39.737
PE44 1.39.836

Hatten av för Marc och för Binder...
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Genomsnittlig varvtid under varv 17-21, alltså MM93's fem sista varv:

MM93 1.38.924
FQ20 1.39.216
Dessa dryga två tiondelar menade Simon Crafar att Q sannolikt hade kunnat matcha ifall han haft en annan position, än i täten omsorgsfullt undvikit att vurpa bort sin första MotoGP-seger. Vad tror du om det?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
https://www.motogp.com/en/news/2020/07/21/marc-marquez-undergoes-successful-surgery/334563




Ser ju lovande ut för Marc iaf.
Han kommer nog behöva tagga ner lite nu när han börjat gå sönder av krascherna.

Härligt!
Det var väl just den nerven som kan ansluta en karriär.
Om den inte är skadad ser ju framtiden ganska ljus ut.
Jag skiter helt ärligt i denna säsong bara Marc kan fortsätta göra det han utan tvekan gillar mest: att köra världens snabbaste hojar fortare än nån annan. :)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det går att räkna på resultatlistan som är officiell information för vem som helst:

Genomsnittlig varvtid under varv 17-21, alltså MM93's fem sista varv:

MM93 1.38.924
FQ20 1.39.216
BB33 1.39.317
MV12 1.39.413
AD04 1.39.460
PE44 1.39.461

Genomsnittlig varvtid under varv 21-25, alltså de fem varven mellan MM93's krasch och målgång:

BB33 1.39.311
MV12 1.39.634
AD04 1.39.711
FQ20 1.39.737
PE44 1.39.836

Hatten av för Marc och för Binder...

Binder verkar vara en lovande kille... ödmjuk också av det lilla jag sett. Och gav Pedrosa mycket beröm för vad han åstadkommit som testförare, i en artikel jag läste.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Jim Redman som vann ett par titlar för länge lär ha sagt att konsten var att vinna genom att köra så långsamt som möjligt.
Tror även Rossi har varit inne på samma linje förr då han var lite överlägsen, han kunde inte förstå varför alla sa att de gav 100 procent när 95 räckte gott.

Låt oss säga att 1.39.00 var hundra procent för toppgubbarna i söndags och 1,40 nittio procent. Marquez eller Fabio skulle klara 1.40 utan större risk varv efter varv. De skulle kunna åka runt och fundera på vad de ska äta eller var den där snygga tjejen som gick i klassen under tog vägen, var är hon nu. Om de ska köra en sekund snabbare så krävs det oerhört mycket mer och mat eller brudar sorteras bort i skallen.

Enligt detta exempel så kör Fabio under sin gräns då det räckte gott, ville nog bara att det skulle ta slut. Marc hade nog lagt på någon procent extra vilket han verkar komma undan med då hans förmåga att klara upp krascher är fantastisk. Hans första räddning var ju helt övermänsklig och vi blir inte ens förvånade. Hans grej verkar vara att dra det över gränsen på träningarna för att veta exakt var den är på racen. fast denna gång kom inte ens han undan.

Vad hundra procent är mellan förarna kan kanske se på kvalificeringstiderna, det ska kanske räknas bort en sekund eller två pga däck, bränslemängd, motivation och andra omständigheter. Däremot så borde det kunna jämföras sinsemellan förarna och då är det ganska lika i första led exempelvis.

Binder däremot, han kanske vinner på söndag, i Moto 2 förra året så släppte han inte ledningen när han väl fick den, i alla fall inte ofta. Han verkade köra med Redmans taktik, när de kom ifatt bakifrån la han på en procent något varv eller två.

Fast vad vet en sån som jag, har hejat på Binder många år, är nog partisk och det vore ganska osannolikt, men så länge inte racet är kört har ingen förlorat segern, förutom Marc då...
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
SATAN, vilken upphämtning!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
(Dorna har blockat länken, men det går att se på YT)

Nu tror jag att resten av gänget kommer att få se mer av KTMs bakhjul när BB fått några fler race under bältet, satan vad han verkar kunna köra...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dessa dryga två tiondelar menade Simon Crafar att Q sannolikt hade kunnat matcha ifall han haft en annan position, än i täten omsorgsfullt undvikit att vurpa bort sin första MotoGP-seger. Vad tror du om det?

Det är naturligtvis omöjligt att säga, men jag har känslan av att FQ20 inte gick för fullt när han väl var i ledning, så han hade sannolikt kunnat öka tempot lite om MM93 helt plötsligt dykt upp på hans depåtavla.

Sedan finns en massa andra saker som påverkar varvtiderna. De som fajtas om pallplatserna gick definitivt för fullt, samtidigt som deras varvtider försämras av att de fajtas och av att de följer varandra, överhettar sina framdäck och därigenom försämrar sin bromsprestanda.

Av denna anledning framstår MM93's upphämtning som smått otrolig. Tre tiondelar snabbare än alla andra, med trafik och med andra förare framför sig. Samtidigt som BB33's varvtider naturligtvis gynnas av adrenalin, motivation och knappt någon trafik alls framför sig då han ju låg klockrent sist under större delen av racet. Ändå kul för honom att ta in vansinnigt med tid på sin teamkollega.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Jag tror han grejar Q2 fast han bara kör FP3!!

Fan vilka hårda killar, snacka om att Försäkringskassan skulle spara pengar om vi hade motsvarande resurser till liknade skador på oss vanliga dödliga... Vadå sjukskriven, du blev ju opererad i förrgår!! :D:D:D
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag tror han grejar Q2 fast han bara kör FP3!!

Fan vilka hårda killar, snacka om att Försäkringskassan skulle spara pengar om vi hade motsvarande resurser till liknade skador på oss vanliga dödliga... Vadå sjukskriven, du blev ju opererad i förrgår!! :D:D:D

Jämför med fotbollspelare.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Skulle ”motsvarande resurser” kosta mer, mindre eller lika mycket för staten som nu tror du?

Nu var ju mitt inlägg menat mer som ett skämt, men jag är ju rätt övertygad om att i fall man skulle räkna in alla faktorer såsom inkomstbortfall vid sjukskrivning=lägre konsumtion mm så skulle vi kunna korta ner väntetider för operationer, sjukskrivningar osv till samma kostnad. Dvs vad ev sjukvård samt sjukskrivning kostar i dag.

Det skulle ju självklart inte kunna vara på den nivån som elitidrottare av Marc & Cals kaliber ligger på. Men om man är egen företagare har man ju oftast en extra sjukförsäkring för korta ner väntetider för operationer mm & det är ju kostnadseffektivt för företag så det borde ju även kunna funka i vanlig sjukvård & även om kostnaden blir densamma så har man ju minskat lidandet för den som väntar i vårdkön...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top