Tänker jag rätt om mina tändstift/bränsleblandning???

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Här lärde jag mig verkligen något jag kan ha nytta av. Har funderat på att insprutkonvertera min Bandit 1200, men hade ingen lösning på extern bränslepump. :banana:banana:banana
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Här lärde jag mig verkligen något jag kan ha nytta av. Har funderat på att insprutkonvertera min Bandit 1200, men hade ingen lösning på extern bränslepump. :banana:banana:banana

Jag vet inte riktigt om jag förstår om du förstår men du måste ha en elpump som kan leverera runt 4-5bar konstant för de krävs runt 3,5 bar för insprut. Sök en elpump som drar så lite amp som möjligt för förgasarhojar har svagare generator. Kolla in Sytec (stavning?) pumpar för där finns en amp snål pump.De funkar inte med membranpum de ger knappt någ tryck alls.

Ang ts hoj ser man en apparat som sitter under fast i tanken med en grov slang är de en membranpump eller vacuumstyrd bränslekran? De står inte att de uttryckligen är en pump på sprängskisser men de kan mycket väl va en membranpump? Oavsett vad de är kan den dumma sig så förgasarna inte hinner fyllas. Som sagt kör den med extern tank med självfall ner till fuggarna.
 
Last edited:

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Med lite tur kan det kanske fungera för Bandit-1200 då i alla fall GSX-r750 har samma soppapump från -96 till -00, d.v.s. både förgasare och insprutare.
Har dessvärre inte hunnit testa inkomna tips ännu men det kommer :)

Edit: Ovan info är med viss reservation då jag nu sett olika pumpar till den, vissa funkar 96-00, vissa bara 96-97 (enbart förgasare då insprut kom först -98 på dessa)
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Att det skulle vara samma pump till både förgasare och insprutning låter helt osannolikt.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Enligt vad som tidigare skrivits angående olika behov av tryck håller jag med dig men detta är vad jag hittat:

pump.jpg

:confused::confused::confused:

Sen å andra sidan har Ebay säljare haft fel förr... Tittar man längre ner i annonsen står följande:

pump 2.jpg

Vilket indikerar att det ska var till insprutare trots att 96 & 97 har förgasare.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Enligt vad som tidigare skrivits angående olika behov av tryck håller jag med dig men detta är vad jag hittat:

View attachment 455397

:confused::confused::confused:

Sen å andra sidan har Ebay säljare haft fel förr... Tittar man längre ner i annonsen står följande:

View attachment 455398

Vilket indikerar att det ska var till insprutare trots att 96 & 97 har förgasare.

Den pumpen kan man absolut inte montera på en förgasarhoj för då blir de en fontän med soppa sprutandes ur alla nipplar på förgasarna. 80 psi klara den insprutarpumpen! Till förgasar duger 1-5 psi redan vid 7 psi brukar förgasar kissa på sig :D
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Nu verkar mitt inlägg iden här tråden fått den att spåra ur från ursprungligt ämne. Det var inte alls meningen.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Bra eller dåligt??? Hade avsatt gårdagen till att, beväpnad till tänderna med goda råd, felsöka och lösa mitt problem. Började filma när jag först startade bågen för att ha underlag för fortsatt frågeställning om problemet kvarstått efter kvällen. Övningskörde dryg halvtimme med grabben till hans träning och fortsatte därefter till jobb där jag har tillgång till stort garage. Väl framme filmade jag motorn som gick jämnt och fint, stängde av motorn och lät den stå några sekunder för att därefter trycka igång den igen för att dokumentera hur den låter när den inte vill starta... Wrooom-går igång utmärkt. Stänger igen, väntar och startar, hel ok igen. Låter den stå tio minuter och startar igen, helt perfekt (eller så perfekt som den nu går). Fixar lite annat tills grabben är färdigtränad. Kör dit, stannar, väntar, han gör sig klar, startar, helt ok... Ska väl vara glad att den fungerar men man har det i bakhuvudet att den kan börja trilskas när som helst igen då jag inte lagat något.
Den tvekar fortfarande lite när man ska accelerera vid 3k varv och svarar inte riktigt förrän man passerat 5-6k varv men då går det bra upp i fart. Brukar inte dra den längre än 8-9k varv men där jobbar den riktigt trevligt.
@Bandit-1200 Lite OT hör väl nästan hemma i trådar här :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
tvekar fortfarande lite när man ska accelerera vid 3k varv

Fullt uppvärmd försvinner väl den där tvekan? Om inte, shimsa upp trottelnålarna med en M3-bricka. Ett fullt snäpp på nålen (om den är justerbar) brukar bli för mycket. MC-polarna uppskattar att det inte luktar gammal raggarbil om en.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Tvekan ligger kvar oavsett hur länge jag kör runt. Ska prova med en bricka först och om det inte räcker flyttar jag ett snäpp. Gammal raggarbil så som i könsvätskort och wunderbaum??? :tungan Har redan en del soppadoft trots inga läckage.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Har dessvärre ej haft tid att testa shimsa nålen så lever med tvekan i lågvarv då det enkelt löses genom nerväxling.
Däremot återkom ursprungsfelet i lördags igen (kört många felfria rundor både före och efter) Skulle hämta grabben så passade på att dra på lite extra när man kör själv på väg dit. När jag rullade in vid golfbanan hade tomgången gått upp avsevär till ungefär 2-2,5k varv vilket jag kände igen från tidigare gånger då det hela strulat. Stänger bågen och väntar tre fyra minuter tills grabben är klar att köra, vrider om nyckel och trycker på start... samma som innan går runt men tänder inte ordentligt. När den väl tänder lite är den superkänslig för att inte dö men vill absolut inte gå upp i varv. Provar tipset att öppna bensinlock ifall lufthålet är igensatt, hjälper inte. Kollar att choken inte ligger på, det gör den inte (när jag provar choke går det ännu sämre). Kollar att ingen slang är vikt, allt ser ok ut. Som ni ser på videon provar jag även att vrida av och på nyckeln några gånger för att vara helt säker på att pumpen har tryckt ut bränsle. Surrandet i videon är telefonen som låter, löstes efteråt med lite skakande. Efter sista misslyckade startförsöket sätter vi oss i solen och väntar i en kvart på att motorn ska svalna. Med en motor nere på ca 40 grader trycker jag på start och... wrooom, direkt igång och går som om det aldrig varit något problem :huvet:confused::confused::confused:
https://www.youtube.com/watch?v=2pl1BFbwEw8
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Tändspolarna ligger ju risigt till vad det gäller att påverkas av motorns värme då problemet verkar värmerelaterat. Frågan är om risiga tändspolar verkligen kan få motorn att öka tomgångsvarvet? Får väl packa en Fluke i tankväska och ha med hela tiden så att jag kan mäta när varvet går upp och indikerar att nästa start kommer att bli tråkig. Mätpunkter??? Polspänning på batteriet? Kan man mäta på tändspolarna och få fram något vettigt? Kan man mäta något vettigt informativt på ECU'n? Ny ECU kostar tydligen en bra skvätt så vill inte gärna byta i onödan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kolla först efter oxiderade kontakter relaterat till tändningen. Det finns ju en massa tjafs där som t.ex. brytare för omkulläggning, koppling, sidostöd etc. Hm, hade det varit tändspole hade den möjligen kunnat gått bra på två av fyra cylindrar. Att helt utesluta ECU kan man inte. Jag skulle sen börja med att kika på signal-pickupen för tändningen (på höger sida av veven) att den sitter korrekt. Den sitter med två skruvar på en platta som i sin tur sitter fastskruvad i motorblocket (bakom startmotorkopplingen).

https://www.manualslib.com/manual/1024381/Suzuki-1996-Gsx-R750.html?page=286#manual

<edit>Surfade nätet och där verkar många ha problem med startmotor/batteri som ger snarlik symptom. Hetkör den och när den inte startar, koppla in ett bilbatteri som extrahjälp.</edit>
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På filmen låter de som den inte får soppa och baserat på att tomg höjdes innan du stannade så låter de som soppabrist

Fuel cock kallas den vacumstyrda bränslekranen som sitter fast i tanken den skulle jag ta mig en titt på. De är tydligen vanligt att org fuel cock jäklas med att inte stäng av eller tvärtom. Folk rek att byta till eftermarknads kran eller byta till helt manuell kran utan vacum. De är tydligen lätt att förgasarna flödar över på dessa hojar.

Finns nya på ebay men de finns även rep membransats.

https://www.ebay.com/itm/Suzuki-Gsx...912040?hash=item1a3a93c368:g:CU4AAOSw8lpZGHyc

https://www.ebay.com/itm/Fuel-Petcock-Assy-for-Suzuki-GSX-600-750-44300-20C00-/273128519032

Här är org
https://www.megazip.net/zapchasti-d...3989/gsx-r750t-e2-t-768000/fuel-cock-13341922
 
Last edited:

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Blev lite tid över idag att kika på eländet. Mätte lite på TPS och den låg lite off enligt de värden som Haynes säger, de rekommenderar 76% mätskillnad mellan värde 1 & 2 men mitt låg på ca 80% (5,19kOhm vs. 4,15 kOhm) så jag justerade tills jag fick 5,19kOhm vs. 3,92kOhm = 75,5% vilket är närmre målet. Vet inte hur mycket detta kan spela roll men det kan förhoppningsvis inte skada i alla fall.
Testade vakuumkranen och den verkar fungera utmärkt, stängd utan sug (så när som på lite droppar) men öppnar när man applicerar vacuum i slangen.
Potentiell felkälla: Någon har av någon anledning klämt in vad jag tror är ett bränslefilter mitt i vacuumslangen och det har en spricka i sig vilket man kan höra om man blåser igenom det samtidigt som man håller för andra sidan. Sprickan kan teoretisk öka och minska med värme och då påverka bränsletillgången. Vet inte hur mycket vacuum som genereras eller om det kan fungera trots sprickan men jag kommer att byta ut de två sammankopplade slangbitarna till en hel istället. Samma där, det kan förhoppningsvis inte bli sämre i alla fall och i min tanke så kan detta även påverka den höga tomgången då det väl är samma vacuum till alla förgasarna och en läcka till bränslekranen som får vacuum från 3:e insugningsgummit sumpar det hela??? Så fungerar det väl :confused:
filter.jpg
 
Last edited:

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Bytt ut slangen och skulle testa... Tvärstopp.
Spekulerar: förgasarna har pytsat i soppa när jag försökt starta så att cylindrarna fyllts och hydrolockat motorn.
Åtgärd: Skruvar ur tändstiften och drar runt motorn, värsta bensinfontänen. Kopplat våtdammsugare med lång transparent slang för att se resultatet, 1an hade ruskigt mycket soppa i sig de andra inte så mycket. Det är den cyllen som inte har tänt riktigt innan heller så röret inte gått upp i temp som de andra.
Kontroll: Oljenivån ser helt ok ut i siktglaset så jag hoppas att det inte tryckts ner soppa i oljan. Slipper byta olja?
Kan dessa funderingar stämma?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top