Tänker jag rätt om mina tändstift/bränsleblandning???

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Skulle ut och köra igår men redan efter någon mil började det låta illa, som att hojen gick på tre cylindrar. Mycket riktigt, när jag kollade temp låg grenrör från fjärde cylindern på ca 60 grader medan de övriga tre passerad 300 grader. Plockade ur tändstift (ganska nybytta) och alla var i mitt tycke väldigt sotiga
svart tändstift.jpg
Det lustiga var att fyrans tändstift inte var blött vilket jag först trodde det skulle vara då ingen förbränning skedde där men det var snustorrt. Trodde först flottören hängt sig i stängt läge men hjälpte inte att knacka på flottörhuset. Felet lokaliserades till en lös vacumslang så trottelnålen rörde sig inte ur fläcken när jag gasade så - ingen soppa.
När jag startade bågen utan luftburk på lät den kanon så glad i hågen monterade jag ihop allt och skulle ut på test runda... Ville knappt starta, när den väl gick igång fick man hålla full gas för att den inte skulle dö igen. Vid fullgas på handtaget var det ändå så att motorn knappt gick runt.
Min teori: Svarta stift - På tok för mycket bränsle. Ingen luftburk på = tillgång till mycket luft och då går motorn kanon. Luftburk på = mindre luft vilket dränker motorn i bensin. Skruva in bränslejusterskruv löser problemet??? Sitter på jobb nu och spånar därför jag ej testat med en gång men ville bara ventilera min ångest lite...
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Har någon skruvat på bränsleskruvarna så kan de stå fel.
Har ingen rört bränsleskruvarna sen den gick bra så är det nåt annat fel.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Jag har haft nere hela förgasaren vid flera tillfällen och då även justerat bränsleskruvarna. Nu senast öppnade jag upp ett varv då den inte ville gå innan jag hittade riktiga orsaken till problemet först. Då jag inte körde så långt med de justerad skruvarna borde de sotade stiften vara en produkt av tidigare inställning så att den förmodligen gick fett redan då?
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Aj då, innebär det att jag kan få tillbaka trevlig ljusbrun färg om jag ställer ner bränslemixsskruvarna och kör en stund då? Bränner förbränningen bort det redan uppkomna sotet?
Låter min slutsats om för rik blandning i kombination med luftfilter riktig så att det är därför motorn gick bra utan luftfilter? Har för mig att jag läst att dessa motorer/förgasare ska vara riktigt tjuriga utan luftfilter annars.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Luftfiltret är förmodligen inte så tokigt designad att den nämnvärt påverkar luftflödet. Möjligen kan den göra det vid höga effektuttag och förmodligen har den fungerat förut.

Luftburen är inte en del av ditt problem.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har för mig att jag läst att dessa motorer/förgasare ska vara riktigt tjuriga utan luftfilter annars.

Det lär stämma, för gaspådrag större än 1/8. Din går för fett från tomgång upp till det då luftfiltret inte gör någon speciellt skillnad. Stiften kommer att brännas av när du väl fått till bränsleblandingen - om du nu inte surar ner dem så att den inte går alls öht. Gör isf "revive" med gasolen på mittelektroden tills körsbärsröd.

Jag är nästan i samma sits som dig. För fet tomgång så övergången från noll gaspådrag till lite lagom fjös (när kall) blir väldigt ryckig. Orkar inte mecka, vill köra!
 
Last edited:

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Kan bara hålla med Anders, mecka har sin charm under mecksäsongen men nu är det körsäsong. Drog ner mixskruvarna till 0,25 ut igårkväll som sista pryl innan jag gick över och byggde trädäck hos grannen (skönt avbräck) och precis då gick den vid hastig testrunda. Ska se om jag kan få in en mil eller två nu på förmiddagen och sedan kika på stiften. Förmodligen hinns det inte med då jag vid svagt tillfälle lovade att följa med och prova på att träna kick boxing med nämnda granne so för övrigt redan tränat något år. Med lite tur är jag i stånd att köra imorgon i alla fall.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kan bara hålla med Anders, mecka har sin charm under mecksäsongen men nu är det körsäsong. Drog ner mixskruvarna till 0,25 ut igårkväll som sista pryl innan jag gick över och byggde trädäck hos grannen (skönt avbräck) och precis då gick den vid hastig testrunda. Ska se om jag kan få in en mil eller två nu på förmiddagen och sedan kika på stiften. Förmodligen hinns det inte med då jag vid svagt tillfälle lovade att följa med och prova på att träna kick boxing med nämnda granne so för övrigt redan tränat något år. Med lite tur är jag i stånd att köra imorgon i alla fall.

För att få en meningsfull bild av stiftens färg så kör en fullgasrepa och slå av tändningen mitt i, rulla till kanten och skruva ur stiftet och kolla. Motsvarande för halvgas och kvartsgas om du vill se stiftens färg på dellast.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Last edited:

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Initialt ruskigt nöjd idag. Kom ut och startade bågen, tände med en gång och låg stabilt på 1100 varv utan choke. Körde en runda på en dryg halvtimme och allt kändes bra så när som på att jag fick skruva ner tomgången lite då den gick upp till drygt 2500 varv efter ca tio minuter när motorn blivit varm. Lite trött på låga varv men den går i alla fall jämnt, så fort man kommer över 4-5000 varv är den ganska rapp.
Kommer hem och stannar på garageuppfarten en liten stund. När jag ska starta för att köra fram till mc-parkeringen återkommer förra veckans problem - Startmotor drar runt och efter en stund kan motorn tända men går som en kratta på lågt varv om man håller full gas men så fort man släpper det minsta dör den.
Är det läge att testa trottelnålens läge även om tanken är att den främst ska reglera mellanregistret som jag förstått det?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Prova köra med tanlocket lite öppet för nu låtar de som tanken inte ventilerar blir typ vakuum efter en sunds körande så motorn bli utan soppa- Annars anmg tropttelnålar så spelar de ingen roll hur du ändrar dem för tomg och små gaspådrag under 25% trottellyft. Tomg kan du bara påverka med bränsle justerskruvarna och lågfartsmunstycken samt trottelskärning. Om inte vacum i tank så undersök bränsletillförsel till förgasare för de låter som den tömmer flotörhusen efter ett tag
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
och efter en stund kan motorn tända men går som en kratta på lågt varv om man håller full gas men så fort man släpper det minsta dör den.

Precis så där betedde sig polarns gsx750 (inazuma) när vi hade shimsat trottelnålarna med en 3 mm bricka. Bort med brickan och hojen gick normalt igen. Våldsamt känslig! Helt jämra annorlunda karaktäristik jämfört med de CV36 som sitter på B6/B12'an gen-1.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Den har inte gått hundra sedan jag köpt den. Det första jag fick göra efter köp var rengöring av förgasarna då de var igensatta. Förra ägaren hade nog aldrig riktigt använt den, bara stått i ett garage något år. Ibland har den gått hyfsat ett tag för att sedan bråka igen?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den har inte gått hundra sedan jag köpt den. Det första jag fick göra efter köp var rengöring av förgasarna då de var igensatta. Förra ägaren hade nog aldrig riktigt använt den, bara stått i ett garage något år. Ibland har den gått hyfsat ett tag för att sedan bråka igen?

Ok de låter som sagt som brist på soppa ner till förgasare prova de jag skrev tidigare med öppet tanklock och kolla att inget sitter igen i tank pump mm. Man kan provköra med lös tank typ petflaska så de självrinner ner soppa i förgasarna då utesluter man alla felkällor från tank till förgasare. OBS man måste ha lufthål i droppflaska för annars blir de vacuum i den!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top